• ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
  • کد خبر: 24494
کاتد مس

تجارت جهانی کاتد مس در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به‌صورت تقریبا یکنواخت بوده و با شیب ملایمی رشد کرده است. درصد بالایی از این رشد به‌دلیل افزایش رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه و متعاقبا افزایش نیاز به کاتد مس آن‌ها است.

به گزارش «کالاخبر»به نقل از فلزات آنلاین، جمهوری خلق چین، بزرگ‌ترین واردکننده کاتد مس در جهان، علی‌رغم تلاش‌های زیاد برای خودکفایی در تولید کاتد مس، به‌دلیل رشد اقتصادی بالا و ممنوعیت واردات قراضه کم‌عیار مسی در سال ۲۰۱۸ ناچار به افزایش واردات این محصول شده است.

چین بزرگ‌ترین واردکننده و مصرف‌کننده کاتد مس در جهان است و به‌تنهایی نیمی از عرضه جهانی کاتد مس را مصرف می‌کند. بخشی از تقاضای کاتد مورد نیاز صنایع مصرف‌کننده چین در این کشور تولید می‌شود؛ اما این تولید، پاسخگوی تمام تقاضای داخلی چین نیست. مطالعات حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۷ حدود ۳.۲ میلیون تن و در سال ۲۰۱۸ حدود ۳.۷ میلیون تن کاتد از کشورهای مختلف به‌خصوص شیلی وارد چین شده است.

تجارت جهانی کاتد مس به تفکیک بزرگ‌ترین واردکنندگان را نشان می‌دهد. میانگین ماهانه واردات کاتد مس در شش ماهه دوم سال ۲۰۱۸ برابر با ۱.۸ میلیون تن بود که در مقایسه با این رقم در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۲ درصد افزایش داشت. چین با سهم ۴۲ درصدی، بزرگ‌ترین واردکننده کاتد مس در جهان است. از این رو، تغییرات واردات ماهانه این کشور، تاثیر قابل توجهی بر روند واردات جهانی دارد. شایان ذکر است که علت اصلی افزایش واردات ماهانه کاتد مس در نیمه دوم سال گذشته، رشد تقاضای کاتد چین به‌شمار می‌رود که بخشی از آن نشات گرفته از قانون ممنوعیت واردات قراضه فلزات غیر آهنی با عیار کم در چین است. مجموع واردات کاتد مس چین در نیمه دوم سال ۲۰۱۸، برابر با ۱.۸ میلیون تن بود که نسبت به نیمه نخست ۲۰۱۸ و نیمه دوم ۲۰۱۷، به‌ترتیب با رشد ۵ و ۱۲ درصدی همراه بود.

در راستای تامین تقاضای مس از تولید داخل، دولت چین تصمیم به خودکفایی در زمینه کاتد مس گرفته است. پیرو این تصمیم، دولت چین نیازمند دو زیرساخت اساسی برای رسیدن به این مهم است که نخست ایجاد ظرفیت ذوب و پالایش و دومی تامین مواد اولیه تولید کاتد است.

دولت چین در راستای توسعه ظرفیت ذوب، تسهیلاتی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری‌های خارجی مناسبی را جذب کرده است. با این وجود، مراحل پیشرفت پروژه از مطالعات پیش‌امکان‌سنجی گرفته تا آغاز بهره‌برداری نیازمند گذشت زمان است که انتظار می‌رود در سال‌های آتی، بخشی از این ظرفیت‌های در حال اجرا به‌ بهره‌برداری برسند. علاوه بر این، در صورت وجود ظرفیت نیز، این کشور مواد اولیه مورد نیاز تولید کاتد را در داخل ندارد و به‌ناچار باید این مواد را از منابع خارجی تامین کند که قانون ممنوعیت واردات قراضه کم‌عیار مسی به چین، سنگی بر سر راه رسیدن به خودکفایی در تولید کاتد محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها