تالار جدید

در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که تعادل بازارها از مسیر بورس کالا چگونه محقق می شود؟، نقش بورس کالا در اقتصاد مردمی تر شده است، اطمینان از فروش قیر صادراتی با ابزار مالی بورس کالا و لزوم تمرکز بر عرضه مواد اولیه و محصولات مهم در بورس کالا از مهم ترین عناوین این رویدادها بود.

تعادل بازارها از مسیر بورس کالا 

به گزارش «کالاخبر»؛ در هفته گذشته مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران درخصوص وضعیت بازار محصولات کشاورزی گفت:درصدد احیای معاملات بخش کشاورزی در بستر بورس کالا هستیم که البته معتقدیم منافع آن به اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه بازمی‌گردد. البته اگر بحث تخصیص یارانه‌ای کالاها مطرح باشد از بورس کالا کمک خاصی برنمی‌آید؛ ولی اگر بحث مبادله با دلار نیمایی مطرح باشد قطعا کاهش التهاب قیمتی در بازار از بستر بورس کالا عبور خواهد کرد.

حامد سلطانی نژاد ادامه داد:تجربه بورس و همچنین بورس‌های کالایی در سایر نقاط جهان به وضوح نشان می‌دهد که بهترین راه برای مدیریت بازار مخصوصا در حوزه کشاورزی و کاهش التهاب، بازارهای رسمی است. ساده‌ترین کمک بورس کالا به این محصولات، کاهش شکاف قیمتی بین بازارهای مختلف و کاهش هزینه مبادله حتی برای مصرف‌کننده نهایی است؛ یعنی فاصله قیمتی بین نرخ عرضه یا قیمت خرید به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت. ورود به یک سیستم رقابتی منافع همه را تامین خواهد کرد.

شفافیت رمز موفقیت برای پیشگیری از التهاب 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است با تمرکز عرضه و معامله کالاها در بورس کالا به دلیل شفافیت ایجاد شده در روند معاملات و استخراج لحظه ای و روزانه جزییات دادوستدها، دولت می تواند با نظارت حجم عرضه و تقاضای موجود در بازار، پیش از بروز هرگونه التهاب در قیمت ها بهترین تصمیم و اقدامات را برای تعادل بازار اتخاذ کند.

فاطمه حسینی با اشاره به اینکه در قانون اساسی بر ایجاد زمینه برای رقابت و مقابله با انحصار تاکید شده است، افزود: یکی از ظرفیت‌های اقتصادی کشور، بورس کالاست که تمرکز عرضه محصولات در این بازار ثمرات زیادی را برای اقتصاد و صنایع کشور داشته است.

نقش مردمی بورس کالا در اقتصاد

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: در شرایط فعلی اقتصادی که شاهد نوسان کاذب برخی محصولات در بازارها هستیم، نقش بورس کالا مردمی تر شده است چراکه نوسان قیمت ها بر زندگی مردم اثر مستقیم دارد، از این رو باید با حمایت همه مسوولان به منظور افزایش شفافیت مبادلات با رشد عرضه کالاها در بورس کالا تلاش کرد تا از هر گونه افزایش کاذب قیمت ها جلوگیری شود.

سید رسول خلیفه سلطانی گفت: مزایای راه اندازی بورس کالا زمانی مشخص می شود که عملکرد فعلی نسبت به زمانی که این ساختار در اختیار نبود، مقایسه شود و همه بررسی ها نشان می دهد که راه اندازی این بورس با مکانیزم درستی صورت گرفته و در توسعه صنایع به خصوص در بخش فولاد اثرگذار بوده است.

 ذهن‌ها را باید شست!

سعید اسلامی بیدگلی درباره دو راهی دولت سر اقتصاد آزاد یا دولتی در زمینه تنظیم بازار کالا، گفت: عموماً برخورد با مشکلات و سختی‌ها، باید برای سیاست‌گذاران تجربه شود و با توجه به سیاست‌های اشتباه سال گذشته و اختصاص یارانه به بازارها، به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران به تبعات اقتصاد سهمیه‌بندی واقف هستند. همچنین علاوه بر مشکلات ساختاری اقتصادی، برخی تصمیمات نادرست اقتصادی به ذهن ها برمی‌گردد؛ ذهن‌هایی که همچنان راه درست را ایجاد چارچوب و استفاده از سهمیه بندی در اقتصاد می‌دانند.

عضو شورای عالی بورس گفت: دولت باید به شکل مشخص سیاست‌های یارانه‌ای خود را اعلام کند و مابقی فرآیندها را به مکانیسم بازار بسپارد. در این بین بهترین راهکار برای کشف قیمت کالاهایی که نقش اساسی در اقتصاد کشور دارند، استفاده از سازوکار بورس کالا است تا علاوه احترام به نظام بازار، شفافیت نیز بر روند مبادلات حاکم شود.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه بازار سرمایه باید بر لزوم عرضه و کشف قیمت کالاهای مهم در بورس کالا تاکید کنند و در طرف مقابل روند توسعه ابزارهای مالی بورس کالا به خصوص در حوزه مدیریت ریسک نیز باید تقویت شود تا این ابزارها به فرآیند تنظیم بازارها کمک کند.

اطمینان از فروش قیر صادراتی 

12 قرارداد کشف پریمیوم قیر ۶۰۷۰ صادراتی مجتمع پالایش نفت جی در حالی یکشنبه هفته آینده در بورس کالای ایران عرضه می شود که مدیرعامل این مجتمع هدف از به کارگیری این ابزار معاملاتی را فروش تناژی محصول و اطمینان از تحقق برنامه های فروش شرکت در ماه های آتی عنوان کرد.

مجید اعظمی در خصوص عرضه قیر صادراتی تولید شده این مجتمع در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا اظهار کرد: هدف از عرضه محصول تولیدی برای تحویل در ماه های آینده به کمک ابزار کشف پریمیوم در بورس کالا، فروش تناژی محصول بوده است و مجتمع پالایش نفت جی پیش از این نیز از این قرارداد استفاده کرده و در قالب مصرف کننده و خریدار این قراردادها، وکیوم باتوم مورد نیاز خود را از بستر بورس کالا تامین کرده است.

بورس کالا شفاف ترین بازار کشور 

رئیس انجمن فولاد ایران اعلام کرد: بورس کالا، شفاف‌ترین بازار کالایی کشور بوده و انجمن فولاد طرفدار عرضه محصولات در این بورس است.

بهرام سبحانی گفت: عرضه و معامله انواع محصولات فولادی در بورس کالا طی سال های اخیر باعث شده تا با واقعی شدن قیمت ها، سود اصلی به تولیدکنندگان برسد و واسطه های پر قدرت سال های قبل از صحنه بازار کنار روند.

وی با تاکید بر اینکه با ورود فولاد به بورس کالا، بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این صنعت دلگرم شد افزود: با توجه به رشد تولید فولاد در کشور و حجم بالای عرضه به نسبت نیاز بازار داخلی، نباید محدودیتی در معاملات بورس کالا ایجاد شود و باید اجازه داد تا عرضه و تقاضا قیمت واقعی محصولات را مشخص کند. در این زمان هم تولیدکننده و هم مصرف کننده با اشتیاق و بدون هیچ گونه مشکلی اقدام به خرید و فروش از بورس می کنند.

تمرکز بر عرضه مواد اولیه در بورس 

نایب رییس اتاق اصناف تهران معتقد است: پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری، سران قوا نیز به دنبال ایجاد شفافیت در اقتصاد هستند لذا بهتر است با تمرکز بر عرضه مواد اولیه و محصولات مهم در بورس کالا، دست واسطه ها و دلالانی که به دنبال سودهای بادآورده در شرایط حساس اقتصادی هستند را کوتاه کنیم.

خسرو ابراهیمی نیا با بیان اینکه تمرکز معاملات کالاها در بورس که دارای شفافیت است می تواند راهگشای مقابله با رانت و فساد باشد گفت:در صورتی که تولیدکنندگان به دنبال فعالیت سالم اقتصادی و اطمینان ساز به منظور رسیدن کالاهای خود به دست مصرف کننده واقعی هستند باید اقدام به عرضه محصولاتشان در بورس کالا کنند.

وی افزود: با توجه به شفافیت معاملات بورس کالا و قابل رصد بودن دادوستدها در آن، وزارتخانه های اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت می توانند با فراهم کردن تمرکز بیشتر معاملات کالاهای اساسی و مواد اولیه در این بورس، بر بازار نظارت و نسبت به حذف زمینه های رانت و فساد در اقتصاد اقدام کنند.

افزایش اعتماد عمومی به اقتصاد 

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم توجه به بازار سرمایه اظهار داشت: به طور قطع ارکانی مانند بورس ها در اقتصاد به ویژه بورس کالا که کالاهای اساسی و مواد اولیه در آن مبادله می شود، می تواند عصای دست دولت در تنظیم بازار آن هم براساس نظام عرضه و تقاضا باشد. از این طریق است که می توان به دلیلی شفافیت حداکثری از فساد و رانت جلوگیری کرد و به گسترش عدالت در جامعه کمک کرد.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه ما در مجلس معتقدیم که بهترین مسیر برای عرضه کالاها، بورس است، گفت: دولت می تواند با استفاده مناسب از ظرفیت‌های این بورس، برنامه‌های تنظیم بازار و راهبردی خود در راستای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده را طراحی کند؛ به عبارت بهتر در شرایطی که از نبود شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی رنج می‌بریم و شاهد نوسانات شدید در بازار کالاهای اساسی هستیم، بورس کالا می‌تواند میان بر و بستری برای حمایت همزمان تولیدکننده و مصرف کننده باشد.

وی تاکید کرد: شفاف سازی در قیمت و معاملات کالاها یک ضرورت در اقتصاد ماست تا فعالیت و رفتار تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در سال رونق تولید برای همگان مشخص شود؛ از این رو بهره گیری از سازوکار شفاف بورس می تواند نشان دهنده کارکرد واقعی شرکت ها برای رونق اقتصادی باشد که به طور قطع با این اتفاق شاهد کاهش نوسانات در بازار کالاهای اساسی و افزایش اعتماد عمومی به تصمیم گیری ها خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها