قیر

در جریان معاملات امروز در بورس کالای ایران، ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم قیر ۶۰۷۰ صادراتی پالایش نفت جی عرضه شد که در نهایت ۱۵۵ هزار تن از این محصول در قیمت پایه و با پریمیوم صفر، مورد داوستد قرار گرفت.

به گزارش «کالاخبر»؛ ۱۲ قرارداد کشف پریمیوم قیر ۶۰۷۰ صادراتی مجتمع پالایش نفت جی به حجم ۲۱۰ هزار تن در حالی طی روز جاری در بورس کالای ایران عرضه شد که ۱۵۵ هزار تن آن در قالب قرارداد کشف پریمیوم و با پریمیوم صفر منعقد شد. مرحله نخست تحویل کالای عرضه شده در ۲ قرارداد کشف پریمیوم در تاریخ ۱۱ خردادماه ۹۸ اعلام شده و تحویل قراردادهای دیگر به ترتیب در ماه های بعدی بوده و تحویل کالای عرضه شده در دو قرارداد پایانی نیز مورخ ۸ آبان ماه امسال انجام خواهد شد.

اطمینان از فروش آتی

پیش از این، مدیرعامل مجتمع نفت جی هدف از به کارگیری این ابزار معاملاتی را فروش تناژی محصول و اطمینان از تحقق برنامه های فروش شرکت در ماه های آتی عنوان کرد.

مجید اعظمی در خصوص عرضه قیر صادراتی تولید شده این مجتمع در قالب قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا اظهار کرد: هدف از عرضه محصول تولیدی برای تحویل در ماه های آینده به کمک ابزار کشف پریمیوم در بورس کالا، فروش تناژی محصول بوده است و مجتمع پالایش نفت جی پیش از این نیز از این قرارداد استفاده کرده و در قالب مصرف کننده و خریدار این قراردادها، وکیوم باتوم مورد نیاز خود را از بستر بورس کالا تامین کرده است.

گفتنی است کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی معامله می‌شود و به موجب آن، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله نمایند.

در این قرارداد خریدار بخشی از ثمن معامله را در زمان توافق، به فروشنده پرداخت می کند و تسویه مابقی وجه متعاقباً و براساس شرایطی انجام می‌شود که در زمان عقد قرارداد مشخص می‌گردد.

مکانیسم این قرارداد بگونه‌ای است که در ابتدای انجام توافق، طرفین باید قسمتی از ارزش حدودی معامله را نزد اتاق پایاپای به عنوان وجه الضمان تودیع کنند. در این قرارداد، ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﻣﺒﻠﻎ ﻳﺎ درﺻﺪی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﺤﺎسبه ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﻳﺎ از ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ ﻛﺴﺮ می‌ﺷﻮد و قیمت مبنا ﻗﻴﻤﺘﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در زﻣﺎن ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه در اﻃﻼﻋﻴﻪ ﻋﺮﺿﻪ، ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﺟﻊ ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل ﺑﻮرس اﻋﻼم می‌شود.

به این ترتیب، ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﻧﻬﺎیی زمانی بین طرفین منعقد می‌شود ﻛﻪ در ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم آن ﻃﺒﻖ ﺿﻮاﺑﻂ بورس شده‌اند. اﻳﻦ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ در زﻣﺎن ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه در ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﺑﺮاﺳﺎس ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ، ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻮرس ﻣﻴﺎن ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻗﺮارداد ﻧﻘﺪ، نسیه ﻳﺎ ﺳﻠﻒ ﻣﻨﻌﻘﺪ می‌گردد. ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ در این قراردادها از فرمول توافق شده بین طرفین و پریمیوم کشف شده قابل محاسبه می‌باشد.

مزایای قرارداد کشف پریمیوم

مزیت اصلی این گونه قراردادها نسبت به سایر قراردادها در آن است که در قرارداد کشف پریمیوم خریدار از رسیدن کالا و تامین به موقع اطمینان خاطر دارد. حال آنکه در قراردادی مثل سلف خریدار باید از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشد تا جنس موردنظر را پیش‌خرید کند و در قرارداد فوروارد نیز به دلیل مشخص شدن قیمت نهایی در زمان انعقاد قرارداد، امکان تضمین قیمت وجود دارد. حال آنکه ممکن است خریدار، سرمایه موردنیاز برای تامین مواد اولیه مصرفی خود را در اختیار نداشته باشد، اما برای حفظ تولید آتی نیازمند تضمین است که این ضمانت به کمک قرارداد کشف پریمیوم امکان پذیر است. ضمن اینکه فروشنده نیز این اطمینان را پیدا می‌کند که کالای تولیدی خود را در تاریخ سررسید می‌فروشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها