نفت

تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا ، مشکلات تولید نفت در لیبی و کانادا و جنگ تجاری آمریکا و چین از بزرگترین عوامل تأثیرگذار بر بازارهای نفت هستند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اویل پرایس، سه سال و نیم از زمانی که قیمت جهانی نفت به سطحی مخاطره آمیز برای کشورهای تولیدکننده رسید ، گذشته است. قیمت نفت از بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه در اواسط ۲۰۱۷ به زیر ۳۰ دلار در هر بشکه تا ژانویه ۲۰۱۶ رسید. در آن زمان بازارهای نفت از این کالای با ارزش سیاه پر شده بود به طوری که عربستان بزرگترین صادر کننده نفت جهان را دچار مشکلات شدید مالی کرد.

با افزایش تولید شیل آمریکا در ۲۰۱۴ ، عربستان به جای کاهش تولید و بیرون بردن بشکه های اضافی نفت از بازار و فشار برای افزایش قیمت نفت ، تصمیم گرفت برای حفظ سهم بازار و بیرون راندن آمریکا از صحنه تجارت نفت، شیرهای نفتش را باز بگذارد. در نتیجه، برخی تولیدکنندگان آمریکایی بیرون رفتند و بقیه یاد گرفتند که کمتر تولید کنند و سرپا بمانند.

تنها راه برای ریاض در اواخر ۲۰۱۶ روی آوردن به تولید کنندگان غیر اوپک از جمله روسیه و عقد اولین قرارداد کاهش تولید برای برطرف کردن عرضه اضافی نفت به بازار بود. این کار موثر بود و تا پایان ۲۰۱۷ ذخایر نفت دنیا به حدود میانگین ۵ ساله یعنی هدف قرار داد کاهش تولید رسید. ولی عربستان بخش قابل توجهی از قدرت خود را در تسلط بر بازارهای نفت از دست داد و مجبور شد روی کمک تولیدکنندگان غیراوپک حساب کند.

درحال حاضر عوامل بسیاری در بازار جهانی نفت حضور دارند که عربستان باید با آنها دست و پنجه نرم کند. اول اینکه تا ماه آینده باید در مورد ادامه یا توقف توافق کاهش تولید تصمیم‌گیری شود، ولی بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر بازار جهانی نفت تحت کنترل عربستان قرار ندارند.

تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا ، مشکلات تولید نفت در لیبی و کانادا و جنگ تجاری آمریکا و چین از بزرگترین عوامل تأثیرگذار بر بازارهای نفت هستند. افزایش عوارض بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی توسط واشنگتن از ۱۰ تا ۲۵ درصد، احتمال وضع دوباره عوارض بر ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر به همراه وضع عوارض تلافی‌جویانه ۶۰ میلیارد دلاری چین بر کالاهای آمریکایی از ۱۰ تا ۲۵ درصد، رشد اقتصادی و تقاضای جهانی نفت را ضعیف می‌کند. ولی تاثیر این عوامل چند ماه دیگر حس می شود.

در حالی که هنوز برای پیش بینی قیمت آینده نفت زود است ، ولی کند شدن رشد اقتصاد جهان و تقاضای پایین مخصوصاً از طرف بازارهای نوظهور و چین، قیمت نفت را حتی با وجود دخالت های اوپک رو به پایین سوق می‌دهد.

قیمت نفت می‌تواند به ۵۰ دلار در هر بشکه برسد.صندوق بین المللی پول اخیراً اعلام کرده عربستان به نفت حداقل ۸۰ تا ۸۵ دلاری برای متعادل کردن بودجه خود نیاز دارد.

تولیدکنندگان شیل آمریکا هم باید تولیدشان را در بازار نفت ۵۰ دلاری پایین بیاورند ولی نه تا حد سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶. اکثر تولید کنندگان شیل در حوزه پرمین نفت را با قیمت سر به سر ۴۶ تا ۵۰ دلار معامله می‌کنند در حالی که بسیاری تولیدکنندگان پرمین حتی می‌توانند با نفت ۳۲ دلاری هم پول در بیاورند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها