پاپی زاده

اگر گندم در بورس کالا عرضه شود به دلیل کیفیت متفاوت در این محصول، قیمتی که در بورس به کشاورز پرداخت می شود براساس کیفیت بوده و تنها نرخ یک هزار و ۷۰۰ تومان ملاک نیست؛ همچنین کشاورزان ظرف دو روز قادر به دریافت مبلغ حاصل از فروش محصولات خود هستند و این موارد برای کشاورزان انگیزه مضاعفی خواهد بود.

به گزارش «کالاخبر»؛ عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با ایرنا گفت: بورس کالا محلی است که اثرات مثبتی را در بازار و اقتصاد کشور با خود به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه نخستین بحث در زمینه بورس کالا ایجاد شفافیت است، افزود: عرضه کنندگان و متقاضیان کالا می توانند به صورت آزادانه در این بورس حضور پیدا کنند و بنا بر کیفیت کالایی که عرضه می شود قیمت پیشنهادی خود را اعلام خواهند کرد که در نهایت واقعی ترین قیمت برای آن کالا مشخص می شود.

پاپی زاده افزود: این موضوع باعث می شود تا عرضه کننده از بازارهای حاشیه ای و کاذبی که در اختیار واسطه ها قرار می گیرد تا حدود زیادی رهایی پیدا کند.

تجربه مثبت بورسی شدن زعفران

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به عرضه زعفران در بورس کالا اشاره و بیان کرد: تا زمانی که زعفران به بورس عرضه نشده بود واسطه ها به محل تولید مراجعه و با یکدیگر هماهنگ می شدند و قیمت بسیار پایینی را برای فروش انتخاب می کردند، در آن زمان کشاورز مجبور بود تا قیمت اعلام شده را قبول کند که این موضوع باعث متضرر شدن کشاورزان می شد اما از زمان عرضه زعفران به بورس کالا عمده مشکلات موجود در این بازار برطرف شد.

وی با بیان اینکه عرضه کالاها در بورس کالا باعث شفافیت شبکه توزیع از زمان تولید تا مصرف می شود، گفت: این اقدام باعث کوتاه شدن دست واسطه گران و کنار رفتن قیمت های صوری در بازار می شود؛ البته براین باوریم که بازار تا حدودی نیازمند واسطه است اما نه واسطه هایی که نظم بازار را بهم می زنند.

قیمت غیر منطقی گندم

وی با تاکید بر اینکه دولت نباید به هیچ عنوان در تعیین قیمت ها دخالت داشته باشد، گفت: اکنون ما شاهد هستیم که کارخانجات تولید ماکارانی، بیسکوییت و ... حاضرند تا گندم را با قیمت بالاتر از قیمت پیشنهادی دولت خریداری کنند اما دولت اصرار دارد تا خود به صورت خریدار انحصاری عمل کند و اجازه نمی دهد قیمت گندم بالاتر از نرخ یک هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شود.

پاپی زاده اظهار داشت: اکنون بسیاری از کارخانجات و صنایع داخلی نیاز به گندم دارند و برای خرید از بورس اقدام کردند اما دولت به این موضوع ورود کرد و مانع خرید آنها با قیمت واقعی شد در حالی که این موضوع باعث آزادی عرضه و تقاضایی می شود که در بورس باید اتفاق بیفتد.

این عضو کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: اگر دولت از برخی دخالت ها در بازار خودداری کند، بورس می تواند علاوه بر بازار محصولات جو و ذرت در زمینه محصول گندم هم موفق عمل خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما موافق عرضه گندم در بورس کالا هستیم، گفت: اگر دوباره گندم در بورس کالا عرضه شود به دلیل کیفیت متفاوت در این محصول، قیمتی که در بورس به کشاورز پرداخت می شود براساس کیفیت بوده و تنها نرخ یک هزار و ۷۰۰ تومان دولت ملاک نیست؛ همچنین ظرف دو روز کشاورزان قادر به دریافت مبلغ حاصل از فروش محصولات خود هستند و این موارد برای کشاورزان انگیزه مضاعفی خواهد بود.

وی ادامه داد: در صورت عرضه گندم به بورس به طور حتم بخش خریدار گندم که بخش خصوصی است مبلغ بالاتری از قیمت پیشنهادی دولت باید به کشاورز پرداخت کند که این موضوع به نفع کشاورز خواهد بود.

اکنون شرایط قیمت گذاری نسبت به سال های گذشته متفاوت است، گفت: طی سال های قبل قیمت تعیین شده در بورس کمتر از قیمت دولت بود اما امسال به دلیل شرایط اقتصادی موجود، قیمت ها در بورس بیش از قیمتی است که دولت تعیین می کند بنابراین کشاورزان می توانند محصول خود را نسبت به مبلغی که دولت پرداخت می کند گرانتر بفروشند و دیگر نیازی نیست منتظر بمانند تا دولت مابه التفاوت را پرداخت کند.

وی با بیان اینکه موضوع قیمت از جمله مسایل مهم در حوزه کشاورزی محسوب می شود، گفت: در شرایط فعلی نسبت به این موضوع آگاه هستیم که در صورت عرضه کالاهای کشاورزی در بورس به دلیل کشف نرخ های واقعی، قیمتی که توسط بخش خصوصی به کشاورز پرداخت می شود بالاتر از قیمت پیشنهادی دولت است بنابراین با عرضه این کالاها در بورس علاوه بر اینکه قیمت بالاتری به کشاورز پرداخت می شود، کشاورز دیگر یک یا دو ماه معطل برای دریافت پول خود نخواهد بود.

وی به نقش بورس کالا در افزایش کیفیت محصولات کشاورزی اشاره و بیان کرد: کشاورزان در بورس کالا می توانند محصول با کیفیت خود را با قیمت بالاتر به فروش برسانند که این امر باعث تشویق کشاورزان برای تولید محصولات با کیفیت تر می شود که این موضوع به مراتب بهبود وضعیت حوزه کشاورزی را با خود به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها