محمدی

رییس سازمان بورس اعلام کرد: تنوع ابزارها و نهادهای مالی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده سبب شده بنگاه‌های بیشتری برای تامین مالی به بازار سرمایه رجوع کنند.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از سنا، شاپور محمدی در خصوص محیط کسب و کار افزود: محیط کسب و کار مهمترین بحث تولید کننده‌ها به شمار می‌آید، در راستای بهبود فضای کسب و کار در وزارت اقتصاد، تشکلی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شده که برنامه‌های مربوط به این فضا دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: طولانی شدن زمان صدور مجوزها و همچنین هزینه‌ای که از صدور مجوزها به مردم تحمیل می‌شود، باید تعدیل شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با حذف مجوزهای غیر ضروری و همچنین صدور الکترونیکی مجوزها، می‌توانیم به تسهیل و تسریع صدور مجوزها کمک کنیم و به این صورت کسب و کارها سهل‌تر و سریع‌تر راه اندازی می‌شود.

محمدی افزود: تسریع و تسهیل صدور مجوزها وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی است و مهمترین اصل در کسب و کار به شمار می‌رود و در این راستا حتی اگر قرار نیست مجوزی داده شود باید زودتر به فرد درخواست کننده اعلام شود تا آن شخص بتواند فعالیت دیگری را شروع کند.

وی در خصوص تامین مالی واحدهای تولیدی گفت: در این مقوله، ‌ بازار سرمایه از دو طریق می‌تواند کمک کند اول این که امکان دسترسی به منابع مالی را برای تولید کننده بیشتر کند و دوم این که نرخ تامین مالی را کاهش دهد.

توسعه ابزارهای مالی اسلامی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: خوشبختانه ابزارهای مالی اسلامی که در بازار سرمایه وجود دارد فضای خوبی ایجاد کرده است که تولید کننده‌ها می‌توانند از انواع اوراق مثل اوراق مرابحه، اوراق صکوک و اجازه سهام، اوراق منفعت، اوراق وکالت و اوراق جعاله و امثال این‌ها استفاده کنند و ما در سال جاری به دنبال این هستیم که سهم بخش خصوصی از این نوع تأمین مالی را افزایش دهیم.

محمدی گفت: هر زمانی که تولید کننده‌ها بخواهند می‌توانند به بازار سرمایه مراجعه کنند و بعد از تکمیل مستندات در کوتاهترین زمان ممکن، ‌تامین مالی انجام شود.دولت نیز از طریق بازار سرمایه تأمین مالی خواهد داشت، اما بازار سرمایه تمایل دارد که جایگاه بخش خصوصی را در این زمینه تقویت کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به این که شرکت‌های بورسی، شفاف‌ترین شرکت‌ها هستند، افزود: این شرکت‌ها در سال گذشته با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ‌توانستند افزایش سرمایه از ۲۰ هزار میلیارد تومان به ۶۲ هزار میلیارد تومان را داشته باشند و این مصوبه، ‌کمک کرد که نقدینگی از شرکت‌های بورسی خارج نشود و به تقویت شرکت‌ها کمک شود.

افزایش سرمایه شرکت ها

محمدی ادامه داد: در سال جاری نیز برای افزایش سرمایه شرکت ها، مصوبه‌ای داریم تا شرکت‌ها بتوانند از محل تجدید ارزیابی ها، افزایش سرمایه دهند و این امر نیز به شرکت‌های بورسی کمک می‌کند؛ همچنین درخواست کرده ایم تا شرکت‌ها بتوانند از محل سود تقسیم نشده نیز افزایش سرمایه دهند که در صورتی که به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی برسد اجرا خواهد شد.

وی گفت: انتشار اوراق و افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی، می‌تواند به تامین مالی بنگاه‌ها کمک شایانی کند البته این نکته قابل توجه است که انتشار اوراق فقط مختص شرکت‌های بورسی نیست و همه شرکت‌هایی که درخواست و شرایطش را دارند می‌توانند این کار را انجام دهند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در سال جاری اوراق وکالت در بازار سرمایه عملیاتی می‌شود و همچنان که سایر اوراق در سال‌های گذشته در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می‌گرفت به عنوان مثال اوراق اجاره هواپیما، اوراقی است که نخستین بار توسط شرکت هواپیمایی ماهان استفاده شد و در سال گذشته هم راه آهن برای تامین مالی واگن‌ها و لکوموتیوهایش از این اوراق استفاده کرد.

تأمین مالی هدفمند

محمدی ادامه داد: بازار سرمایه آمادگی دارد برای خرید کالاهای شرکت‌ها و یا پروژه‌هایی که منافع بلندمدت قابل فروش دارند، از اوراقی مانند اوراق منفعت نیز استفاده کنند که از این طریق تامین مالی صورت بگیرد.

وی در خصوص تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: سهم تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده که در گذشته این نرخ بسیار پایین‌تر و حدود ۵ درصد بود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: پایین بودن رقم تامین مالی بازار سرمایه به این دلیل است که بازار پول ایران قدمت و وزن بیشتری در اقتصاد دارد، ولی جدیداً بازار سرمایه توانسته سهم خود را در تامین مالی افزایش دهد و این به این دلیل است که تقسیم کاری بین بازار پول و سرمایه انجام شده و بازار پول در تأمین مالی کوتاه مدت و بازار سرمایه در تأمین مالی بلندمدت شرکت می‌کند.

محمدی ادامه داد: تنوع ابزارها و نهادهای مالی که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده سبب شده بنگاه‌های بیشتری برای تأمین مالی به بازار سرمایه رجوع کنند.

فعالیت های مخرب

وی با اشاره به این که باید جلوی فعالیت‌هایی که مخل تولید است گرفته شود، افزود: اقداماتی مانند خرید و فروش سکه و ارز که همراه احتکار این کالاها است باید از طریق روش‌های مختلف اقتصادی مثل مالیات کنترل شود، زیرا در همه کشورها بازده بخش تولید یک میزان معینی است که از بهره وری و نوآوری نشأت می‌گیرد، اما اگر بخش‌های دیگر از عدم تعادل‌های اقتصادی استفاده کنند و بازده بالاتری داشته باشند، منابع کشور به سمت آن بخش‌ها هدایت می‌شود و ما از تولید محروم می‌شویم و به همین دلیل لازم است سیاست‌های مالیات به گونه‌ای باشد که از تولید حمایت کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: باید بازارهایی که مخل تولید است کنترل شود تا منابع بیشتری به سمت تولید هدایت شود.

حمایت از کالاهای ایرانی

محمدی با اشاره به حمایت از کالاهای ایرانی افزود: تولید کننده‌ها نیز باید با نوآوری و ارائه کار باکیفیت و ارتقا بهره وری، بتوانند این کالاها را به دست مصرف کننده برسانند تا در بازار یک حاشیه سود مطمئن برای خود داشته باشند.

وی در خصوص موانع دولتی برای رونق تولید گفت: دولت و حاکمیت همه تلاش خود را برای کمک به تولید به کار می‌گیرد، اما موانعی، چون فضای کسب و کار و محدودیت‌های بین المللی سبب می‌شود که موانعی برای تولید ایجاد شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ممکن است در برخی موارد افرادی فکر کنند که دولت نمی‌خواهد به تولید کمک کند، اما وجود یکسری محدودیت‌ها و برخی از ساختارهای معیوب، سبب این موانع می‌شود و باید تلاش کرد تا با رفع موانع به خصوص در فضای کسب و کار با ارائه مجوزهای سریع و آسان، به رونق تولید کمک کرد.

محمدی در خصوص تأثیرگذاری تحریم‌ها گفت: اگر به این نکته توجه شود که منافع خریداران بین المللی ایجاب می‌کند که با وجود تحریم‌ها طرف تجاری ایران قرار بگیرند مسئله قابل حل‌تر خواهد بود. در این شرایط تولید کننده‌ها باید از صادرات مواد خام جلوگیری کرده و کالاهای خود را به صورت کالاهای ساخته شده صادر کنند، زیرا این کالاها در بسیاری از موارد می‌تواند مشمول تحریم نباشد.

استفاده از تولید داخلی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که در شرایط فعلی باید ورود کالاهای وارداتی محدود شود، افزود: در شرایطی که دنیا با ما یک روش رقابتی در پیش نگرفته ما مجبوریم به دلیل تحریم از تولید داخلی خود بیشتر دفاع کنیم، زیرا تولید کننده‌های ما در حال حاضر با محدودیت‌های ارزی و دسترسی به بازارهای خارج برای تأمین مواد اولیه مواجه هستند و ما باید حتماً جلوی واردات را بگیریم تا تولید کننده‌ها در فضای قابل تحمل‌تر به دنبال تولید باشند.

محمدی گفت: جلوگیری از قاچاق، فرهنگ استفاده از کالای داخلی و بحث تعرفه‌ها می‌تواند به رونق تولید کمک کند.

وی در خصوص فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی افزود: این فرهنگ برای رونق تولید بسیار مهم است و اساساً بسیاری از کشورها حاضرند کالاهای داخلی خود را استفاده کنند حتی اگر آن کالا از خارج ارزان‌تر وارد شود البته تولید کننده‌های داخلی هم باید به افزایش کیفیت توجه ویژه داشته باشند.

راه های کمک به رونق تولید

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر کیفیت کالاها در همین حد باقی بماند محدودیت واردات، ‌ کمکی به رونق تولید داخل نخواهد کرد. و تولید کننده‌ها با محدودیت‌های مختلفی که دارند سعی می‌کنند نیروی انسانی خود را حفظ و تلاش می‌کنند که در این شرایط صادرات و ارزآوری به کشور داشته باشند به همین دلیل لازم است محدودیت در واردات کالاهای مصرفی و کالاهای لوکس انجام شود تا چرخ تولید بچرخد و اشتغال حفظ شود.

وی در خصوص مهمترین محورهای رونق تولید گفت: بهبود محیط کسب و کار، تأمین مالی بنگاه ها، مالیات و تأمین اجتماعی، واردات کالای اولیه و نقل و انتقال منابع پولی از جمله مهمترین محورهای قابل ذکر در رونق تولید است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بازار سرمایه افزایش شفافیت را دنبال می‌کند و به تولید کننده‌هایی که به دنبال افزایش شفافیت هستند کمک می‌کند و ما باید شرکت‌های شفاف را با سیاست‌های اقتصادی تشویق کنیم تا کارایی و سلامت اداری بیشتر شده و به دنبال آن به رونق تولید کمک بیشتری کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها