نادری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که از دلایل اصلی هرج و مرج و بی نظمی در بازار کالاهای مختلف در ماه های اخیر، دادوستد غیرشفاف کالاها در بازارهای غیر رسمی بوده است که ادامه این روند، مدیریت برای تعادل بازارها را سخت تر می کند.

به گزارش «کالاخبر» ،شهاب نادری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرد: برای حمایت از تولید ایرانی و مبارزه با فساد، باید زمینه ایجاد شفافیت در بازارها را فراهم کنیم به طوریکه در مبادلات به شیوه سنتی امکان نظارت و شفافیت مطلوب میسر نیست.

وی با بیان اینکه مقابله با فساد همزمان با بها دادن به بازارهای غیررسمی با شکست مواجه می شود، گفت: وقتی مکانی مانند بورس کالا وجود دارد که قیمت واقعی کالاها در آن در تقابل عرضه و تقاضا کشف شده و شاهد معاملات شفاف در آن هستیم، لزومی ندارد که محصولات مهم تولید داخل خارج از بورس و در بازارهای غیر شفاف خرید و فروش شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است با عرضه حداکثری محصولات کشاورزی، صنعتی و پتروشیمی در بورس کالا به دلیل شفافیت ایجاد شده در روند معاملات و استخراج لحظه‌ای و روزانه جزییات دادوستدها، دولت می‌تواند با نظارت حجم عرضه و تقاضای موجود در بازار، پیش از بروز هرگونه التهاب در قیمت‌ها بهترین تصمیم و اقدامات را برای تعادل بازار اتخاذ کند.

نادری معتقد است که تمرکز عرضه محصولات و مواد اولیه در بورس کالا می تواند به تعادل بازار و حمایت از تولید کمک کند.

ساماندهی بازار محصولات کشاورزی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به موافقیت کمیسیون اقتصاد هیات دولت برای عرضه جو و ذرت کشور در بورس کالا اشاره کرد و افزود: عرضه جو و ذرت و سایر محصولات کشاورزی در بورس کالا نه تنها برای کشاورزان بلکه برای خریداران و خود دولت نیز امنیت مالی را به همراه دارد.

به گفته وی عرضه ذرت و جو در بورس کالا در کنار شفافیت در معاملات و واقعی شدن قیمت ها باعث خواهد شد تا رقابت پذیری در تولید محصولات با کیفیت افزایش یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه هر محصولی که در بورس کالا معامله شود به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است، گفت: تجربه عرضه محصولات کشاورزی همچون جو و ذرت در بورس نشان داد که با این اقدام از یک طرف کشاورزان زودتر به پولشان رسیدند و از طرف دیگر محصولی باکیفیت و با قیمتی واقعی در بازار خرید و فروش شد.

نماینده مردم پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس با اشاره به اهمیت رقابت پذیری در تولید محصولات، گفت: در سازوکار سنتی و وجود مشکلات زیاد تولیدکنندگان و تاخیر در پرداخت وجه خرید تضمینی، نمی توان به شکل مطلوب عرصه رقابت و توجه به کیفیت تولیدات کشاورزی را فراهم کرد اما با فراگیر شدن طرح قیمت تضمینی در بورس، موانع اصلی بر سر راه تولید محصول باکیفیت از میان می رود.

وی اظهارداشت: باید به این نکته توجه داشت اگر کشاورز به طور مستقیم یا از طریق تعاونی های مرتبط یا انبارها بتوانند محصولات خود را در بورس عرضه کنند از قیمت های واقعی بازار مطلع می شوند و از این رو سود واقعی به کشاورز می رسد. این باعث خواهد شد علاوه بر کاهش قابل توجه نقش واسطه ها، رفته رفته از دادوستدهای سنتی و بدون تضمین رها شده و معاملات در بستری با فناوری های روز دنیا انجام گیرد که می تواند به توسعه این بخش و افزایش بهره وری کمک کند.

نادری در پایان گفت: سال هاست که بخش کشاورزی نسبت به نداشتن برآوردی از نیاز سالانه محصولات و برنامه‌ریزی برای تولید رنج می برد که با تمرکز معاملات در بورس کالا، این مشکل با توجه به شفافیت آماری موجود در این بورس تا حدود زیادی حل خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها