جنگ تجاری

شورای دولتی چین اعلام کرد اتهام دولت آمریکا مبنی بر عقب نشینی چین از موضع پیشین خود در مذاکرات کاملاً بی پایه است و پکن، واشنگتن را مسئول شکست مذاکرات می داند.

به گزارش «کالاخبر»،در بیانیه شورای دولتی چین که امروز یکشنبه منتشر شد آمده است: پکن با افزایش تعرفۀ گمرکی بر کالاهای چینی از سوی آمریکا شدیداً مخالف است و ناچار از اتخاذ تدابیر بازدارنده است.

شورای دولتی چین با اشاره به انتشار کتاب سفید موضع چین در رایزنی تجاری چین و آمریکا تاکید کرد: توافق تجاری باید عادلانه و سودمند برای هر دو طرف باشد چین در مسائل مربوط به منافع محوری خود به هیچ وجه سازش نمی کند.

بیانیه می افزاید: لغو افزایش تعرفۀ گمرکی بر همۀ کالاهای چینی، تعیین میزان منطقی خریدهای چین از آمریکا، تضمین توازن متن توافقنامه و سودمند بودن آن برای هر دو طرف از جمله پیش شرطهای رسیدن به توافق است.

در این بیانیه آمده است: از زمان آغاز رایزنی تجاری دو کشور از ماه فوریۀ سال ۲۰۱۸ (اسفند ۹۶) به این سو، دو کشور دربارۀ اکثر بحث ها به توافق رسیدند اما مذاکرات بارها به خاطر عهدشکنی آمریکا دچار فراز و نشیب شده است.

در این بیانیه آمده است: ماه مارس سال ۲۰۱۸ یعنی یک ماه پس از آغاز مذاکرات تجاری دو کشور، دولت آمریکا گزارش بازرسی ۳۰۱ علیه کالاهای چینی را منتشر و اعلام کرد ۲۵ درصد بر تعرفۀ گمرکی ۵۰ میلیارد کالای چینی می افزاید.

بر اساس این گزارش در ماه مه ۲۰۱۸، یعنی فقط ده روز پس از صدور بیانیۀ مشترک دو کشور مبنی بر عدم جنگ تجاری، دولت آمریکا بر خلاف این توافق، ادامۀ اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: در ماه مه سال ۲۰۱۹، آمریکا غیرمسوولانه چین را به «عقب نشینی از موضع پیشین» متهم و اعلام کرد تعرفۀ گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلاً به ۱۰ درصد ارتقاء داده بود، به ۲۵ درصد افزایش می دهد و مراحل افزایش تعرفۀ گمرکی ۳۰۰ میلیارد کالای چینی باقی مانده را آغاز می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها