محصولات کشاورزی

طی هفته های اخیر بحث لزوم عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران به منظور ساماندهی مبادلات این بخش و حمایت از کشاورزان، کشف واقعی قیمت ها و کنار رفتن واسطه های پرشمار مطرح می شود که در این گزارش مروری کوتاه داریم بر روند معاملات محصولات کشاورزی در بورس ازمیر به عنوان با سابقه ترین بازار کالایی ترکیه.

به گزارش «کالاخبر»، یکی از بزرگترین بازارهای کالایی ترکیه، بازار کالای ازمیر است که اولین بازار کالایی این کشور محسوب می‌شود و نقطه تمرکز آن، تجارت محصولات کشاورزی است. بازار کالای ازمیر، فعالیت خود را از سال ۱۸۹۱ میلادی آغاز کرده و به‌عنوان اولین و مهم‌ترین بازار کالایی فعال ترکیه شناخته می‌شود.

دلیل ایجاد اولین بازار کالایی در شهر ازمیر را می‌توان حجم بالای تولید محصولات کشاورزی در این منطقه دانست؛ از طرف دیگر این شهر در تجارت داخلی و خارجی محصولات کشاورزی هم بسیار فعال بوده است.

اهمیت این بازار بعد از اتمام جنگ جهانی اول و استقلال ترکیه بیشتر شد. در تاریخ ترکیه از روز ۱۱ ژوئن سال ۱۹۲۸ میلادی به‌عنوان سالروز تولد دوباره بازار کالای ازمیر نام‌برده می‌شود. طبق گزارش رسمی بازار کالای ازمیر به‌طور متوسط ماهانه بالغ‌بر ۲۵۰ میلیون دلار محصول کشاورزی در این بازار کالا مبادله می‌شود. ارزش کل معاملات  این بازار طی ۱۲ ماه سال ۲۰۱۸ میلادی به ۳ میلیارد و ۴۴۷ میلیون دلار رسیده است.

آمار معاملات این بورس نشان می‌دهد در ژانویه سال جاری ارزش محصولات کشاورزی مبادله شده در این بازار ۲۰۲ میلیون دلار، در ماه فوریه ۲۱۶ میلیون دلار، در ماه مارس ۲۲۵ میلیون دلار و در ماه آوریل بالغ‌بر ۲۴۴ میلیون دلار آمریکا بوده است. براین اساس، پیش‌بینی می‌شود ارزش محصولات کشاورزی مبادله شده در بورس کالای ازمیر در سال ۲۰۱۹ میلادی از مرز ۴ میلیارد دلار عبور کند.

در پایان اینکه به نظر می رسد بهره گیری از تجربیات دنیا در استفاده از ظرفیت های بورس های کالایی بتواند مسیرهای جدیدی را پیش روی مسوولان بخش کشاورزی برای حمایت از کشاورزان و سروسامان دادن به مبادلات این حوزه قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها