افضلی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می گوید که ساختار سنتی بخش کشاورزی، بهره نگرفتن از روش های کارآمد و وجود واسطه ها باعث شده است تا کشاورزان نتوانند با قیمت واقعی محصولاتشان را بفروشند که آشنایی آنها با دنیای ابزارهای مالی بورس کالا می تواند به بسیاری از مشکلات این حوزه پایان دهد. 

به گزارش «کالاخبر»، نظر افضلی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان به لزوم مدرن سازی مبادلات محصولات کشاورزی و فاصله گرفتن از شیوه های سنتی تاکید کرد و افزود: با استفاده از برنامه های مختلف باید بتوانیم انگیزه کشاورزان به عنوان قشری زحمت کش و اثرگذار در تولید و اقتصاد کشور را به منظور رشد تولید افزایش دهیم، از این رو خرید محصولات از سوی دولت آن هم با یک نرخ واحد نمی تواند برای کشاورزان جذاب باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: چند سالی است که موضوع عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا مطرح می شود اما برخی محصولات به شکل مقطعی در بورس عرضه می شوند که برای گرفتن نتایج مطلوب باید این عرضه ها مستمر شود.

افضلی با بیان اینکه با عرضه محصولات در بورس کالا، قیمت ها براساس کیفیت کشف می شود، گفت: باید توجه داشت کشاورزان به دلیل نیازهای مالی و بالا بودن هزینه تولید و برداشت، امکان انبار کردن محصولات خود را ندارند و مجبور به عرضه محصول خود به بازار هستند، در این میان بورس کالا می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد و به ارزان فروشی محصولات به دلالان که از روی اجبار کشاورزان رقم می خورد، پایان دهد.

ابزارهای مالی برگ برنده بورس

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس اظهار داشت: نقطه قوت معامله محصولات کشاورزی در بورس کالا، ابزارهای مالی موجود در این بورس است چراکه این ابزارها امکانی را به کشاورز می دهد تا محصول خود را قبل از برداشت با قیمتی واقعی در بورس پیش‌فروش کرده و به راحتی نیاز مالی خود را برآورده کند.

افضلی ادامه داد: بدین وسیله دیگر کشاورز در قبال پیش فروش محصول خود ریسکی را متحمل نمی شود. چراکه در حالت سنتی می بایست محصول خود را در قبال چک و سفته پیش فروش می کرد اما با حضور در بورس کالا و امکان معامله با ابزارهای مالی، این ریسک نیز از سر راه کشاورزان کنار گذاشته شد. در مجموع از آنجاکه در بورس از هر دو طرف خریدار و فروشنده ضمانت های اصولی اخذ می شود، دادوستد در این بازار کمترین ریسک را برای طرفین معامله خواهد داشت.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان به مصوبه اخیر کمیسیون اقتصاد هیات دولت برای عرضه جو و ذرت در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با معامله محصولات کشاورزی از جمله جو و ذرت ازطریق بورس کالا هم قیمت ها شفاف خواهد شد و هم کشاورز امیدوار است که می تواند محصول خود را با شرایط مختلف و با قیمت های عادلانه و در فرصت های مناسب بفروشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها