مس

هزینه های اکتشاف مس طی ۱۰ سال گذشته در مجموع ۲۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده است، در حالی که طی سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ میلادی، ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای این کار اختصاص یافته بود. نتیجه اکتشافات ۱۰ سال اخیر ۱۰۲ میلیون تن مس( ۲۱ اکتشاف بزرگ) و برای دو دهه گذشته ۹۹۲ میلیون تن فلز سرخ (۱۹۹ اکتشاف طی ۱۹ سال) بود.

به گزارش «کالاخبر»، «کوین مورفی» تحلیلگر ارشد S&P Global Market Intelligence اظهار کرد: با وجود افزایش هزینه های صرف شده برای اکتشاف مس، میزان کشفیات کاهش یافته است.

مورفی پیش بینی کرد، مس در میزان کشفیات بعدی کم باشد و در عین حال گفت: وقتی به روند گذشته نگاه می کنیم به طور نگران کننده مقدار مس کشف شده تناسبی با میزان هزینه صرف شده برای اکتشاف نداشته است.

وی با اشاره به اینکه با تغییر در تمرکز بخش اکتشاف از سال ۱۹۹۰، این صنعت سهم بودجه اختصاص یافته برای اکتشاف مس در نواحی جدید را نصف کرده است، اضافه کرد: افرادی که به عنوان متخصصان اکتشاف در نواحی جدید شناخته می شدند، روی ذخایر شناخته شده تمرکز دارند و تولیدکنندگان هم بر توسعه ذخایر موجود متمرکز شده اند.

مورفی، این دیدگاه که نزدیک یک ذخیره بزرگ، شانس بیشتری برای یافتن ذخایر بزرگ دیگری وجود دارد را نادرست می داند.

وی گفت: اگرچه برخی کشفیات بزرگ و جدید در کمپ معدنی موجود و مراحل پایانی یک پروژه پیدا شده، ولی شانس کشفیات بزرگ جدید در چنین پروژه هایی کمتر از کاوش های اولیه ( ریسکی تر) است.

وی بر این باور است که آمریکای لاتین به عرضه انحصاری مس ادامه می دهد، چراکه بیش از نیمی از ذخایر کشف شده مس از سال ۱۹۹۰ مربوط به این ناحیه بوده است. این منطقه ۴۲ درصد از تولید جهانی مس در سال ۲۰۱۸ را تشکیل داده و بیش از یک سوم بودجه های مس را طی دو دهه اخیر جذب کرده است.

مورفی گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که یک دارایی از مرحله اکتشاف تا تولید ۲۰ سال زمان می برد. این به معنای آن است که کاهش اکشافات در یک دهه گذشته میزان پروژه هایی که طی ۱۵ تا ۲۰ سال به تولید برسند را محدود خواهد کرد و تعداد پروژه هایی که برای تولید برنامه ریزی شده کمتر از پروژه های موجود است.

در شرایط نامشخصی هستیم...

از طرفی «ویلیام تانکارد» تحلیلگر جهانی هزینه های معدنی مس در «وود مکنزی» معتقد است، یک تغییر کلیدی در شرکت های معدنی دارای محصولات متنوع این است که برنامه اکتشاف را هم در سطح دارایی های موجود و هم در مناطق جدید تقویت کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در شرایط نامشخصی هستیم، تاکید کرد: باید عرضه مس طی ۱۰ سال آینده به طور مشخص افزایش یابد.

تانکارد گفت: با کاهش اذعان شده پروژه های جدید مس در بازار فشرده (به جز یکی دو استثنا)، فعالیت های ادغام و تملک هم نسبتا کم شده است.

افزایش اخیر موجودی مس در بورس های جهان به نااطمینانی ها نسبت به بازار دامن زده است. به عنوان نمونه، موجودی مس بورس فلزات لندن در آوریل امسال ۳۶ درصد نسبت به ماه مارس و ۸۵ درصد در مقایسه با اوایل سال افزایش یافت.

وی افزود: در بازاری هستیم که سرمایه گذاران هنوز انتظار دارند، تولیدکنندگان برای حفظ نظم سرمایه و ترازنامه مالی به عنوان یک ترمز در چنین فعالیت هایی عمل کنند. یک پرسش مهم در مورد تصمیم گیری شرکت برای ادغام و تملک این است که آیا بازار به تعقیب پاداش خواهد داد.

هلدینگ سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها