حسنخانی

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی معتقد است که به هر میزان نظام قیمت‌گذاری در کالاهای پایه‌ای شفاف‌تر باشد، منجر به تقویت تولید داخلی می‌شود؛ در واقع وقتی تولیدکننده بتواند قیمت‌ محصولش را براساس عرضه و تقاضا تعیین کند نه رانتی ایجاد می شود و نه ابهامی در روند قیمت ها باقی می ماند.

به گزارش «کالاخبر»، محمدرضا امیرحسنخانی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرد: در حال حاضر آشفتگی در قیمت ها باعث نارضایتی و نگرانی مردم شده است و مجلس از هر حرکتی که به ثبات قیمت ها در بازارهای مختلف کمک کرده و به مردم و تولیدکنندگان داخلی نسبت به ثبات قیمت ها اطمینان خاطر دهد، حمایت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانست موفق عمل کند و تخصیص آن تنها به ایجاد رانت دامن زد، اظهار داشت: روش تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی هر چند با هدف کمک به معیشت مردم در نظر گرفته شده است، اما وقتی معلوم نیست واردکنندگان این ارز را در کجا مصرف می‌کنند، نباید یارانه مردم را به واردکننده‌ها داد. بطوریکه، اگر یارانه مستقیم به مردم داده شود، بهتر است.

وی تصریح کرد: طبیعتا هر قدر نظام قیمت‌گذاری در کالاهای پایه‌ای شفاف‌تر باشد، منجر به تقویت تولید داخلی می‌شود؛ یعنی تولیدکننده وقتی بتواند قیمت‌ محصولش را براساس عرضه و تقاضا تعیین کند نه رانتی ایجاد می شود و نه ابهامی در روند قیمت ها باقی می ماند.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان با بیان اینکه در مقطع حساس کشور، تولید و اقتصادمان نیازمند شفافیت و تقویت بازارهای رسمی به جای جولان واسطه ها در بازارهای غیرشفاف است، گفت: بورس کالا مکانی شفاف برای مبادله کالاها براساس عرضه و تقاضاست از این رو باید نسبت به عرضه حداکثری کالاهای اساسی در این بازار اقدام کنیم تا مانع پدیدار شدن فساد و رانت در اقتصادمان شویم.

به گفته این نماینده مجلس، در بازارهای خارج از بورس هیچ آمار و شفافیت موثقی وجود ندارد و قیمت کالاها می‌تواند بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی و با برخی جوسازی ها نوسان کند.

امیرحسنخانی در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی قرار داریم آنچه اهمیت دارد، تعادل بازارهاست که این امر و در این رابطه، باید به گونه ای عمل شود تا برخی افراد نتوانند از شرایط فعلی سوء استفاده کنند و به رانت و فساد دامن بزنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها