مس

قیمت مس از زمان تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا تحت فشار قرار گرفته است. از لحاظ بنیادی، بازار مس تصفیه شده حتی با وجود مازادی که از سوی موسسه بین المللی مطالعات مس در دو ماهه نخست ۲۰۱۹ برآورد شده بود، از ابتدای سال فشرده تر شده است.

به گزارش «کالاخبر»، «از آنجا که اخبار نزولی طی ماه های اخیر بر قیمت مس تاثیر گذاشته است، اما پیش بینی می کنیم قیمت مس در ماه های آتی تقویت شود.» این عبارت بخشی از توصیه صندوق JJCTF است که درباره فعالیت خودش می گوید: برای سرمایه گذارانی که تمایلی به بازارهای فیوچرز ندارند، اما به دنبال مواجهه با نوسان های قیمت مس هستند، جایگزین جالبی است.

گروه بین المللی مطالعات مس به تازگی آمارهای عرضه و تقاضای مس را به روز کرده است. به گفته این موسسه، بازار مس تصفیه شده با مازاد ۷۴ هزار تنی در فوریه مواجه شد، در حالی که در ژانویه شاهد کسری ۳۳ هزار تنی بود.

نمودار۱- تعادل عرضه و تقاضای مس تصفیه شده

با توجه به اینکه تقاضای مس در فصل نخست هر سال ضعیف است، مشاهده مازاد در بازار مس تصفیه شده در این بازه زمانی اتفاق غافلگیرکننده ای نیست. همچنین مازاد خیلی کم است، چون فقط یک درصد مصرف جهانی را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، تولید جهانی معادن مس در دو ماهه ژانویه-فوریه به ۳.۱۸ میلیون تن رسید که ۵۹ هزار تن(۲ درصد) کمتر از دوره مشابه سال قبل بود.

نمودار ۲- تغییرات تولید معادن در کشورهای بزرگ تولیدکننده مس

بر اساس گزارش ICSG، اگرچه برخی کشورها با رشد تولید مواجه بودند، اما این افزایش با توجه به کاهش تولید در دو تولیدکننده بزرگ- شیلی و اندونزی- جبران شد. تولید معادن در شیلی با افت ۵۷ هزار تنی (معادل ۶ درصد) و تولید معادن اندونزی با کاهش ۶۱ هزار تنی (معادل ۵۰ درصد) همراه بود.

نمودار ۳- تغییرات تولید مس تصفیه شده در کشورهای بزرگ تولیدکننده مس

شیلی بزرگ ترین تولیدکننده مس، تولید ۲۷ درصد مس از کل مس معدنی جهان را بر عهده دارد، در حالی که اندونزی فقط ۲ درصد مس معدنی جهان را تولید می کند. عامل اصلی کاهش تولید مس در شیلی، افت عیار معادن ارزیابی شده و در اندونزی نیز تغییر کاربری و فعالیت های معدنی دو معدن بزرگ روباز از دلایل کاهش تولید ذکر شده است.

افت در تولید مس معادن، سبب محدودیت و فشردگی بازار کنسانتره می شود که البته از قبل با فشردگی مواجه شده است. همچنین می تواند سبب فشردگی بازار مس تصفیه شده و افزایش قیمت مس LME شود.

تولید مس تصفیه شده در دوره ژانویه-فوریه به ۳.۸۵ میلیون تن رسید که با کاهش اندک ۱۶ هزار تنی نسبت به دوره مشابه قبلی مواجه شد.

چین در نتیجه افزایش ظرفیت با افزایش ۹۷ هزار تنی، بزرگ ترین مشارکت کننده در رشد تولید مس تصفیه شده بود. بزرگ ترین افت مربوط به هند بود که افت ۶۴ هزار تنی تولید در نتیجه تعطیلی واحد ذوب «توتی کورین» متعلق به شرکت ودانتا اتفاق افتاد. بعد از آن شیلی با افت ۱۵ درصدی تولید مس تصفیه شده قرار داشت.

مصرف ظاهری مس تصفیه شده در مجموع ۳ میلیون و ۸۱۲ هزار تن در بازه زمانی ژانویه-فوریه بود و افت اندک ۱۴ هزار تنی را در مقایسه با مدت مشابه قبل به همراه داشت.

نمودار ۴- تغییرات مصرف ظاهری مس تصفیه شده در کشورهای بزرگ مصرف کننده مس

موجودی مس

از ماه مارس، موجودی مس LME با افزایش ۶۰ هزار تنی مواجه شده، در حالی که موجودی بورس SHFE با افت ۵۵ هزار تنی و کامکس با کاهش ۲۳ هزار تنی رو به رو بوده است. کاهش یا افزایش در موجودی مس بورس های جهان، اشاره به محدودیت یا بهبود شرایط بازار دارد.

نمودار ۵- تغییرات موجودی مس در بورس های کالایی

نتیجه

ما باور داریم که بازار مس تصفیه شده از ابتدای سال با محدودیت هایی همراه بوده که منجر به تثبیت قیمت مس شده است. از آنجا که اخبار نزولی و کاهشی از قبل بر قیمت مس تاثیر گذاشته است، پیش بینی می کنیم، قیمت مس طی ماه های آتی تقویت شود و هم اکنون فلز سرخ برای رشد قیمت دورخیر می کند.

*پرویز امانیان-تحلیلگر بازار مس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها