حسینی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است که یکی از مشکلات اصلی در حوزه تنظیم بازار کالاها به خصوص کالاهای اساسی وجود واسطه ها و چند دست چرخیدن محصولات است که شفافیت در این حوزه می تواند راهگشا باشد. همچنین باید توجه کنیم که دستکاری بازارها نتیجه مثبتی نداشته و به بروز التهاب منجر می شود. 

به گزارش «کالاخبر» محمد حسینی با اعلام اینکه نباید برای تنظیم بازارها شتاب زده عمل کرد به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سال گذشته شاهد آن بودیم که ارز دولتی به چند قلم کالای اساسی اختصاص یافت تا شاهد جهش یکباره قیمت ها و فشار به مصرف کنندگان نباشیم اما درست همین اتفاق افتاد و به دلیل نبود شفافیت در فعالیت های اقتصادی با تولد دوباره رانت مواجه شدیم.

حسینی افزود: امسال باید با شناخت جامعه هدف و رفع ایرادهای سال قبل اقدام به تنظیم بازار کنیم که براساس تجربیات داخلی و بین المللی، دستکاری نکردن قیمت ها و اجازه به نیروهای بازار برای تعیین قیمت باید در دستور کار قرار گیرد؛ همان روندی که با عرضه کالاها در بورس مشاهده می کنیم که این عرضه ها باید استمرار داشته و افزایش یابد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستکاری بازار به التهاب دامن می زند، اظهار داشت: با تمرکز معاملات کالاهای اساسی در بورس با یک منبع اطلاعاتی شفاف مواجه می شویم اینکه چه تولیدکننده ای چه میزان محصول عرضه داشته، حجم تقاضای داخلی چه میزان است و قیمت ها نیز روی چه مداری حرکت می کند. این اطلاعات برای مدیریت بازارها ارزشمند است و در هیچ یک از بازارها از جمله ارز، طلا، مسکن، خودرو، شفافیتی همچون بورس وجود ندارد.

به گفته حسینی در بورس کالاست که می توان مطمئن بود کالاها به دست مصرف کننده نهایی می رسد و اگر هم خللی در این روند ایجاد شود نهادهای متولی که صلاحیت خریداران را مشخص می کنند باید اقدام کنند. 

وی تاکید کرد: در سال های اخیر شاهد نوسانات شدید قیمتی در حوزه کالاهای اساسی بوده ایم که باعث بروز مشکلات عدیده برای تولیدکنندگان و خریداران شده است. در این زمینه می توان با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت های بورس کالا این امکان را ایجاد کرد تا تولید کنندگان بیشتری محصولات خود را وارد این بازار کنند تا با تامین نیاز کافی تولیدکنندگان پایین دست از رشد کاذب قیمت ها جلوگیری شود. 

نماینده مردم فراهان، تفرش و آشتیان در مجلس گفت: باید توجه داشت بورس کالا در سال های اخیر اقدام به راه اندازی ابزارهای مالی متنوع کرده است که می توان حجم قابل توجهی از نقدینگی را به این ابزارها به جای بازارهای غیر شفاف هدایت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها