ناصری

یک فعال باسابقه بازار زیره و زعفران گفت: راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز در بورس کالا علاوه بر آنکه موجب شفاف سازی قیمت محصول و حذف واسطه های مخرب می شود، شرایطی را برای کشاورزان مهیا می کند تا با فروش مستقیم محصولات خود، از مزایای این بازار بهره مند شوند.

به گزارش «کالاخبر»، جلال ناصری در گفت و گو با میزان به راه اندازی معاملات گواهی سپرده زیره سبز در بورس کالا اشاره کرد و گفت: راه اندازی گواهی سپرده زیره همانند محصول زعفران موجب شفاف سازی قیمت این محصول شده و محلی برای شناسایی تولید کنندگان، فروشندگان و فرآوری کنندگان این محصول است که سود اصلی این اتفاق به کشاورزان می رسد. از همه مهم تر اینکه راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز مقدمه ای برای راه اندازی معاملات آتی و آپشن این محصول همانند زعفران است که در این صورت شاهد تحولات مثبت در بازار زیره کشور خواهیم بود.

وی افزود: از سوی دیگر با راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز علاوه بر کشف قیمت عادلانه محصول، کشاورزان می توانند محصول خود را به صورت مستقیم  و بدون واسطه به فروش برسانند و کسب سود کنند بنابراین در یک نگاه کلی می توان گفت که شفاف سازی، ثبات قیمتی، حذف واسطه های مخرب و خرید و فروش محصول با قیمت واقعی از مزایای راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز در بورس کالای ایران است.

این فعال بازار زیره و زعفران در مشهد در خصوص شیوه قیمت گذاری این محصول در بازار سنتی گفت: در بازار سنتی واسطه ها تعیین کننده قیمت هستند و این محصول به صورت سلف خری به فروش می رسد. به طور طبیعی در این شیوه سود چندانی نصیب کشاورز نمی شود زیرا واسطه ها با قیمت پایین محصول را خریداری می کنند که با ورود زیره سبز به بورس کالا همانند زعفران، شاهد شفافیت قیمتی و اطلاع کشاورزان از نرخ های واقعی خواهیم بود.

اطلاعات در سایه

ناصری تصریح کرد: از سوی دیگر میزان حجم و فروش صادراتی این محصول نیز نامشخص است و حتی در برخی موارد میزان صادرات آن ثبت نمی شود که با ورود این محصول به بورس کالا میزان دقیق حجم و فروش این محصول شفاف و مشخص می شود.

او  با بیان اینکه پیش بینی می شود که معاملات گواهی سپرده زیره سبز با استقبال فعالان بازار مواجه شود، تصریح کرد: راه اندازی گواهی سپرده زیر سبز برای کشاورزان بسیار عالی و سودمند است و در شفافیت و همچنین میزان صادرات و واردات کشور نیز نقش به سزایی خواهد زیرا از این طریق آمارها واقعی می شود و همانطور که در محصول زعفران بعد از ورود به بورس آمار خرید و فروش و حجم محصول شفاف شد، در خصوص زیره هم این اتفاق رخ می دهد.

ناصری در پایان با بیان اینکه زیره گیاه دارویی با ارزشی است و در دنیا شناخته شده است،  تصریح کرد: در زیره نیز همانند زعفران بعد از راه اندازی گواهی سپرده، امکان راه اندازی معاملات  آتی و آپشن این محصول وجود دارد زیرا راه اندازی معاملات آتی و آپشن این محصول مزایای زیادی دارد و باید سال ها پیش از این راه اندازی می شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها