سهام

کشف قیمت‌ها در بازار سرمایه دارای پشتوانه رقابتی است که به صورت حراج قیمتی در ارکان بازار به نمایش گذاشته می‌شود که این روش در کنار کیفیت، باعث تعادل قیمتی بهینه در بورس کالا، بورس اوراق بهادار، فرابورس و بورس انرژی شده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از میزان، بازار بورس اوراق بهادار از ابتدای سال جاری تاکنون روند رشد قابل توجهی را در پیش گرفته که این عامل سبب ورود نقدینگی به بازار سرمایه و افزایش حجم و ارزش معاملات شده است، از همین رو به بررسی این بازار پرداختیم.

بازار بورس اوراق بهادار از ابتدای سال جای تاکنون عملکرد قابل قبولی را از آن خود کرده تا در نتیجه آن روزهای خوش آیندی برای سهام داران فراهم شود.

روزهایی که بازدهی بالایی را به خود اختصاص داده و دید صاحبان سرمایه را به این بازار تغییر داده است که این تغییرات مثبت سبب ورود نقدینگی به بازار سرمایه شده است.

برای اطلاع از اخرین شرایط بازار با کیوان شیخی کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداختیم.

ارزیابی شما از عملکرد بازار سرمایه از ابتدای سال جاری چیست؟

به صورت کلی برای سنجش عملکرد بازار نباید تمام توجه به عدد شاخص باشد، بلکه نگاه ما باید به حجم ارزش معاملات، ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه، تنوع بخشی در محصولات، تنوع بخشی در صنایع تامین مالی از طریق بورس به عنوان عوامل مهم در بازار سرمایه باشد، که این عوامل مثبت ارزیابی می شود.

پیش بینی شما از ادامه روند شاخص بورس چیست؟

بحث افزایش و کاهش شاخص برمی‌گردد به دیدگاه سرمایه گذاران بر روی اقتصاد، بررسی خوش بینی و بدبینی در آن و سایر عوامل موثر، زیرا بازار سرمایه اطلاق تمام طرز تفکرهایی است که در جامعه وجود دارد.

گاهی اوقات با خوش بینی به وجود آمده در بازار شاهد آثار مثبت بر روی روند کلی بازار هستیم و در برخی ایام یک سری از تصمیمات اقتصادی گرفته می‌شود که اثرات نه چندان خوشایندی در بازار سرمایه می‌گذارد.

به صورت کلی عوامل مختلفی بر روی کاهش و افزایش شاخص بورس تاثیر گذار است که این عوامل پیش بینی بازار را با مشکل رو به رو ساخته است.

روند حرکت شاخص بورس اوراق بهادار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هم اکنون بازار سرمایه بازار عمیقی شده و به صورتی که تمام طیف‌های مختلف سرمایه گذار را می‌تواند در خود جای دهد و امیدوارم روز به روز شاهد افزایش بیشتر در حجم و ارزش معاملات در شرکت‌های بورسی باشیم.

در این میان باید به این نکته توجه داشته باشیم که بازار بورس اوراق بهادار به واسطه شفافیت بیشتر نسبت به سایر بازارهای دیگر دارای جایگاه ویژه در اقتصاد ملی است که با ورود نقدینگی‌های سرگردان به بازار می‌توانیم جلوی تورم و همچنین نوسانات سایر بازارها را بگیریم، زیرا تغییر در بازار سرمایه نمی‌تواند آثار تورمی در اقتصاد ملی داشته باشد.

بازار سرمایه از سال گذشته تاکنون تغییرات قابل توجهی را به خود دیده، تاثیر این تغییرات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سال‌های گذشته بازار سرمایه بازاری تک بعدی بود که سهامداران بیشتر به دنبال اطلاعات بودجه‌ای برای سرمایه گذاری بودند و تکیه بیش از حد به‌ای پی اس (EPC) شرکت‌ها داشتند و سرویس اولیه شرکت‌ها مورد ملاک قرار می‌گرفت، اما از سال گذشته تغییراتی در نحوه گزارش دهی شرکت‌ها ایجاد شد.

این تغییرات به این صورت بود که گزارش‌های بودجه‌ای به گزارش‌های تفصیلی مدیریتی تغییر کرد و برای شرکت‌ها لزومی نداشت گزارش اطلاعات بودجه‌ای و سوده عایدی هر سهم را ابلاغ کنند.

بازار، اما به صورت دوره‌های سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه یا پایان سال این گزارش را به بازار اعلام می‌کند، لذا باعث شد که سرمایه‌گذاران حقیقی یا حقوقی جوانب دیگر شرکت‌ها را نیز بررسی کنند تا مشخص شود دارایی‌های شرکت در چه وضعیتی است و یا ارزش جایگزینی شرکت‌ها ملاک ارزیابی شرکت‌ها قرار گیرد.

از سوی دیگر سودآوری شرکت نیز مورد تحلیل قرار گرفت تا به طور مثال با توجه به نوسانات نرخ ارز و موضوعات مبنی بر تامین مواد اولیه باید دید چه تاثیری بر روی سودآوری شرکت‌ها می‌گذارد.

گفتنی است، سودآوری شرکت‌ها به ابعاد مختلفی تقسیم می‌شود که قدرت مانور و تحلیل سرمایه گذاران را بیشتر کرده از همین رو این افراد با یک دیدگاه جامع‌تر نسبت به گذشته در بازار سرمایه فعال هستند.

یکی از چالش‌های پیش روی بازار سرمایه نقد شوندگی سهام‌ها است، برای رفع این چالش چه اقدامی صورت گرفته است؟

در گذشته برخی از نمادهای بازار به دلیل عدم افشای به موقع اطلاعات متوقف شوند که و این مسئله باعث می‌شود همیشه یک ریسک ناشی از قفل شدن نقدینگی وجود داشته باشد که خوشبختانه در سال گذشته با تغییرات اعمال شده تحقق نمادها در حداقل زمان صورت می‌گیرد.

این تغییرات سبب آن شده که نقدشوندگی سرمایه در بازار افزایش یابد و قرار نیست هیچ گونه منابعی توسط سازمان‌ها و شرکت‌ها قفل شود که این یک امتیاز بسیار خوب به حساب می‌آید.

نگاهی به بازارهای موازی بازار بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد که سایر بازارها قدرت نقدشوندگی بازار سرمایه را ندارند که این عامل توجه سرمایه داران را به بازار سرمایه جذب می‌کند.

در کنار مسائل نقد شوندگی، شفافیت اطلاعاتی در بازار سرمایه را چگونه است؟

شفافیت اطلاعاتی و شفافیت قیمت گذاری از دیگر مزایای بازار بورس اوراق بهادار است به گونه‌ای که ارزش سهام‌ها به صورت حراج تک قیمتی در تابلو بورس و به صورت آنلاین به نمایش گذاشته می‌شود.

به همین خاطر کشف قیمت‌ها در بازار سرمایه دارای پشتوانه رقابتی است که به صورت حراج قیمتی در ارکان بازار به نمایش گذاشته می‌شود که این روش در کنار کیفیت، باعث تعادل قیمتی بهینه در بورس کالا، بورس اوراق بهادار و بورس انرژی شده است.

بازار سرمایه چه ویژگی نسبت به سایر بازارهای موازی خود برای جذب سرمایه گذار دارد؟

از مزایای بازار سرمایه که باعث جلب توجه سرمایه گذاران به بازار سرمایه می‌شود تنوع در محصولات است، یعنی تنها محدود به یک نوع سرمایه نمی‌شود و با هر نوع نگرش و سلیقه محصولی برای عرضه به خریداران وجود دارد.

همچنین کسانی که به دنبال ریسک کمتری هستند می‌توانند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا اوراق مشارکت با درآمد ثابت یا سایر گزینه‌های مشابه با درآمد ثابت استفاده کنند.

در این میان امکان استفاده از اوراق بهادار برای علاقه‌مندان به این حوزه وجود دارد تا با توجه به نوع علاقه مندی خود در گروه‌های مسکن، مواد غذایی، خودرویی و یا موارد مشابه سرمایه گذاری کنند.

به بیان دیگر بازار سرمایه همانند سوپر مارکت مالی شرایط را برای سرمایه گذاران محیا کرده تا با هر نوع دیدگاه با حداقل و حداکثر مبلغ می‌توانند وارد شوند که مشابه این رفتار در سایر بازارها اتفاق نمی‌افتد.

و در کلام آخر، چه توصیه و پیشنهادی برای سرمایه گذاران فعال در این حوزه دارید؟

بازار سرمایه شرایطی را فراهم کرده که افرادی که پول مازاد و پس انداز دارند، اما نمی‌دانند با آن چگونه سرمایه گذاری کنند به این محل ورود کند، اما در این میان باید به نکاتی توجه داشته باشند به گونه‌ای که از رفتارهای هیجانی در بازار دوری کنند و برای شایعات نه‌چندان ارزشمند بار اقتصادی را لحاظ نکنند.

پیشنهاد کارشناسان این است که برای خرید و فروش حتما تحلیل‌های پایه‌ای شرکت‌ها را با توجه به میزان دارایی‌ها و سودآوری شرکت مد نظر قرار دهند تا درگیر مسائل حاشیه‌ای و رفتار هیجانی نشوند، زیرا هر زمانی سهامداران به صورت هیجانی تصمیم گیری کردند شکست خورده اند.

بازار سرمایه در همه اوقات جذابیت ورود سرمایه را دارد منوط به اینکه ما به صورت اساسی شرکت‌ها را تحلیل کنیم و بر روی آن‌ها به صورت بلندمدت سرمایه گذاری کنیم.

شرکت‌ها حتی در صورت عدم سودآوری با توجه به نرخ تورم میانگین بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی در سال شاهد افزایش ارزش جایگزینی شرکت خواهیم بود لذا سرمایه گذاری در بورس را مطمئن می‌کند، ولی از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت در کوتاه مدت هر بازاری نوسانات خاص خود را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها