• ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
  • کد خبر: 25676
نفت

بازار نفت به جایگاهی حساس نزدیک می‌شود و نشست آینده وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت در این مقطع، نقشی حیاتی دارد.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از شانا، نشست آینده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در ماه ژوئیه امسال، در شرایطی مهم و پرنوسان برای بازار نفت برگزار خواهد شد. کاهش عرضه نفت تولیدکنندگان عمده و افزایش تنش در خاورمیانه، به رشد قیمت نفت کمک کرده‌اند، اما پیش‌بینی کند شدن رشد اقتصاد جهانی سبب شده است به قیمت‌ها فشار آورند.

جی اتفیلد، رئیس شرکت انفراکپ گفت: نشست اوپک حیاتی است و تمدید توافق کاهش تولید برای تثبیت بازار ضروری است.

قیمت شاخص نفت خام برنت در هفته گذشته به حدود ۶۵ دلار رسید و در مجموع در سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۰ درصد رشد داشته، اما همچنان حدود ۱۴ درصد نسبت به رکورد قیمت بیش از ۷۴ دلار آن در این سال، پایین‌تر است.

سرنگونی یک پهپاد آمریکایی در آب‌های سرزمینی ایران از سویی نیز سبب شد قیمت نفت در هفته گذشته افزایش یابد. حمله به نفتکش‌ها در نزدیکی تنگه هرمز  سبب شده قیمت‌ها پیش از آن نیز بالا باشند. این شرایط، عرضه جهانی نفت را تهدید می‌کند.

رشد اخیر قیمت نفت پس از آن اتفاق می‌افتد که این قیمت‌ها در ماه مه امسال افت شدیدی را تجربه کردند و به گفته کارشناسان، نتیجه استمرار جنگ تجاری میان آمریکا و چین است.

آژانس بین‌المللی انرژی به‌تازگی برآورد خود از رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی را از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد.

جیمز هتزیگیانیس، از شریکان مؤسسه لانگ لیف در آمریکا گفت: نگرانی از ضعف تقاضای جهانی نفت، تأثیر تنش‌ها در خاورمیانه را خنثی می‌کند.

وی اعلام کرد تا زمانی که اختلاف تجاری آمریکا و چین حل و فصل نشود، قیمت شاخص نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا از ۶۰ دلار برای هر بشکه فراتر نخواهد رفت.

با این همه، هتفیلد استدلال کرد که افت کنونی قیمت نفت سبب خواهد شد مصرف بیشتر تحریک شود و گفت که با نزدیک شدن به دوران اوج رانندگی در تابستان و با توجه به اینکه قیمت بنزین در آمریکا ۱۵ درصد کمتر از تابستان پارسال است، قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا تا پایان این فصل به بازه ۶۰ دلار خواهد رسید.

هتزیگیانیس اعلام کرد مهم‌ترین دلایل تعویق نشست اوپک و متحدانش به آغاز ماه ژوئیه امسال، رویکرد انتظار و مشاهده بوده است و تولیدکنندگان نفت می‌خواهند ببینند که نتیجه نشست گروه ۲۰ چه خواهد بود و آیا رهبران آمریکا و چین در زمینه توافق تجاری پیشرفتی خواهند کرد یا نه.

نتیجه گفت‌وگوی یادشده می‌تواند به اوپک و متحدانش کمک کند درباره تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت که در پایان ماه جاری میلادی منقضی می‌شود، تصمیم بگیرند.

هتفیلد گفت: ما و بیشتر سرمایه‌گذاران انتظار داریم اوپک تمدید کند. اگر خبر غافلگیرکننده‌ای درباره کاهش بیشتر یا ناتوانی در توافق شنیده نشود، تأثیر نشست اوپک بر بازار خفیف خواهد بود، اما احتمال ضعیفی درباره کاهش شدید تولید وجود دارد که می‌تواند قیمت‌ها را به شدت بالا ببرد.

اگر توافقی سر نگیرد، قیمت نفت کاهش خواهد یافت، اما هتزیگیانیس تأکید کرد که احتمال پایان یافتن توافق جهانی کاهش تولید نفت، بسیار کم است. با این همه، اگر معجزه‌ای رخ دهد و آمریکا و چین پیش از نشست اوپک به توافق تجاری دست یابند، احتمال تمدید کاهش تولید نفت اوپک کمتر می‌شود. در این صورت، تقاضای نفت و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها