بورس كالا

در هفته گذشته رویدادهای مهمی در بورس کالای ایران رخ داد که برگزاری مجمع عادی سالیانه و فوق العاده بورس کالا به منظور تصمیم گیری در خصوص میزان تقسیم سود و انتخاب اعضای هیات مدیره و افزایش سرمایه و همچنین آغاز آزمایشی معاملات گواهی سپرده زیره سبز از مهم ترین این رویدادها بود.

۱۰ طرح کلان بورس کالا در سال۹۷

به گزارش «کالاخبر»،در هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران در جلسه مجمع صاحبان سهام این شرکت از برنامه اجرای ۱۰ طرح کلان در سال ۱۳۹۸ خبر داد.

حامد سلطانی نژاد اظهار کرد: توسعه دارایی های پایه روی ابزارهای فعلی، توسعه ابزارهای مالی اوراق مبتنی بر کالا، گسترش و توسعه اندازه و عمق بازار و توسعه مشارکت با سایر نهادها و نیز تقویت و مدیریت برند شرکت از مهم ترین طرح های کلان بورس کالای ایران در سال ۹۸ است.

وی در بیان سایر طرح های کلان شرکت گفت: توسعه معاملات بین الملل، توسعه سیستم های اطلاعات مدیریت، بهبود روش ها و فرآیندهای شرکت، بهبود ارتقا و یکپارچه سازی سیستم ها و سامانه ها و پشتیبانی و بهبود کیفیت خدمات ارایه شده به ذی نفعان از دیگر طرح های مدنظر برای سال جاری است که در راستای اجرایی سازی این طرح ها حدود ۹۸ پروژه و اقدام بهبود و ۲۵۰ اقدام جاری تعریف شده است.

جایگاه بورس کالا در اقتصاد تقویت شده است

علی سعیدی که در مجمع عادی سالیانه بورس کالای ایران ریاست جلسه را بر عهده داشت در خصوص روند توسعه و پیشرفت بورس کالا طی سال های اخیر اظهار داشت: بورس کالا طی سال های اخیر به یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور تبدیل شده است و توسعه این بازار به خصوص حرکت به سمت بازار اوراق مبتنی بر کالا یکی از گام های ارزنده این رکن بازار سرمایه بوده است.

وی اعلام کرد: امروز با وجود همه تنگناهای اقتصادی شاهد ارایه گزارش مطلوب شرکت بورس کالا به مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام هستیم که در این گزارش، آمارهای قابل توجهی از رشد بخش های مختلف معاملاتی آمده است.

سعیدی تاکید کرد: برای توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر بورس کالا باید مراجع تصمیم گیرنده و سیاست گذار را به سمت استفاده هر چه بیشتر از بورس و مزایای این بستر معاملاتی متقاعد کرد چرا که به کمک این بازار می توان بسیاری از مشکلات موجود در اقتصاد را مرتفع کرد؛ این اقدام طی سال ٩٧ به خوبی صورت گرفت.

تقسیم سود ۱۵۰ ریالی در بین سهامداران بورس کالا

مجمع عمومی عادی سالیانه بورس کالای ایران در حالی روز ۳ تیر ماه برگزار شد که سهامداران با رأی اکثریت، عملکرد این شرکت را مورد تایید قرار دادند و تقسیم سود ۱۵۰ ریالی را به تصویب رساندند.

در این مجمع همچنین گزارش صورت های مالی شرکت توسط حسابرس مستقل و بازرس قانونی، ارایه و اعلام شد که وضعیت مالی شرکت بورس کالای ایران، در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ و عملکرد مالی و جریان های نقدی آن برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور،‌ از تمام جنبه های با اهمیت،‌ طبق استانداردهای حسابداری مطلوب است.

در مجمع فوق العاده صاحبان سهام شرکت بورس کالای ایران نیز سهامداران با افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۲۴۰ میلیارد ریال تا مبلغ ۱۸۶۰ میلیارد ریال (به ترتیب مبالغ ۴۵۰ میلیارد ریال و ۱۷۰ میلیارد ریال) موافقت کردند.

سهامداران همچنین در فرآیند انتخابات و رای گیری، اعضای جدید هیات مدیره را به این شرح انتخاب کردند: سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی/فولاد مبارکه/فولاد خوزستان/بانک آینده/تامین سرمایه تمدن/سرمایه گذاری نفت و گاز تامین/ذوب‌آهن اصفهان

آغاز معاملات آزمایشی گواهی سپرده زیره سبز در بورس کالا

از روز سه شنبه ۴ تیر ماه نیز معاملات آزمایشی گواهی سپرده کالایی زیره سبز درجه یک در نماد معاملاتی زیره سبز انبار کیمیا بذر تربت با سررسید انبار خرداد ۱۳۹۹ در بازار فیزیکی بورس کالای ایران آغاز شد.

معاملات گواهی سپرده زیره سبز در حالی به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد که در نخستین روز ۱۰۰۷ گواهی سپرده زیره (هر گواهی معادل یک کیلوگرم) طی ۲۴ دفعه معامله مورد معامله قرار گرفت.در جریان معاملات نخستین روز و در نماد مذکور، قیمت هر کیلوگرم زیره سبز در بالاترین سطح به قیمت ۴۰۹ هزار و ۸۶۷ ریال رسید و در پایین ترین سطح هر کیلو از این محصول به قیمت ۳۹۰ هزار و ۳۵۰ ریال معامله شد.

معاملات گواهی سپرده زیره سبز به سود کشاورزان است

یک فعال باسابقه بازار زیره و زعفران در خصوص راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز گفت: راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز در بورس کالا علاوه بر آنکه موجب شفاف سازی قیمت محصول و حذف واسطه های مخرب می شود، شرایطی را برای کشاورزان مهیا می کند تا با فروش مستقیم محصولات خود، از مزایای این بازار بهره مند شوند.

جلال ناصری افزود: راه اندازی گواهی سپرده زیره همانند محصول زعفران موجب شفاف سازی قیمت این محصول شده و محلی برای شناسایی تولید کنندگان، فروشندگان و فرآوری کنندگان این محصول است که سود اصلی این اتفاق به کشاورزان می رسد. از همه مهم تر اینکه راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز مقدمه ای برای راه اندازی معاملات آتی و آپشن این محصول همانند زعفران است که در این صورت شاهد تحولات مثبت در بازار زیره کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز علاوه بر کشف قیمت عادلانه محصول، کشاورزان می توانند محصول خود را به صورت مستقیم  و بدون واسطه به فروش برسانند و کسب سود کنند بنابراین در یک نگاه کلی می توان گفت که شفاف سازی، ثبات قیمتی، حذف واسطه های مخرب و خرید و فروش محصول با قیمت واقعی از مزایای راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز در بورس کالای ایران است.

افزایش سود زیره کاران و کوتاه شدن دست واسطه ها به کمک بورس

مدیرعامل شرکت کیمیا بذر تربت حیدریه به مزایای راه اندازی گواهی سپرده زیره سبز در بورس کالا اشاره کرد و گفت:تولید محصول زیره در حالی رو به افزایش است که کشاورزان زیره کار در زمان برداشت محصول با کاهش قیمت ها، مانع از کسب سود مطلوب توسط کشاورزان می شوند و محصول را به قیمت های پایین تر از نرخ های واقعی از کشاورزان خریداری کرده و با انبار کردن، در فصل زمستان به بالاترین سطوح قیمتی در بازار عرضه می کنند. از این رو، برای اینکه بازار این محصول به ثبات و پایداری لازم در قیمت های فروش برسد و به منظور اینکه کشاورز در فصل برداشت محصول، اسیر دست واسطه ها و دلالان نشود، تصمیم به عرضه زیره در بورس کالا گرفته شد.

محمد علی اکبری مطلق اظهار کرد: در این زمینه، با تجربه موفقی که در عرضه محصول زعفران در بورس کالا داشتیم، این نتیجه حاصل شد که برای ایجاد شفافیت قیمتی روی محصول زیره سبز و با هدف کمک به اقتصاد بخش کشاورزی از طریق فروش این محصول سودآور، زیره سبز را در قالب اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس عرضه کنیم.

وی ایجاد ثبات قیمتی و جلوگیری از نوسانات شدید قیمت در زمان برداشت محصول به دلیل افزایش عرضه را از مزایای عرضه زیره سبز در بورس دانست و گفت: اعتقاد داریم که با ورود زیره سبز به بورس کالا، این محصول در فصل برداشت از ثبات قیمتی بیشتری برخوردار خواهد بود که در نتیجه ایجاد این ثبات قیمتی، کشت محصول استمرار پیدا کرده و کشاورزان زیره کار نسبت به تولید بیشتر دلگرم خواهند شد.

بورس کالا می تواند میزبان عرضه کنندگان بزرگ بین المللی باشد

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل معتقد است یکی از اتفاقاتی که می تواند موجبات رونق تولید را فراهم کند، ورود محصولات تولیدکنندگان بزرگ روس، چین و هند به بورس کالای ایران و جبران کمبود برخی کالاها در بازار داخلی است که در صورت تحقق این اتفاق، روند تأمین محصولات با قیمت مناسب‌تر و شرایط بهتر فراهم می شود.

امیرحسین کاوه اعلام کرد: در شرایطی که تحریم‌ها، محدودیت‌هایی در روند صادرات و واردات ایجاد کرده، بورس کالا می‌تواند از محدودیت‌ها بکاهد و معاملات را رونق دهد.

وی تصریح کرد: اگر امکان توسعه بورس کالا و ایجاد دفاتری در سه کشور همسایه یعنی عراق، افغانستان و پاکستان فراهم شود، با توجه به جمعیت این کشورها، هم تقاضای مناسبی ایجاد می‌شود و هم به دلیل افزایش ضریب اطمینان خریداران و فروشندگان به دلیل معامله در بستر بورس کالا، صادرکنندگان منتفع می‌شوند و از طرف دیگر معاملات بورس کالا نیز رونق بیشتری می گیرد.

تعیین قیمت قیر فقط در بورس کالای ایران

طی هفته ای که گذشت، معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیئت دولت در خصوص آیین نامه نحوه توزیع قیر رایگان را به دستگاه های اجرایی مربوطه ابلاغ کرد؛ همچنین بر اساس این مصوبه تعیین قیمت قیر صرفاً از طریق سازوکار بورس کالا انجام می‌شود.

هیئت وزیر در جلسه ۲۶ خرداد با آئین نامه نحوه توزیع قیر رایگان که در کمیسیون اقتصاد دولت به تصویب رسیده بود، موافقت کرد.

بر اساس این مصوبه وزارت نفت از قیمت گذاری قیر بر اساس مواد اولیه آن منع شده و تعیین قیمت قیر صرفاً از طریق سازوکار بورس کالا انجام می‌شود.

پذیرش محصول چند شرکت در بورس کالای ایران

در هفته گذشته کالای قیر شرکت تولید امولسیونی پویا مرند و محصول قیر شرکت تولیدی عایق های رطوبتی شرق دنیا نیز پس از بررسی مدارک و مستندات و طرح موضوع در دویست و سی و دومین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۸ خرداد ۹۸ در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

همچنین شمش فولادی(بیلت) شرکت صنایع صدرا ذوب و شمش فولادی(بیلت) شرکت تولیدی صنعتی اصفهان دُر و میلگرد فولادی شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، نیز پس از بررسی مدارک و مستندات و طرح موضوع در دویست و سی و دومین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۸ خرداد ۹۸ در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها