مدیر عامل بورس کالا

مدیرعامل بورس‌کالای ایران با اشاره به روند رو به رشد توسعه معاملات اوراق بهادار مرتبط با کالاها در بورس کالای ایران گفت: پیش بینی می شود در سال های آینده پیشرفت های بسیار خوبی در بازار آتی و صندوق های سرمایه گذاری کالایی در بورس کالا حاصل شود.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایبنا، حامد سلطانی‌نژاد با اشاره به روند رو به رشد توسعه معاملات اوراق بهادار مرتبط با کالاها در چند سال گذشته، اظهار داشت: در این راستا موضوعات دیگری نیز در دستور کار قرار دارد؛ به‌ عنوان مثال اقداماتی برای انتشار اوراق بهادار مبتنی بر محصولات کشاورزی مانند زیره، پسته، خرما یا حتی طلای آب شده در جریان است.

مدیرعامل بورس‌کالای ایران با بیان اینکه، پیش‌بینی می‌شود بازار آتی بورس‌ کالا در سال‌های آینده پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته باشد. افزود: در این زمینه در تلاشیم تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی و بازارهای آتی را هم توسعه دهیم.

وی اظهار داشت: در حوزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، محدودیت هایی  برای صدور مجوزهای جدید برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید ایجاد شده که این امر توسعه این بازار را کند کرده است. 

به گفته سلطانی‌نژاد، اگر این محدودیت‌ها وجود نداشت، به نظر می رسید که امروز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا آن‌قدر بزرگ شده بودند که تنه به تنه بسیاری از بازارها می‌زدند و رشد بسیار زیادی کرده بودند.

وی افزود: به‌طور کلی باید گفت یکی از مشکلات بازار آتی مباحث تقنینی است؛ یعنی با وجود اینکه سازمان بورس و مجموعه بازار سرمایه معاملات اوراق آتی را به رسمیت می‌شناسند اما این کافی نیست و نیاز به این است که مراجع بالاتر نیز از فواید و سازوکار این نوع معاملات آگاهی داشته باشند؛ به همین دلیل شاید بهتر باشد که جایگاه تقنینی ابزارهای مالی از قوانین صرف بازار سرمایه به قوانین بالادستی هم منتقل شود و در آنجا هم برای همه مکاتب حقوقی و قانونی ما مزایا و سودمندی این ابزارها تشریح شود. 

توسعه تجارت با همسایگان از مسیر بورس کالا

سلطانی نژاد با اشاره به اقدامات بورس کالای ایران در دو سال گذشته در راستای توسعه روابط با کشورهای همسایه گفت: در نخستین گام قرار است روابط تجاری ایران و عراق از طریق بورس‌کالا توسعه پیدا کند و در این زمینه مذاکرات سطح بالایی هم انجام شده است.

مدیرعامل بورس‌کالای ایران با اشاره به این که هم‌اکنون ارزش صادرات ایران به عراق به ۸میلیارد دلار رسیده است، افزود: این امکان وجود دارد که با توسعه همکاری‌ها حجم صادرات ایران به عراق افزایش یابد.

وی با بیان این مطلب که در بخش بین‌الملل ریل‌گذاری‌ها و هدف‌گذاری‌های خوبی در بورس‌کالا انجام شده است، اضافه کرد: مراحل مطالعاتی برای توسعه روابط اقتصادی با عراق به مراحل نهایی رسیده است و به‌زودی همکاری‌ها و روابط بورس‌کالا با بازار عراق توسعه پیدا خواهد کرد.

سلطانی‌نژاد در توضیح بخش‌های مورد نظر برای توسعه همکاری‌های تجاری اذعان داشت: برنامه‌های مختلفی برای ایجاد زیرساخت تبادلات تجاری طراحی شده است که از جمله این موارد می‌توان به تشکیل بورس مشترک با عراق یا ایجاد زیرساخت‌هایی برای ساخت انبار کالا اشاره کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها