آسیما

مدیر سرمایه­ گذاری تأمین سرمایه سپهر گفت: پس از تجربه موفق معاملات گواهی سپرده زعفران و در ادامه راه اندازی قراردادهای آتی و اختیار معامله زعفران، نوبت به زیره سبز رسیده تا فعالان بازار این محصول نیز از اثرات مثبت ورود زیره سبز به بورس کالا بهره مند شوند.  

مهدی آسیما در خصوص راه اندازی رسمی معاملات گواهی سپرده زیره سبز طی روزهای آینده به «کالاخبر» گفت: گواهی سپرده کالایی، اوراق بهاداری است که نشان دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن، قبض انبار استانداردی بوده که توسط انبارهای مورد تأیید بورس کالای ایران صادر می­ گردد.

مدیر سرمایه­ گذاری تأمین سرمایه سپهر افزود: از جمله مزایای معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا و استقرار نظام انبارداری می توان به امکان نقدینه کردن کالاهای راکد، شفافیت و ثبات قیمت کالاها، سهولت تامین مالی تولیدکنندگان، استانداردسازی و رشد کیفیت محصولات و همچنین کاهش هزینه های انبارداری و حمل و نقل اشاره کرد.

آسیما به تجربه موفق ورود زعفران به بورس کالا اشاره کرد و گفت: معاملات اوراق گواهی سپرده زعفران به همراه قراردادهای آتی و اختیار معامله این محصول، نظر فعالان بخش کشاورزی و همچنین بازار سرمایه را به خود جلب کرده است، به نحوی که از آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران، بیش از ۳۶ تن زعفران در بورس مورد دادوستد قرار گرفته است. همچنین تعدد کدهای معاملاتی فعال و همچنین وجود انبارهای مختلف، نشان از تجربه موفق این بازار است.

وی تصریح کرد: نکته ای که بر اهمیت توسعه معاملات بورس کالای ایران به خصوص در حوزه بازار مالی می افزاید، کشف قیمت بهینه تر، سهولت در معاملات و افزایش نقدشوندگی با توسعه همزمان بازارهای مالی و فیزیکی در کنار یکدیگر است که این موضوع در ارایه خدمات متنوع تر به فعالان بازارها کمک می کند.

به گفته آسیما، هنگامی که زنجیره ابزارهای مالی بر روی یک کالا وجود داشته باشد، می­ توان انتظار داشت فعالان بازارهای مالی نیز وارد این بازار شده و بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند. در این میان وجود ابزارهایی مانند قراردادهای آتی، اختیار معامله و صندوق­ های کالایی در کنار گواهی سپرده کالایی به توسعه زنجیره ابزار مالی روی یک کالای مشخص می­ انجامد که توسعه این ابزارها در برنامه بورس کالا قرار گرفته است.

مدیر سرمایه­ گذاری تأمین سرمایه سپهر در ادامه به آغاز معاملات رسمی گواهی سپرده کالایی زیره سبز در بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به تجربه موفق معاملات زعفران در بورس و استقبال نهادهای بخش کشاورزی مانند وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه ­های مربوطه و همچنین نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه که به این معاملات وارد شده ­اند، ابزارسازی بر روی محصول زیره سبز نیز اقدامی مثبت است و پیش بینی می شود فعالان بازار زیره نیز از این اتفاق استقبال کنند.

او با اشاره به اینکه بازار گواهی سپرده کالایی در کنار سایر ابزارها (قرارداد آتی، اختیار معامله و صندوق کالایی) رونق می­یابد، ادامه داد: راه ­اندازی قراردادهای آتی و اختیار معامله زیره سبز پس از معاملات گواهی سپرده این محصول نیز در دستور کار بورس کالاست که به نظر می رسد این بازار نیز از جذابیت مناسبی برای فعالان بازار زیره و بازار سرمایه برخوردار باشد.

وی در پایان گفت: شرکت تأمین سرمایه سپهر به عنوان فعال­ ترین بازارگردان در بازار گواهی سپرده کالایی، برنامه ­ریزی­ های لازم را به منظور حضور فعال در انواع ابزارهای مربوط به بازار کالای زیره سبز انجام داده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها