1428442611614.jpg

روز گذشته متعاقب انتشار سخنان جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا، قیمت طلا با ۲۴ دلار افزایش به ۱۲۴۱ دلار در هر اونس رسید.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دیروز یلن در سخنان خود بار دیگر درباره ضعف اقتصاد جهان و تاثیر منفی آن بر اقتصاد آمریکا ابراز نگرانی کرد و حال تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقدند بانک مرکزی آمریکا در ماه آینده میلادی نرخ های بهره را بالا نخواهد برد.

بنابراین این باور، به کاهش ارزش دلار در برابر یورو و رشد قیمت طلا منجر شده است، اما آیا رشد قیمت فلز زرد ادامه پیدا خواهد کرد یا واکنشی هیجانی از سوی سرمایه گذاران بوده که بزودی از میان خواهد رفت؟

برای پاسخ به این سوال به محتوای سخنرانی خانم یلن در باشگاه اقتصاد نیویورک اشاره می کنیم. خانم یلن در سخنان خود گفت: "اگرچه چشم انداز پایه از اقتصاد، اکنون نسبت به ماه دسامبر سال گذشته که نرخ های بهره بالا برده شد، تغییر بزرگی نداشته است اما تحولات اقتصاد جهان ریسک هایی پدید می آورد. این ریسک ها طی ماه های اخیر عاملی برای نوسان های شدید در بازارهای بزرگ مالی بوده است."

هفته پیش برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی های خود از افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک حمایت کرده بودند و به همین دلیل ارزش دلار رشد کرد و شاهد کاهش قیمت طلا به پایین ترین میزان در یک ماه اخیر بودیم. اما در بیانیه پایانی نشست ماه جاری میلادی کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا در باره ریسک های کنونی در اقتصاد جهان و تاثیر منفی آن بر اقتصاد آمریکا ابراز نگرانی شده بود.

در ماه دسامبر یعنی چهار ماه پیش بانک مرکزی آمریکا با اتکا به بهتر شدن وضعیت بازار کار این کشور، نرخ های بهره را برای نخستین بار در یک دهه اخیر بالا برد. از آن زمان تاکنون خبرهای منفی متعدد از اقتصادهای بزرگ منتشر شده و به همین دلیل افزایش نرخ های بهره به تعویق افتاده است.

نوسان قیمت طلا در روزهای اخیر شدید بوده و همین امر سبب شده بسیاری از تحلیلگران به این نتیجه برسند که نمی توان انتظار داشت رشد قیمت ها ادامه پیدا کند. در واقع بی ثباتی در قیمت طلا افزایش یافته و این عامل سبب احتیاط سرمایه گذاران خواهد شد. هر گاه احتمال افزایش نرخ های بهره بیشتر می شود قیمت طلا به شدت کاهش پیدا می کند و هر گاه نشانه هایی از ضعف اقتصاد آمریکا یا جهان نمایان می شود قیمت طلا به میزانی قابل ملاحظه رشد می کند. در حقیقت وابستگی قیمت طلا به ارزش دلار بیش از حد زیاد شده است.

یلن در بخشی از سخنان خود گفت: "اگر وضعیت اقتصاد بهتر شود می توان به افزایش نرخ های بهره فکر کرد اما اگر وضعیت اقتصاد بدتر شود احتمال اجرای سیاست های حمایتی محدود وجود دارد. امسال نرخ رشد اقتصاد جهان پایین است اما تاثیر ضعف اقتصاد جهان بر اقتصاد آمریکا محدود خواهد بود."

مشاهده می شود که خانم یلن احتمال افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک را رد نکرده و مانند قبل تاکید کرده که بر مبنای داده های اقتصادی در باره زمان افزایش نرخ های بهره تصمیم گیری خواهد شد. بدین ترتیب رشد قیمت طلا در روز گذشته هیجانی است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع جهان سهم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها