بورس كالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که "توسعه صندوق های کالایی کشاورزی در بورس کالا با حمایت سازمان بورس"، "مرجع اول قیمت زعفران دنیا به کمک بورس کالا می شویم"، "انبارهای پذیرش شده زیره سبز افزایش می یابد" و "بهبود بازار صادراتی زیره سبز با عرضه در بورس کالا" از مهم ترین عناوین آنها بود.

توسعه صندوق های کالایی کشاورزی در بورس کالا 

به گزارش «کالاخبر»،از مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای در هفته گذشته راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و قرارداد آتی زیره سبز بود که با حضور علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و حسین زینلی مدیر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی و فعالان بازار زیره و بازار سرمایه برگزار شد.

در این مراسم رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: روند تکمیل زنجیره ابزارهای مالی در بورس کالای ایران به این گونه است که در گام اول معاملات گواهی سپرده کالایی راه اندازی می شود و سپس معاملات قراردادهای آتی شروع به کار می کند. همچنین پس از تکمیل معاملات در بازار مشتقه با قرارداد اختیار معامله، صندوق های کالایی راه اندازی می شود که سازمان بورس با جدیت به دنبال تسهیل اخذ مجوز صندوق های کالایی به خصوص در حوزه کشاورزی است.

شاپور محمدی با بیان اینکه با توجه به تجربه خوبی که برای عرضه زعفران در بورس داشتیم امیدواریم این موضوع پس از زیره سبز، برای پسته هم اتفاق بیفتد، گفت: یکی از اهداف عرضه در بورس این است که کشاورزان به حق خودشان برسند و قیمت عادلانه به آنها پرداخت شود؛ در همین راستا بورس در کشف عادلانه قیمت و رسیدن سود واقعی به کشاورزان موثر است که امیدواریم به زودی شاهد عرضه پر حجم سایر محصولات کشاورزی در بورس باشیم.

مرجع اول قیمت زعفران دنیا می شویم

معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در مراسم  راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران گفت: با توجه به معاملات مطلوب زعفران طی یکسال گذشته و آغاز معاملات زیره در بورس کالای ایران، با جدیت به دنبال تبدیل شدن به مرجع نخست زعفران دنیا و یکی از مراجع قیمتی زیره به وسیله بورس کالا هستیم.

علی اکبر مهرفرد افزود: برای اینکه یک کالا بتواند توسعه یابد باید تجارت آن توسعه یابد در غیر این صورت تولید آنر محصول از چرخه خارج می شود؛ در این زمینه با روش های سنتی امکان توسعه وجود ندارد که به کمک بورس کالای ایران امکان توسعه تجارت فراهم می شود.

به گفته وی، بورس کالا می تواند تجارت محصولات کشاورزی را شفاف کرده و در استانداردسازی و برندسازی نقش موثری داشته باشد. همچنین ما از طریق بورس کالا می توانیم با بازارهای بین المللی ارتباط برقرار کرده و در کشف قیمت در این بازارها نیز نقش ایفا کنیم که این امر به معنای مرجعیت قیمت کالاهای ایران در بازارهای منطقه ای از مسیر بورس کالا است. 

انبارهای پذیرش شده زیره سبز افزایش می یابد

مدیر عامل بورس کالای ایران نیز در مراسم راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران گفت: به زودی تعداد انبارهای پذیرش شده زیره سبز در بورس کالا افزایش می یابد تا با رونق معاملات گواهی سپرده زیره شاهد کشف قیمت بهینه تر و توسعه تجارت این محصول باشیم.

حامد سلطانی نژاد با اشاره به اینکه گواهی سپرده کالایی یکی از بازارهای نوین مالی است، گفت: گواهی سپرده کالایی ابزاری برای انجام معاملات پیوسته، کشف بهتر قیمت و ابزاری برای تامین مالی است. همچنین عدم نیاز به تحویل فیزیکی، امکان خرید و فروش مستمر، ایجاد اطمینان خریدار و فروشنده نسبت به کیفیت محصول خریداری شده و امکان فروش محصول به قیمت واقعی از جمله مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی است.

 وی با بیان اینکه توسعه نظام انبارداری به عنوان یکی از الزامات بازار محصولات کشاورزی در برنامه های بورس کالا قرار دارد، عنوان کرد: بورس کالا در تلاش است تا تعداد انبارهای پذیرش شده زیره سبز را افزایش دهد؛ بطوریکه پذیرش انبار کشت و صنعت زیره ایرانیان در دست اقدام است تا به جرگه دو انبار پذیرفته شده بپیوندد.

 کشاورزان دیگر قشر ضعیف نخواهند بود

مدیر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از طریق سازوکار بورس کالا می توانیم شرایطی را مهیا کنیم که دیگر کشاورزان قشر ضعیف جامعه نباشند به طوریکه با کشف واقعی و عادلانه محصولات در بورس کالا، سود واقعی به کشاورزان می رسد و این واسطه ها هستند که ضعیف تر می شوند.

حسین زینلی با بیان اینکه باید به جایی در تولید محصولات کشاورزی برسیم که کشاورزان ما قدرت تجارت با کشاورزان دیگر کشورها را پیدا کنند، عنوان کرد: در کشور هند ۵۰۰ هزار هکتار سطح زیره کشت دارند که این رقم در ایران حدود ۲۰ هزار هکتار است البته در مقابل کیفیت زیره سبز ایرانی بالاتر است و جا دارد تا صادرات زیره سبز ایرانی در دنیا توسعه یابد که برای این اتفاق نیز روی بورس کالا حساب باز کرده ایم. 

وی اظهار داشت: از طریق سازوکار بورس کالا به دنبال پایداری در تولید و صادرات زیره هستیم به طوریکه بورس به شفاف سازی قیمت، ایجاد انگیزه تولید و حمایت از کشاورزان نقش ویژه ای خواهد داشت.

زیره در بازار آتی بورس کالا سبز شد

در هفته گذشته و در اولین روز از معاملات قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران، این معاملات با استقبال معامله گران روبه رو شد؛ به طوریکه در اولین روز یک هزار و ۲۰۷ قرارداد آتی معادل ۱۲۰ تن زیره سبز در بازار مشتقه به ارزش ۵۵ میلیارد و ۸۷۱ میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

در جریان این معاملات قیمت هر کیلو زیره سبز در بازار آتی در بالاترین سطح به رقم ۴۴۶ هزار و ۷۰۰ ریال و در پایین ترین سطح به قیمت ۴۴۴ هزار و ۵۰۰ ریال رسید. 

بهبود بازار صادراتی زیره سبز با عرضه در بورس کالا

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: عرضه زیره سبز در بورس کالای ایران از نظر اقتصادی برای کشاورزان بسیار سودمند و سودآور است زیرا علاوه بر آنکه کشاورزان را به افزایش تولید ترغیب می کند، منجر به کشف قیمت واقعی و حمایت از این محصول استراتژیک هم می شود.

نورمحمد تربتی‌نژاد افزود: زیره سبز امروزه در دنیا مورد توجه مصرف کنندگان بسیاری قرار دارد و با توجه به کیفیت زیره ایران، اگر حمایت مناسبی از این عرضه صورت گیرد و فعالان بازار زیره نیز به بورس کالا بیایند می‌توان انتظار داشت که‌ بازار صادراتی موفقی برای این محصول ارزآور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه از مزیت های مهم عرضه زیره در بورس، شفاف سازی و کشف نرخ‌های عادلانه محصول است، افزود: با توجه به رونق معاملات زعفران در بورس کالا و ورود زیره به این بازار و همچنین صادراتی بودن این دو محصول، باید شرایطی فراهم شود تا زعفران و زیره ایران از طریق تالار صادراتی بورس به بازارهای جهانی صادر شود تا سود واقعی به جای واسطه ها و خارجی ها نصیب تولیدکنندگان ایرانی شود..

صدور مجوز صندوق کالایی کشاورزی تسهیل می‌شود

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در خصوص اثرات راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالایی در ایجاد رونق و نقدشوندگی معاملات انواع کالا و گواهی های سپرده کالایی گفت: بدون شک راه اندازی صندوق های مبتنی بر کالا در شرایط امروز بازار ما یک الزام مفید و اثربخش است که می توانند در حوزه های مختلف و روی کالاهای مختلف ایجاد شده و فعالیت کنند.

محمودرضا خواجه نصیری افزود:صندوق های کالایی یا صندوق های سرمایه‌گذاری کالایی چندین هدف را دنبال می کنند، یکی از آن هدف ها این است که منابع مالی را از سوی افرادی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هستند، تجمیع می‌کند. در نتیجه این اقدام صرفه ای که ایجاد می‌شود قابلیت ورود به یک بخش خاص را دارد، حتی قابلیت تعیین قیمت برای یک بخش خاص را خواهد داشت.

وی در بیان مزیت دیگر این صندوق ها اظهار کرد: یکی دیگر از این مزایا آن است که افرادی که حرفه ای نیستند و شاید فرصت کافی را برای این کار ندارند که خود مستقیما اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای کشاورزی مثل گواهی سپرده گندم، زعفران، زیره و یا ذرت و جو، اوراق اختیار ذرت و جو و همچنین قراردادهای آتی زعفران و زیره را معامله کنند با خرید واحدهای صندوق های سرمایه‌گذاری کالایی دست به انجام این کار می زنند.

پذیرش محصول ۲ شرکت در بورس کالای ایران

در هفته گذشته مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که میلگرد فولادی و عایق رطوبتی یک شرکت در بازار اصلی این بورس مورد پذیرش قرار گرفت.

بر این اساس میلگرد فولادی شرکت سیما فولاد جهان و عایق رطوبتی شرکت عایق بندی ماهان گستر میمه پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و سی و سومین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۲ تیر ۹۸ در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها