بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که " ریل‌گذاری‌ مناسب بورس‌ کالا برای توسعه بازارهای صادراتی"،" صندوق کالایی کشاورزی راه اندازی می شود"،" روند مطلوب عرضه محصولات پتروشیمی" ، " شرایط برای عرضه پرحجم خرما فراهم است" و " ارتباط تنگاتنگ رونق تولید و اقتصاد بازار" از مهم ترین عناوین آنها بود.

ریل گذاری مناسب بورس کالا برای توسعه بازارهای صادراتی

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته مدیرعامل بورس‌ کالای ایران گفت: در بخش بین‌الملل ریل‌گذاری‌ها و هدف‌گذاری‌های خوبی در بورس‌ کالا انجام شده و برنامه‌های مختلفی برای ایجاد زیرساخت تبادلات تجاری طراحی شده است، از جمله تشکیل بورس مشترک با عراق یا ایجاد زیرساخت‌هایی برای ساخت انبار کالا که امیدواریم به‌زودی یکی از این موضوعات به نتیجه برسد.

حامد سلطانی‌نژاد گفت: مراحل مطالعاتی برای توسعه روابط اقتصادی با عراق به مراحل نهایی رسیده و به‌زودی همکاری‌ها و روابط بورس ‌کالا با بازار این کشور توسعه پیدا خواهد کرد.

صندوق کالایی کشاورزی راه اندازی می شود

مدیر عامل بورس کالای ایران همچنین به پیوند بازار مالی و کشاورزی در بستر بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: برنامه توسعه معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا پس از گواهی سپرده کالایی و بازار مشتقه به راه اندازی صندوق‌های کالایی کشاورزی منتهی می شود.

حامد سلطانی نژاد به راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالایی مبتنی بر محصولات کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از معاملات پر حجم زعفران در بازار نقد، گواهی سپرده کالایی، قرارداد آتی و اختیار معامله، به تازگی معاملات گواهی سپرده کالایی و قرارداد آتی زیره سبز در بورس کالا آغاز شده تا در کنار تنوع کالاهای کشاورزی شاهد شکل گیری زنجیره ابزارهای مالی در بورس کالا باشیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران ضمن اعلام اینکه بازار گواهی سپرده طلای آب شده به زودی در بورس راه‌اندازی می‌شود، گفت: اگر طلای آب شده در بستر بورس کالا معامله شود با توجه به عیارسنجی و استانداردسازی که صورت می‌گیرد ریسک‌های تقلب به حداقل می‌رسد.

روند مطلوب عرضه محصولات پتروشیمی

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: در حال حاضر بازار محصولات پتروشیمی با کمبودی در عرضه ها مواجه نیست و حتی در برخی کالاها با مازاد عرضه روبه رو هستیم. در این بین اگر در چند محصول خاص کمبودی وجود دارد به حجم تولید کشور به نسبت مصرف آن محصول مرتبط است.

رضا محتشمی پورعنوان کرد: عمده صنایعی که کالای آن‌ها مورد مصرف داخل است شرایط اقتصادی متفاوتی دارد و خیلی مزیت رانتی و قیمتی ندارد، اما وقتی این کالاها در بازار آزاد به فروش می‌رسند به دلیل تقاضایی که وجود دارد و ضعف کنترل بر روی برخی از کالاها، امکان دارد که قیمت این کالاها با رانت همراه باشد.

شرایط برای عرضه پر حجم خرما فراهم است

در شرایطی که تالار کشاورزی بورس کالای ایران این روزها شاهد عرضه خرمای استعمران از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران است، سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا از فراهم بودن شرایط برای عرضه پر حجم خرما در فصل برداشت این محصول که نیمه دوم سال است خبر می دهد.

اکبر میرزاپور در پاسخ به اینکه چه زمانی خرما در بورس کالا معامله خواهد شد؟ اظهار کرد: بورس کالا برنامه توسعه‌ای خود را بر اساس تولید و برداشت کشت محصول قرار می‌دهد. در حال حاضر دقیقاً در زمانی هستیم که کشت زیره اتفاق می‌افتد و به همین علت معاملات زیره را راه‌اندازی کردیم. برای خرما هم برنامه به همین ترتیب خواهد بود.

وی ادامه داد: برنامه توسعه معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا با سه گانه‌های گواهی سپرده کالایی، مشتقات و صندوق‌ها را برای کالاها از جمله خرما هم خواهیم داشت. در فصل برداشت خرما که نیمه دوم سال خواهد بود در تلاش هستیم معاملات این محصول را نیز در بورس کالا راه‌اندازی کنیم و به همین ترتیب به سمت معاملات کشمش و محصول استراتژیک پسته خواهیم رفت.

ارتباط تنگاتنگ رونق تولید و اقتصاد بازار

مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است که دولت باید در سیاست گذاری اقتصادی تکلیف را مشخص است آیا همچنان می خواهد با قیمت گذاری دستوری به مصرف کنندگان به خصوص اقشار ضعیف کمک کند یا اینکه به بازارها اجازه حرکت در مسیر واقعی را دهد؛ در این زمینه تجربه سال ٩٧ نشان داد، انتخاب قیمت گذاری دستوری تنها فقرا را فقیرتر می کند.

ابراهیم بهادرانی  گفت: باید با احترام به مکانیسم بازار از ایجاد رانت در اقتصاد جلوگیری کرد که در این زمینه به منظور وجود شفافیت در معاملات می توان از ظرفیت های بازار سرمایه بهره برد.

وی توضیح داد: اقتصاد دستوری همواره مانع رشد بازارهایی می شود که رسالت آنها ایجاد شفافیت و کشف قیمت واقعی کالاهاست به این ترتیب بستری همچون بورس کالا با نگاه دستوری به اقتصاد نمی توانند کارایی حداکثری خود را در اقتصاد داشته باشد. اما با اعتقاد به اقتصاد بازار، راه برای توسعه بورس کالا و عرضه همه جانبه محصولات و کالاهای اساسی در بورس باز می شود و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز می توانند از این طریق به افزایش رقابت در اقتصاد بپردازند.

کشاورز بازاری امن می خواهد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است، باید دیدمان نسبت به عرضه چند محصول و ساماندهی بازار داخلی از طریق بورس را وسیع تر کنیم به طوریکه اصلا دور از انتظار و رویا نیست که با حمایت دولت و مجلس، پس از عرضه پر حجم محصولات کشاورزی در بورس کالا، تالار صادراتی این بورس مملو از خریداران خارجی یا صادرکنندگان ایرانی شود که این اتفاق به عیار قیمت محصولات با کیفیت ایرانی را مشخص کرده و باعث شود بسیاری از کشورهای دنیا با بورس ایران و نرخ واحد محصولات ایرانی آشنا شوند

محمد باقر سعادت اظهار داشت: در حال حاضر کشاورزان به یک بازار امن نیاز دارند تا سود اصلی از تولید محصولات خود را به شکل شفاف و منطقی دریافت کنند، بورس کالا  با عرضه موفق زعفران در ماه های گذشته و به تازگی زیره سبز که مورد استقبال معامله گران قرار گرفت، تا حدودی توانسته این اطمینان را به کشاورزان دهد که محصولات آن ها به دور از حضور دلالان و با قیمتی واقعی به فروش برسد؛ این اطمینان خاطر باید با آشنایی تمام کشاورزان با سازوکار بورس در کل کشور ایجاد شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها