چین

بررسی قیمت و موجودی قابل فروش انبار ورق گرم در بورس شانگهای طی ماه ژوئن و جولای نشان می دهد که تنش‌های تجاری و سیاست‌های اقتصادی و محیط زیستی چین را باید از عوامل اثرگذار بر روند قیمتی محصول یاد شده دانست.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فلزات آنلاین، در این گزارش به بررسی قیمت و موجودی قابل فروش ورق گرم فولادی در بورس شانگهای پرداخته شده است. این محصول در ابتدای ماه ژوئن با قیمت ۴۶۳ دلار بر تن معامله شد. روند قیمت این محصل فولادی در هفته نخست این ماه نزولی بود و ژوئن را با قیمت ۴۵۷ دلار در هر تن به پایان رساند.

در ابتدای هفته دوم یعنی از دهم ژوئن قیمت ورق گرم فولادی به ۴۵۳ دلار کاهش یافت. اما این روند نزولی پایدار نبود. از یازدهم ژوئن قیمت‌ها صعودی شدند. قیمت این محصول در تاریخ ۱۴ ام این ماه ۴۶۵ دلار در هر تن ثبت شد. اعلام اجرای پروژه‌های زیرساختی توسط دولت چین در تاریخ دهم ژوئن را باید دلیل روند صعودی قیمت ورق گرم فولادی دانست. هرچند که با وجود تنش‌های حاکم بر اقتصاد کشور، این محرک به‌اندازه‌ای قوی نبود که بتواند قیمت را برای مدت طولانی در اوج نگه دارد. بنابراین در ۲ روز ابتدایی هفته سوم یعنی ۱۷ و ۱۸ ژوئن، شاهد افت به ترتیب ۶ و ۷ دلاری به‌ازای هر تن بودیم. قیمت‌ها از روز سوم هفته سوم صعودی شدند و در پایان این هفته به ۴۷۷ دلار رسید.

البته باید خاطرنشان ساخت که این پایان کار صعود نبود و روند رو رشد تا پایان ماه ژوئن ادامه داشت. تا جایی که قیمت این محصول فولادی در آخرین روز کاری ماه ژوئن ۵۰۷ دلار به‌ازای هر تن، ثبت شد. انتظار بهبود در روابط تجاری میان کشورهای چین و ایالات متحده را باید از عوامل اصلی این روند رو به رشد مطرح کرد.

در روز ابتدایی ماه جولای رکوردی جدیدی از قیمت ورق گرم ثبت شد و این محصول با قیمت ۵۱۵ دلار به‌ازای هر تن فروش رفت. مذاکره رئیس جمهور آمریکا و چین و منتفی شدن جنگ تجاری را باید علت ثبت این رکورد جدید دانست. البته این روند پایدار نبود و در ادامه این هفته شاهد نوساناتی در قیمت‌ها بودیم و درمجموع قیمت‌ها کاهش یافتند. اعلام خبری مبنی بر کاهش محدودیت‌های محیط زیستی در تانگشان طی ماه جولای را باید از دلایل اصلی روند منفی قیمت‌ها عنوان کرد. نوسانات یاد شده در هفته دوم ماه جولای نیز ادامه داشتند. البته در مجموع باید اذعان کرد قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه ماه ژوئن از سطح بالاتری برخوردار هستند. گفتنی است ورق گرم فولادی در ۱۲ جولای برابر با روز آخر هفته دوم این ماه با قیمت ۴۹۵ دلار در هر تن فروخته شد.

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که در مدت زمان مورد بحث، موجودی قابل فروش در بورس شانگهای صفر بوده است. همین موضوع نیز تاثیر مثبت بسزایی بر رشد قیمت این محصول داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها