کالا

بر اساس گزارش بانك باركليز؛ كامديتي ها يكي از جذاب ترين بازارها براي سرمايه گذاري در سال جاري ميلادي تلقي مي شوند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، كامديتي ها در بين ساير دارايي ها در سه ماهه ابتدايي سال ۲۰۱۶ بازده مثبتي را ايجاد كردند كه اين امر فعالان بازار را به سرمايه گذاري در اين بازارها تشويق نمود بطوريكه بر اساس تازه ترين آمار منتشر شده؛ سرمايه گذاري در اين بازارها در دو ماه ابتدايي سال به بيش از ۲۰ ميليارد دلار رسيد كه بيشترين سطح از سال ۲۰۱۱ ميلادي تا كنون محسوب مي شود.
 اما برخي از كامديتي ها مانند مس و نفت خام  به دليل عدم بهبود واقعي بازارها، در معرض ريسك بالاي افت قيمت، در بازه زماني كوتاه مدت قرار دارند بطوريكه احتمالا اين دو كامديتي نسبت به سطوح قيمتي فعلي، كاهش ۲۵ درصدي را تجربه خواهد كرد، در نتيجه نفت خام به كمتر از ۳۰ دلار در هر بشكه و مس به كمتر از ۴۰۰۰ دلار در هر تن تنزل خواهد نمود. به اين ترتيب سرمايه گذاري در اين بازارها در سه ماهه دوم سال جاري چندان رضايت بخش نخواهد بود كه دلايل متعددي در اين امر دخيل مي باشد كه از آن جمله مي توان به عدم بهبود قابل توجه عوامل بنيادي، افزايش ظرفيت توليد و رشد موجودي ها علي الخصوص در بازارهاي مس و نفت خام اشاره كرد.
موارد فوق مي تواند بازار كامديتي ها را با چالش هايي مواجه سازد و موج تازه اي از تسويه قراردادها و نقد كردن سرمايه ها را به وجود آورد كه اين امر زمينه ساز كاهش ۲۵ -۲۰ درصدي قيمت ها از سطوح فعلي خواهد شد. به گفته تحليلگران باركليز، ميانگين بهاي نفت خام در سه ماهه دوم سال جاري به ۳۴ دلار كاهش خواهد يافت و در فصل چهارم سال با روند افزايشي به ۴۵ دلار در هر بشكه صعود خواهد كرد.
يكي از دلايل صعود بازارهاي مس و نفت خام در چند هفته اخير، افزايش سرمايه گذاري در بازارهاي كالايي چين و پيش بيني افزايش مصرف اين كشور عنوان شده است. اما بانك باركليز معتقد است تغییری در وضعیت اقتصاد اين كشور رخ نداده است و درباره تحقق پيش بيني ها همچنان ترديدهايي وجود دارد كه در نتيجه به فروش سريع كامديتي ها دامن خواهد زد و قيمت ها را با كاهش بيشتري مواجه خواهد ساخت.
به گفته تحليلگران باركليز؛ در حال حاضر زود است قضاوت كنيم كه موج تازه سرمايه گذاري ها در بازارهاي كامديتي، نويد بخش رونق دوباره بازارها در بلندمدت است يا خير، اما با توجه به ضعف عوامل بنيادي، به نظر مي رسد به زودي به پايان اين موج صعودي نزديك شويم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها