فلاح

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در همایش بررسی روش های سرمایه گذاری ویژه اشخاص حقیقی در بازار سرمایه، قابلیت های سرمایه گذاری در بورس های کالایی را تشریح کرد.

به گزارش «کالاخبر» جواد فلاح در این همایش به ابزارهای مناسب سرمایه گذاری در بورس کالای ایران اشاره کرد و توضیح داد: بورس کالای ایران در کنار بازار فیزیکی، دارای دو بازار مشتقه و بازار مالی است که در بازار مشتقه ابزارهایی همچون قراردادهای آتی و اختیار معامله و در بازار مالی نیز ابزارهایی همچون اوراق سلف موازیراستاندارد، گواهی سپرده کالایی، صندوق های کالایی، اوراق خرید دین کالایی و حق امتیاز مورد استفاده قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه معاملات زعفران و زیره در قراردادهای آتی و زعفران و سکه طلا در قراردادهای اختیار معامله در جریان است، تصریح کرد: ابزارهای معاملاتی بورس کالای ایران در بازار مشتقه ابزاری جهت پوشش ریسک و کشف قیمت است.

فلاح خاطرنشان کرد: در بازار مالی نیز اوراق سلف استاندارد به منظور تامین مالی و پوشش ریسک، ابزار گواهی سپرده کالایی به منظور اوراق بهادار سازی کالاها، صندوق کالایی به منظور سهولت سرمایه گذاری، اوراق خرید دین در راستای اوراق بهادار سازی بدهی و اوراق حق امتیاز برای شفافیت در واگذاری و مبادله امتیازات و حقوق مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از ابزار گواهی سپرده کالایی موجب استاندارد سازی کالا، ورود سرمایه های خرد به بازار و انتقال مالکیت کالا به صورت الکترونیکی می شود، تصریح کرد: اوراق بهادار سازی کالا در بستر بلاک چین، فراهم شدن بستر راه اندازی صندوق های کالایی، ابزار تحویل قراردادهای آتی، ابزار توثیق و تامین مالی و ابزار معاملاتی از کارکردهای گواهی سپرده کالایی است.

به گفته وی، اوراق گواهی سپرده کالایی یکی از مهمترین ابزارهای بورس کالا برای سرمایه گذاران حقیقی است و  این ابزار در واقع سند الکترونیکی هستند که مبین تحویل کالا به انبارهای تحت نظارت بورس هستند.

فلاح وجود بازار ثانویه برای انجام معاملات پیوسته و مکرر و نیز امکان مراجعه به انبار و تحویل کالا در هر زمانی را از دیگر ویژگی های اوراق گواهی سپرده کالایی عنوان کرد.

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در ادامه به مزایای راه اندازی صندوق های کالایی اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالاها و واحدهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس، امکان پیروی از بازده تغییرات قیمتی یک یا چند کالای معین، ابزار سرمایه گذاری و بهره بردن از نوسانات بازارهای کالایی و رهایی از مسئولیت نگهداری کالا در عین مالکیت از مزایای این ابزار است.

فلاح در خصوص مزایای اوراق خرید دین نیز گفت: رفع تنگنای نقدینگی در کل چرخه و تأمین مالی بهینه صنایع بالادستی، هدایت سرمایه‌های عمومی به صنعت داخلی، سود تضمین‌شده برای سرمایه‌گذار و امکان معاملات ثانویه و وجود بازارگردان برای تضمین نقدشوندگی اوراق از مزایای راه اندازی این اوراق است.

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در پایان با بیان اینکه اوراق حق امتیاز در حق بهره برداری از معادن، مجوز واردات و سایر مجوزهای دولتی مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: شفاف سازی در فرآیند اعطای مجوز، شفاف سازی فرآیند و آمار و اطلاعات صدور تا بهره برداری از حق امتیاز و شفاف و رقابتی شدن درآمد دولت از طریق واگذاری امتیازها از مزایای راه اندازی این ابزار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها