بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که" "اشتیاق تولید" در بخش کشاورزی چگونه ایجاد می شود؟"، "رونق تولید با کشف قیمت کالاها بر اساس سازوکار بازار"، "مزایای صندوق های کالایی برای محصولات کشاورزی" و "ضرورت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا"، از مهم ترین عناوین آنها بود.

"اشتیاق تولید" در بخش کشاورزی چگونه ایجاد می شود؟

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خوشبختانه با اقدامات و حمایت های انجام شده در حال گذر از مبادلات سنتی و فربه شدن دلالان بخش کشاورزی به معاملاتی کارآمد، شفاف و مدرن هستیم به طوریکه به مرور با آشنایی کشاورزان و رسیدن سود واقعی تولید به آنها که در بستر بورس کالا اتفاق می افتد، اشتیاق و انگیزه تولید در بخش کشاورزی افزایش می یابد.

احمد انارکی محمدی با اشاره به تجربه موفق عرضه زعفران و زیره در بورس کالا اظهار داشت:عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا از نظر اقتصادی برای کشاورزان بسیار سودمند و سودآور است زیرا علاوه بر آنکه کشاورزان را به افزایش تولید ترغیب می کند، منجر به کشف قیمت واقعی و حمایت از محصولات کشاورزی که بعضا محصولاتی استراتژیک هستند، می شود.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا علاوه بر اینکه زمینه قیمت گذاری و فروش شفاف را فراهم می کند بلکه باعث ارتقای تجارت به خصوص در مورد محصولات صادراتی می شود که این اتفاق می تواند نقش مهمی در ارزآوری برای کشور داشته باشد.

رونق تولید با کشف قیمت کالاها بر اساس سازوکار بازار

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به نقش بورس کالا در رونق تولید اشاره کرد و گفت: واگذاری مسئله قیمت گذاری کالاهای مختلف به سازوکارهای بازار می تواند علاوه بر رشد کیفیت تخصیص منابع و شفافیت قیمت گذاری، منابع بیشتری را به سمت بخش های تولیدی سرازیر کند.

سعید اسلامی بیدگلی گفت: اگر مجموعه سیاست گذاران کشور کمک کنند تعداد بیشتری از کالاها به خصوص اقلام پر مصرف و قابل استاندارد، وارد بورس کالا شود و قیمت گذاری از طریق ساز و کارهای بازار صورت گیرد و همچنین دست انداز در کشف قیمت از طریق بخش دولتی و خصوصی کمتر شود، با افزایش کارایی بازارها و بهبود وضعیت تولیدی مواجه می شویم.  

وی اظهارداشت: وقتی قیمت گذاری یک کالایی به بازار سرمایه و بطور مشخص به بورس کالا واگذار می شود منافع زیادی برای فعالان مختلف بخش های متعدد اقتصادی خواهد داشت بنابراین افزایش کارایی تخصیص منابع، کارایی قیمت گذاری و شفافیت قیمت هاست که این موارد به برنامه ریزی برای تولید نیز کمک خواهد کرد

جذابیت ابزارهای مالی بورس کالا برای سرمایه گذاران تشریح شد

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در همایش بررسی روش های سرمایه گذاری ویژه اشخاص حقیقی در بازار سرمایه، قابلیت های سرمایه گذاری در بورس های کالایی را تشریح کرد.

جواد فلاح به ابزارهای مناسب سرمایه گذاری در بورس کالای ایران اشاره کرد و توضیح داد: بورس کالای ایران در کنار بازار فیزیکی، دارای دو بازار مشتقه و بازار مالی است که در بازار مشتقه ابزارهایی همچون قراردادهای آتی و اختیار معامله و در بازار مالی نیز ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، صندوق های کالایی، اوراق خرید دین کالایی و حق امتیاز مورد استفاده قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در بازار مالی اوراق سلف استاندارد به منظور تامین مالی و پوشش ریسک، ابزار گواهی سپرده کالایی به منظور اوراق بهادار سازی کالاها، صندوق کالایی به منظور سهولت سرمایه گذاری، اوراق خرید دین در راستای اوراق بهادار سازی بدهی و اوراق حق امتیاز برای شفافیت در واگذاری و مبادله امتیازات و حقوق مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای صندوق های کالایی برای محصولات کشاورزی

معاون تحلیل و سرمایه‌گذاری‌های جایگزین تامین سرمایه لوتوس پارسیان و مدیر صندوق پشتوانه طلای لوتوس به ویژگی صندوق‌های کالایی و هدف از تشکیل آن اظهار کرد: صندوق کالایی قابل معامله ابزار مالی نوینی است که بخش قابل ملاحظه ای از وجوه گردآوری شده خود را به سرمایه گذاری در کالایی خاص اختصاص می دهند و علاقه مندان به سرمایه‌گذاری در آن کالای خاص، اقدام به خرید واحدهای این صندوق ها می کنند.

حسن کاظم‌زاده ادامه داد: متعاقب این نوآوری، انواع صندوق‌های کالایی دیگر روی محصولاتی متعددی از جمله محصولات کشاورزی، فلزات صنعتی، حامل‌های انرژی و سایر فلزات گرانبها نیز راه‌اندازی شد و این در حالی است که محبوبیت صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا از سایر صندوق‌ها بیشتر است.

وی شفافیت را از مهم ترین ویژگی‌های بارز این صندوق ها برشمرد و در خصوص راه اندازی صندوق های مبتنی بر محصولات کشاورزی گفت: با توجه به تجربه موفق صندوق طلا به عنوان اولین صندوق کالایی، به نظر می‌رسد ظرفیت مناسبی برای راه اندازی صندوق‌های کالایی با موضوع فعالیت‌های دیگر از جمله صندوق های مبتنی بر محصولات کشاورزی وجود دارد و این امید می رود که به زودی شاهد راه‌اندازی صندوق‌های کالایی دیگر از جمله صندوق کالایی با محوریت محصولاتی همچون زعفران و زیره سبز باشیم.

ضرورت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه معتقد است عرضه گسترده انواع محصولات کشاورزی در بورس کالا به تشکیل یک بازار منسجم، ایجاد شفافیت و حمایت از کشاورزان کمک می کند که در این زمینه به هر میزان که دولت به نظام بازار و کشف قیمت کالاها براساس عرضه و تقاضا اعتماد کند، نقش بورس کالا نیز در حوزه کشاورزی بیشتر می شود.

محسن عبدالهی اظهار داشت: اگر اقتصاد به سمتی رود که اعلام رسمی قیمت‌ها به یک مرجع شفاف و رسمی سپرده شود، آن زمان است که شاهد پررنگ شدن نقش بورس کالا در اقتصاد ملی خواهیم بود چراکه بورس در روند کشف قیمت ها یک جانبهگر نبوده و همواره در طول این سال ها اقداماتی از قبیل کشف قیمت، ارائه آمارهای شفاف و فراهم کردن زیرساخت های معاملاتی را به خوبی انجام داده است.

وی به نقش و اهمیت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا از ظرفیت حداکثری بنگاه‌های معاملاتی رسمی استفاده می‌شود تا بتوان ضمن پیشرفت در روند اقتصادی تولیدکننده و عرضه‌کننده، شاهد پایبندی آنها به این بنگاه‌ها باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها