6206815333.jpg

بسیاری از تحلیلگران بازارهای جهانی عنوان می کنند تا زمانیکه قیمت نفت و سهام به روند نزولی خود ادامه می دهند، طلا مورد توجه سرمایه گذاران خواهد و این فلز گرانبها می تواند در مسیر صعودی قرار گیرد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، شاخص سهام اس اند پی ۵۰۰ آمریکا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳/۵ درصد کاهش داشته و به پایین ترین سطح از فوریه ۲۰۱۴ میلادی رسیده است. شاخص سهام در بازارهای مالی آسیا، اروپا و کانادا طی روزهای گذشته با کاهش چشمگیری روبرو شده است.

بر اساس این گزارش، نگرانی های مربوط به اوضاع اقتصادی چین و انتشار گزارش چشم انداز صندوق بی المللی پول در خصوص رشد اقتصادی جهان طی ماه های آینده فشار زیادی را بر قیمت نفت وارد کرده است.

قیمت نفت در روزهای اخیر به پایین ترین سطح طی سال های گذشته رسیده است. تنها خبر مثبت در روزهای اخیر افزایش نسبی قیمت طلا و رسیدن آن به بالاتر از سطح ۱۱۰۰ دلاری بوده است.

طلا با توجه به رابطه معکوسی که با شاخص سهام دارد، بهترین سرمایه گذاری در شرایط کنونی به شمار می رود. زمانی که شاخص سهام با کاهش روبرو می شود، سرمایه گذاران بین المللی تمایل زیادی برای خرید طلا دارند.

طلا همچنان کالای مناسبی برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه در برابر فشارهای تورمی است. قیمت طلا از ۸۰۰ دلار در هر اونس در سال ۲۰۰۸ به بیش از ۱۹۱۷ دلار در سال ۲۰۱۱ افزایش یافت.

گرچه به نظر می رسد رابطه بین قیمت نفت و طلا و شاخص سهام ساده است و در شرایطی که قیمت نفت و سهام با کاهش روبرو می شود، قیمت طلا با افزایش روبرو می شود، ولی این رابطه به شدت پیچیده است.

بررسی تحلیلی کیتکو نیوز نشان می دهد که از دسامبر ۲۰۱۴ میلادی که روند نزولی قیمت نفت تشدید شده، رابطه بین کاهش قیمت نفت و قیمت طلا و همچنین شاخص سهام در واقع پیچیده بوده است.

زمانی که کاهش قیمت نفت آغاز می شود این مساله معادل کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی نبوده است. تحلیلگران معتقدند که اگر کاهش قیمت نفت موقتی نباشد این مساله منطقی خواهد بود که انتظار داشته باشیم قیمت طلا نیز با کاهش نسبی روبرو شود و رابطه این دو کالا در بلندمدت دست نخورده باقی بماند.

همچنین عامل دیگری که تاثیر زیادی بر قیمت طلا دارد، هزینه تولید هر اونس طلا در شرکتهای معدنی است. تحقیق موسسه جی اف ام اس نشان می دهد که علی رغم کاهش ۲۵ درصدی هزینه تولید طلا طی سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی، در قیمت ۱۲۰۰ دلاری برای هر اونس طلا نیز بیش از نیمی از شرکتهای معدنی جهان با زیان و ضرر روبرو شده اند.

برخی تحلیل ها نیز نشان می دهد که افت قیمت نفت موجب شده است تا هزینه تولید هر اونس طلا تنها ۸ دلار کاهش یابد.

منبع: کیتکو

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها