کشاورزی

یکی از بورس‌های کالایی در قاره اروپا، بازار کالایی صوفیا در بلغارستان است که در این بازار انواع مبادلات محصولات کشاورزی با استفاده از قراردادهای مختلفی از قبیل قرارداد آتی و قراردادهای تحویل فوری انجام می‌شود. کالاخبر در این گزارش به بررسی قراردادهای قابل معامله در بورس کالای صوفیا می پردازد به طوریکه گندم از اصلی ترین محصولات معامله در این بورس بوده و حداکثر زمان انتقال کالاها در قراردادهای آتی ۱۷ ماه است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، تجارت محصولات کشاورزی در بورس‌های کالایی دنیا رواج زیادی دارد، زیرا به دلیل وجود قوانین و استانداردهای بورس ها، می توان در مورد قیمت و کیفیت محصولات مبادله شده به توافق‌های نهایی رسید. انواع مختلف قراردادهای موجود در این بازارها نیز با در نظر گرفتن جزییات به خریدار و فروشنده کمک می‌کند تا مبادله‌ای قابل‌اعتماد را انجام دهند.

یکی از بورس‌های کالایی در قاره اروپا، بازار کالایی صوفیا در بلغارستان است که در این بازار انواع مبادلات محصولات کشاورزی با استفاده از قراردادهای مختلفی از قبیل قرارداد آتی و قراردادهای تحویل فوری انجام می‌شود. این بورس کالایی که با نام اختصاری SCE شناخته می‌شود، در بخش مبادله آنی و مبادلات آتی فعالیت دارد.

طبق گزارش منتشر شده در «وب‌سایت» رسمی این بورس، هفت نوع قرارداد استاندارد در این بازار وجود دارد که این قراردادها هر چهارشنبه از ساعت ۲ بعدازظهر تا ۱۰ شب و در روزهای جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب بین خریدار و فروشنده منعقد می‌شود. این قراردادها شامل قراردادهای تحویل فوری و قراردادهای آتی است و اهمیت زیادی در عملکرد این بازار دارد.

سازوکار قراردادها در بازار کالای صوفیا

یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی که در بازار کالای صوفیا- بازار کالای بلغارستان- مبادله می‌شود، گندم است. این محصول اصلی‌ترین ماده غذایی مردم دنیاست و به همین دلیل سیاست‌های در نظر گرفته‌شده در فرآیند تجارت این محصول کشاورزی می‌تواند مستقیماً روی تأمین غذای دنیا تأثیر داشته باشد. البته دانه‌های خوراکی دیگر هم در این بازار مبادله می‌شود، ولی گندم بیشترین سهم از مبادلات غلات را در این بورس دارد. به‌طوری‌که در سال گذشته ۴۰ درصد از مبادلات انجام‌شده در بورس کالای صوفیا به مبادله گندم اختصاص داشته است.

در سایت اصلی این بازار آمده که حداکثر زمان انتقال کالاها در قراردادهای آتی ۱۷ ماه است و طی شدن زمانی بیش از این برای تحویل کالا یا پول به‌منزله شکستن تعهدات قرارداد است. بازار کالای صوفیا برای تضمین این فرایند سیاست‌هایی وضع کرده است از جمله اینکه هر دو طرف قرارداد برای تضمین ۳ درصد از میزان تعهدات خود در قراردادهای آتی را در اختیار بازار قرار می‌دهند. درصورتی‌که این تعهدات کالایی باشد در انبارهای بازار نگهداری می‌شود. از طرف دیگر هر یک از طرفین قرارداد مبلغی معادل ۰.۱۵ درصد از مبلغ قرارداد را به‌عنوان «کمیسیون» در اختیار بازار قرار می‌دهند که اکثر این مبلغ به فردی که در بازار فعالیت و در فرایند انعقاد قرارداد کار می‌کند، اختصاص داده می‌شود.

فرم قراردادها از پیش تعیین‌شده و ثابت است و در هر قرارداد در مورد کیفیت کالایی که مبادله می‌شود و زمان تحویل و مبلغ قرارداد و تعهدات هر یک از طرفین در صورت لغو قرارداد به‌طور کامل اطلاعات وجود دارد. تمام قراردادهای منعقدشده در بازار کالای صوفیا، قراردادهای پول‌محور هستند به این معنا که کالا در قبال دریافت پول مبادله می‌شود و مبادله یک کالا به میزان مشخصی از کالای دیگر انجام نمی‌شود. بازار کالای صوفیا را می‌توان یکی از توسعه‌یافته‌ترین بازارهای کالایی در قاره اروپا دانست که در سال‌های اخیر رقیب اصلی و مهمی برای بازار کالای «هانوفر» آلمان بوده و حجم و ارزش مبادلات در این بازار با سرعت زیادی رشد کرده است.

طبق گزارش منتشرشده در وب‌سایت این بازار، قراردادهای استاندارد برای مبادله ۱۵ تن از هر کالا است. در قراردادهای مبادله دانه‌های خوراکی از قبیل انواع حبوبات و غلات و گندم و جو، خریدار و فروشنده در مورد زمان تحویل کالا به توافق می‌رسند. در قراردادهای تحویل فوری کالا ظرف ۳ روز به خریدار تحویل داده می‌شود ولی در قراردادهای آتی تا ۱۷ ماه زمان برای تحویل کالا در نظر گرفته می‌شود. همچنین زمان تحویل و قیمت در زمان انعقاد قرارداد تعیین می‌شود. قیمت محصولات کشاورزی در قراردادهای آتی بر مبنای پول رایج در مبادلات بین‌المللی- دلار یا یورو - و با توجه به نرخ تورم انتظاری و فاکتورهای قابل پیش‌بینی و تأثیرگذار روی قیمت تعیین می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها