علی کاظمی باباحیدری

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین آسیب و عارضه قیمت گذاری دستوری ایجاد رانت در بازارها است، گفت: منشا عمده رانت های موجود در اقتصاد به ویژه در معاملات کالاهای اساسی ارتباط بسیار زیادی با شیوه قیمت گذاری دستوری دارد. یکی از تجربه های ناموفق اعمال سیاست های دستوری در چند سال اخیر، در بازار ارز و برخی از کالاهای دیگر مشاهده شده که تبعات آن امروز همه اقتصاد را در بر گرفته است.

علی کاظمی بابا حیدری با بیان اینکه در تمام این سال ها به کارگیری سیاست قیمت گذاری دستوری در کشور با موفقیت همراه نبوده و آثار سوء آن همه ارکان اقتصاد را متاثر کرده است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: اگر دولت و تصمیم گیران کشور می خواهند از مشکلات و تنگناهای موجود در اقتصاد عبور کنند، باید به این امر توجه داشته باشند که اقتصاد و بازار کالاهای اساسی باید به دور از اعمال سیاست های دستوری پیش بروند، در غیر این صورت هر برنامه و سیاستی که تدوین و ابلاغ شود، همه منجر به شکست خواهد شد.

این نماینده مجلس افزود: با توجه به آسیب هایی که نظام قیمت گذاری دستوری به بازار می زند و قیمت ها را از نرخ های واقعی دور می کند، تا جایی که امکان دارد نباید دخالتی در تعیین قیمت کالا و محصولات صورت گیرد.

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: بررسی روند حرکت و مسیر بازارها نشان می دهد که تجربه استفاده از راهکارهای قیمت گذاری دستوری موفقیت آمیز نبوده و تکرار راهکارهای اشتباه گذشته منطقی نیست. زیرا اقتصاد کشور هزینه این تجربه های غلط را پیش از این پرداخت کرده و نباید مجددا همان مسیر طی شود.

کاظمی باباحیدری تاکید کرد: اگر می خواهیم قیمت محصولات و کالاهای اساسی به درستی تنظیم شده و بازارها به تعادل لازم برسد، باید از قیمت گذاری دستوری کالاها و دخالت در فرآیند تعیین قیمت ها پرهیز کنیم؛ ضمن اینکه بهترین راهکار این است که دولت تعیین قیمت را به بازاری مطمئن و شفاف همچون بورس بسپارد تا هم تولیدکننده و هم مصرف کننده منتفع شوند؛ از همه مهمتر اینکه با عرضه کالاهای اساسی در بورس دیگر در اقتصاد کشور شاهد بروز رانت نخواهیم بود.

به گفته وی، یکی از مهمترین کارکردهای بورس کالا، ایجاد شفافیت در روند دادوستد کالاها است و در روزهای سخت اعمال تحریم های بین المللی، بورس کالا توانسته نقش تعیین کننده ای را در ایجاد آرامش و برقراری تعادل در بازارهای مختلف ایفا کند.

این نماینده مجلس بورس کالا را بازاری نظام مند و شفاف دانست و اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته توجه ویژه ای به بورس های مختلف می شود و این نهادها در اقتصاد کشورها نقش پررنگی دارند. با توجه به تجارب دیگر کشورها، در ایران نیز اگر دادوستد کالاهای مختلف از طریق بورس انجام شود، در اقتصاد کشور ناهنجاری و التهابات کمتری مشاهده خواهد شد؛ ضمن اینکه در تنظیم بازارهای مختلف نیز موفق خواهیم بود. 

نماینده مردم فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در مجلس تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که از طریق اعمال نظارت های دقیق و فرآیندهای شفاف کشف قیمت که در بورس کالا وجود دارد، می توان شفافیت را در کل اقتصاد برقرار کرد و به طور یقین در چنین شرایطی موفقیت های جامعه و اقتصاد هم بیشتر خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها