بورس کالا

طی هفته گذشته رويدادها و اظهارنظرهای متفاوتی در حوزه بورس كالا صورت گرفت كه در اين گزارش به مهم ترين آنها اشاره می شود.

لزوم پرهیز از تاخیر در راه اندازی معاملات آتی ارز

 

راه اندازی معاملات آتی ارز به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز که می تواند مشوقی بزرگ برای ورود سرمایه گذاران خارجی در دوران پساتحریم باشد، ضروری به نظر می رسد.

در همين رابطه عضو شورای عالی بورس در مورد راه اندازی بازار مشتقه ارز گفت: معاملات آتی ارز یکی از روش های قابل اتکا برای  اطمینان دادن به فعالان اقتصادی در راستای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است که تاخیر در تشکیل این بازار با توجه به شرایط فعلی اقتصاد منطقی نیست.

ماشاءالله عظیمی با بیان اینکه لازم است تصمیمات بانک مرکزی و سازمان بورس برای راه اندازی معاملات آتی ارز سرعت گیرد، افزود: با راه اندازی بازار معاملات آتی ارز، شاهد محدودیت در دامنه نوسانات خواهیم بود، از سوی دیگر ضروری است که در بازار ارز ریسک قابل قبول و محدودی در فعالیت ها لحاظ شود و نگرانی سرمایه گذاران نیز کاهش یابد.

 

مزایای اوراق سلف موازی در بورس کالا

 

انتشار اوراق سلف موازی استاندارد بر پایه محصولات مختلف در بورس کالای ایران، ابزاری جذاب برای تامین مالی صنایع است که کمک به کشف واقعی تر قیمت ها و همچنین پایان انحصار در عرضه محصولات از دیگر مزیت های این اوراق به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه آوای اطمینان با بیان مطلب فوق گفت: همواره کشف قیمت واقعی یکی از دغدغه های بورس کالای ایران بوده است که این امر می تواند با توسعه معاملات اوراق مبتنی بر کالا برطرف شود.

آرش مرشد سلوک،  با اشاره به اینکه طی سال های گذشته در بورس کالای ایران همواره قیمت محصولات به صورت گسسته کشف شده گفت: با اوراق بهادار سازی معاملات کالاها، کشف قیمت در بورس کالا به صورت پیوسته انجام خواهد شد.

 

طرح قیمت تضمینی، تحولی بزرگ در بخش کشاورزی

 

با جایگزینی قیمت تضمینی جو کرمانشاه و ذرت خوزستان به جای خرید تضمینی طی سال گذشته در بورس کالای ایران، بهره‌وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی گسترش یافت و بورس کالا با اجرای این طرح ملی، آغازگر تحولی بزرگ در ارتقای بخش کشاورزی کشور شده است.

مدیر عامل شرکت کارگزاری باهنر، با بیان مطلب فوق سیاست اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در قالب ماده ۳۳ قانون بهره وری را تحول بزرگی در بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: اجرای سیاست قیمت تضمینی یک اقدام ملی در بخش کشاورزی محسوب می شود که اگر تلاش های بی وقفه بورس کالای ایران و حمایت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های مربوطه نبود، این امر تحقق نمی یافت.

 

 

رضايت تولیدکنندگان از تامین منابع مالی در بورس کالا

 

به گفته مدیرعامل یک شرکت کارگزاری؛ ابزارهای مالی جدید به تولیدکنندگان امکان تامین مالی می‌دهد و اکثر شرکت‌هایی که از طریق انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالای ایران اقدام به تامین مالی کردند، از این ابزار مالی ابراز رضایت کرده‌اند

مهدی میرشاه محمد افزود: انتشار اوراق سلف موازی برای شرکت‌ها، تامین مالی راحت و ارزان را به دنبال دارد و شرکت‌های که این تجربه را داشتند، تمایل دارند مجددا از این طریق برای شرکت های خود تامین مالی کنند.

 

تامین مالی ارزان فولادسازان از طریق بورس کالا

 

از ابتدای فعالیت بورس فلزات تاکنون، معاملات سلف ۲و ۳ماهه مورد توجه فولادسازان قرار دارد؛ همچنین از سال گذشته با توسعه معاملات اوراق سلف موازی محصولات مختلف در بورس کالای ایران، این ابزار به منظور تامین مالی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان با استقبال زیادی مواجه شده است

رسول خلیفه سلطان، دبير انجمن توليدكنندگان فولاد به نقش بورس کالا در تامین مالی شرکت‌های تولیدکننده فولاد اشاره کرد و گفت: بورس کالای ایران در مسیر طراحی و اجرای ابزارهای جدید برای تامین مالی تولیدکنندگان قرار گرفته که این اتفاق می‌تواند به صنایع مختلف کمک شایانی کند. وی ادامه داد: با توجه به تامین مالی موفقیت‌آمیز تولیدکنندگان سنگ‌آهن در سال گذشته از طریق انتشار اوراق سلف موازی، بورس کالا می‌تواند برای تامین مالی صنعت فولاد در هر دو بازار داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد.

خلیفه سلطان با توجه به شرایط کنونی بازار نقدی محصولات فولادی گفت: درحال‌حاضر معاملات محصولات فولادی در بازار آزاد به صورت نقدی انجام می‌شود، اما از سال‌ها قبل در بورس کالا، معاملات سلف چند ماهه با توجه به اخذ تضامین از طرفین معامله در جریان است که این روش نیز به تسهیل معاملات فولادی‌ها می‌انجامد.

 

نگاهی به فهرست جدید قیمت شیمیایی ها

براساس اين گزارش، يكي از مهم ترين رويدادهاي بورس كالا در هفته گذشته اعلام قيمت هاي جديد محصولات پتروشيمي بود.

مقایسه قیمت پایه محصولات شیمیایی در فهرست های ۱۶ اسفند سال ۹۴ و ۱۵ فروردین امسال نشان می دهد به جز تعداد محدودی از کالاها، مابقی محصولات روندی افزایشی داشته اند

در صدر افزایش قیمت ها «اس بی آر» ها قرار دارند، به طوری که گرید ۱۵۰۲ به میزان ۱۸ درصد و گرید ۱۷۱۲ حدود ۱۷ درصد نسبت به ۱۶ اسفند سال گذشته رشد قیمت داشتند.

اورتوزایلین، ایزوبوتانول و زایلین مخلوط نیز به ترتیب در رده های بعدی افزایش قیمت محصولات شیمیایی قرار دارند، به طوری که اورتوزایلین ۱۵.۳ درصد، ایزوبوتانول ۱۰.۴ و زایلین مخلوط ۱۰.۲ درصد نسبت به ۱۶ اسفند سال قبل رشد قیمت داشتند.      در همین حال نرمال بوتانول نیز به میزان ۱۰درصد در اعلام جدید قیمت های پایه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزایش قیمت داشته است. بنزن، محلول آمونیاک و استایرن منومر نیز با افزایش قیمت در سال جدید روبه رو شدند.

 

عرض اندام PVCها در فهرست جدید قیمت ها

 

همچنين بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری در فهرست جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مقایسه با قیمت های تاریخ ۱۶ اسفند نشان می دهد که اکثر کالاها سال ۹۵ را با روندی صعودی آغاز کرده اند

قیمت محصولات پتروشیمی هر دو هفته یکبار از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی براساس میانگین قیمت های جهانی و نرخ دلار بازار آزاد برای مبادله در بورس کالای ایران اعلام می شود که یکشنبه گذشته نیز قیمت های جدید در سال جدید اعلام شد. بررسی فهرست جدید نشان می دهد که در صدر افزایش قیمت محصولات پلیمری، پی وی سی ها با ۱۸.۶درصد قرار دارند. به این ترتیب پی وی سی گرید ۶۵ از رقم ۲هزار و ۱۹۷ تومان در ۱۶ اسفند سال ۹۴ به ۲ هزار و ۶۰۶ تومان در ۱۵فروردین سال ۹۵ رسید.

همچنین قیمت پی وی سی گرید ۷۰ نیز از رقم ۲هزار و  ۴۱۶ تومان به رقم ۲ هزار و ۸۷۷ تومان در سال جدید رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها