389447_550.jpg

به گفته کارشناس ارشد بازارهای مالی و پولی با افزایش ارتباطات بین‌المللی با توجه به لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، در آینده‌ای نزدیک تراکنش‌های ارزی افزایش خواهد یافت و در آن زمان بازیگران بازار ارز نیاز دارند تا به وسیله ابزارهای مالی جدید اقدام به پوشش ریسک نوسانات ارزی کنند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، شاهین شایان آرانی، با اشاره به ضرورت راه اندازی معاملات آتی ارز در پسابرجام گفت: همواره بازار ارز از حساسیت های بالایی برخوردار است و بر کل اقتصاد کشور تاثیر می گذارد، از این رو نیازمند شفافیت، نظارت و کنترل بانک مرکزی است.

وی در ادامه افزود: با افزایش ارتباطات بین المللی با توجه به لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام، در آینده ای نزدیک تراکنش‌های ارزی افزایش خواهد یافت و در آن زمان بازیگران بازار ارز نیاز دارند تا به وسیله ابزارهای مالی جدید اقدام به پوشش ریسک نوسانات ارزی کنند.

به گفته این کارشناس ارشد بازارهای مالی و پولی، بانک مرکزی متولی بازار ارز است و بدون شک بانک مرکزی نقش تعیین کننده در راه اندازی معاملات آتی ارز خواهد داشت به این ترتیب باید در انتظار سیاست های این بانک و هماهنگی با سایر نهادها باشیم.

وی با اشاره به اینکه معاملات آتی ارز نیازمند حجم بالای معاملات ارزی است، خاطرنشان کرد: با افزایش حجم معاملات در بازار ارز و افزایش ارتباطات بین المللی وجود معاملات آتی ارز توجیه پیدا می کند؛ چرا که سرمایه گذاران خارجی نیازمند هستند تا ریسک های موجود در این بازار را پوشش داده و از تغییرات ناگهانی ارزی مصون بمانند.

وی ادامه داد: معاملات آتی ارز به صادرکنندگان و واردکنندگان این امکان را می‌دهد که در برابر نوسانات قیمت ارز، خود را پوشش داده و به این ترتیب با اطمینان بیشتری اقدام به سرمایه گذاری کنند.

شایان آرانی در پایان تاکید کرد: معاملات آتی ارز به اقتصاد و فعالیت های ارزی کمک می کند، اما ضروری است که مکانیزمی برای نظارت و کنترل این بازار از سوی دستگاه‌های مرتبط طراحی شود و ارتباط بانک مرکزی و بورس کالای ایران و سایر نهادها تعریف شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها