جنگ تجاری

در ماه‌های اخیر مؤسسات و همچنین رسانه‌های مختلف گزارش‌هایی درباره برندگان و بازندگان جنگ تجاری آمریکا و چین منتشر کرده اند که تازه ترین اطلاعات منتشر شده در حوزه محصولات کشاورزی بیانگر آن است جنگی که آمریکا به ‌منظور کسب منفعت بیشتر از تجارت با چین به راه انداخته است، بدون حصول نتیجه مطلوب برای دولت ترامپ ادامه دارد و لطمه آمریکا در حوزه تجارت کشاورزی بیش از چین بوده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر»، جنگ تجاری آمریکا و چین پیامدهای زیادی در اقتصادهای دنیا داشته، از جمله روی قیمت کالاهای اساسی و تولیدات صنعتی و در پی آن بورس‌های کالایی تأثیرات زیادی برجای گذاشته است.

این درحالی‌ است که به دلیل سهم بالای چین و آمریکا در صادرات محصولات کشاورزی و بورس‌های کالایی و تجارت کالاهای مختلف کشاورزی، بررسی بازار محصولات کشاورزی این دو کشور در یک سال اخیر بسیار اهمیت دارد.

در همین راستا مطالعات موسسه مطالعاتی «فیتچ» نشان داده است که تأثیر این بحران سیاسی و اقتصادی روی بازار غلات و دانه‌های روغنی در کشور آمریکا بیش از چین بوده به طوریکه در نتیجه جنگ تجاری سهم بازار سویای آمریکا در کشور چین کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

در جولای سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۶ درصد از سویای وارداتی به چین را محصولات آمریکایی تشکیل می‌داد در حالی ‌که در سال ۲۰۱۹ میلادی سهم آمریکا در بازار سویای چین به کمتر از ۹ درصد رسیده است.

همچنین تأثیر این جنگ تجاری روی بازار گوشت در آمریکا بیش از چین بوده است. البته آمریکا صادرکننده اصلی گوشت کشور چین نیست، ولی تلاش کرده است کاهش صادرات خود به چین را با صادرات به بازارهای دیگر جبران کند و در این مسیر هم موفق عمل کرده است.

مطالعات نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۹ میلادی هر چند صادرات گوشت از آمریکا به چین کاهش داشته ولی مجموع صادرات گوشت این کشور رشد کرده است.

علاوه بر این، تجارت غذاهای دریایی از آمریکا به چین هم کاهش زیادی پیدا کرد ولی تجارت این فرآورده غذایی از چین به آمریکا و دیگر کشورهای دنیا افت زیادی نداشته است. تجارت میوه، پنبه و انواع فرآورده‌های لبنی تولید آمریکا هم در نتیجه این جنگ تجاری بیش از چین آسیب دیده است و این نشان می‌دهد جنگی که آمریکا به‌منظور کسب منفعت بیشتر از تجارت با چین راه انداخته است، بدون حصول نتیجه مطلوب برای دولت ترامپ ادامه دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها