کامودیتی

بورس کالای افغانستان تحت نظارت و کنترل گروه «پراید» از سال ۲۰۱۲ میلادی به‌طور رسمی راه‌اندازی شد و از اواخر سال ۲۰۱۳ توانست در عرصه تجارت کالایی در این کشور به‌عنوان بازاری پویا معرفی شود و بعد از امضای قراردادی در سال ۲۰۱۵ با یک شرکت عرب و جذب سرمایه ۲۰ میلیون دلاری، بازار تجارت کالای آنلاین افغانستان در کابل آغاز به کار کرد و تجارتش را توسعه داد.

به گزارش «کالاخبر»، در اغلب کشورهای جنگ زده در دنیا، با توجه به عقب افتادگی های اقتصادی، بازار متشکل کالا چندان توسعه یافته و منسجمی وجود ندارد. در افغانستان هم با وجود اینکه سال ها از پایان رسمی جنگ گذشته، هنوز بازار کالا به شکل مرسومی که در غرب مشاهده می شود، فعال نیست. البته شرکت‌هایی هستند که فرصت تجارت کالایی در تمامی کشورهای دنیا را فراهم می کنند و کشورهای آسیایی را نیز تحت پوشش قرار می دهند و ضمن کسب سود، بستر شکل گیری بورس‌ های کالایی را فراهم می کنند.

بورس کالای افغانستان تحت نظارت و کنترل گروه «پراید» راه‌اندازی شده است. «پراید» شرکت خصوصی چندملیتی است که دفتر اصلی آن در دوبی واقع‌شده و از سال ۱۹۸۶ میلادی تاکنون فعال است. این شرکت غیر بانکی ، بالغ‌ بر ۱۰ هزار کارمند در سه هزار شعبه در شهرهای مختلف دنیا دارد و در بخش تجارت و مبادله کالا فعالیت می کند. طبق گزارش رسمی موجود در وب ‌سایت بورس کالای افغانستان دامنه کالایی که توسط این شرکت مبادله می شود بسیار وسیع است و کالاهای حوزه‌های بهداشت، صنعتی، انرژی و انواع محصولات کشاورزی را شامل می شود. شعبه‌های مختلف این شرکت در ۴۳ کشور دنیا فعالیت می کند و ارزش سرمایه آن بالغ‌ بر ۲ میلیارد دلار است.

بورس کالای افغانستان (agcxl) که تحت نظر شرکت «پراید» فعالیت می ‌کند بازاری است که قراردادهای آتی و قراردادهای فروش فوری در آن منعقد می ‌شود. این بازار، مکان فیزیکی برای مبادله و حضور فعالان بازار بورس ندارد بلکه تمام‌ معاملات کاملاً «آنلاین» است و می توان از این بازار به نام بازار کالای الکترونیکی نام برد. با کمک سامانه ای که برای مبادله در این بازار ایجاد شده، تمامی فعالان بازار می ‌توانند از طریق اینترنت به «پلت ‌فرم» مبادله دسترسی داشته باشند و از طریق همین «پلت‌فرم»، سفارش‌ های لازم برای خریدوفروش کالاها را وارد سیستم بازار کنند. از طریق همین سیستم پیگیری ‌های لازم در مورد تحویل کالا و حصول اطمینان از رضایت خریدار از فرایند مبادله و کیفیت محصول انجام می شود.

بورس کالای افغانستان از سال ۲۰۱۲ میلادی به‌طور رسمی راه‌اندازی شد ولی از اواخر سال ۲۰۱۳ توانست در عرصه تجارت کالایی در این کشور به‌عنوان بازاری پویا معرفی شود و بعد از امضای قراردادی در سال ۲۰۱۵ با یک شرکت عرب و جذب سرمایه ۲۰ میلیون دلاری، بازار تجارت کالای آنلاین افغانستان در کابل آغاز به کار کرد و تجارتش را توسعه داد.

در این بازار، علاوه بر فرآورده‌های انرژی و انواع فلزات، فرآورده‌های کشاورزی و مواد غذایی هم مبادله می ‌شود. هدف اصلی راه‌اندازی این بازار تلاش برای تأمین مواد غذایی موردنیاز مردم و ایجاد سازوکاری مشابه کشورهای دیگر برای تجارت فراورده‌های موردنیاز مردم بود. اصلی ترین محصولات کشاورزی مبادله شده در این بازار کاکائو، قهوه، ذرت، پنبه، روغن سویا، دانه سویا، شکر و گندم است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها