• ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
  • کد خبر: 27588
سرب

شمش سرب در ماه جولای روند رو به رشد قیمتی را طی کرد و در نهایت نیز در ۲۵ جولای به بیشترین رقم قیمتی در ۴ ماه اخیر رسید. باوجود روند رو به‌رشد مثبتی که بازارهای جهانی برای این فلز در ماه اخیر شاهد بودند، اما پیش‌بینی میان‌مدت و بلندمدت برای این فلز مثبت نیست.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از فلزات آنلاین، در ماه جولای قیمت شمش سرب به بیشترین رقم در ۴ ماه اخیر رسید. قیمت شمش سرب در هفته پایانی ماه ژوئن در بورس فلزات لندن روند افزایشی داشت و از یک هزار و ۸۷۷ دلار به‌ازای هر تن با ۱.۴ درصد رشد به یک هزار و ۹۱۴ دلار به‌ازای هر تن در روز پایانی معاملات در این ماه رسید.

بر اساس گزارش مطالعات بین‌المللی سرب و روی در ۴ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ میزان کسری عرضه سرب برابر ۳۹ هزار تن بوده است، همین امر محرک قیمت‌ها در کوتاه‌مدت خواهد بود. در کنار این اخبار مثبت که محرک قیمت‌ها است، خبر شروع مجدد تولید از معدن Penasquito مکزیک بعد از تعطیلی ۲ ماه به‌علت اعتصاب در اواسط ژوئن و آغاز به‌کار واحد ذوب شرکت Nystar بعد از تعطیلی تعمیرات دوره‌ای آن، انتظار رشد تولید و عرضه شمش سرب، می‌تواند باعث محدود شدن رشد قیمت سرب شود. همچنین میزان واردات کنسانتره سرب چین در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل خود رشد ۳۴.۵ درصدی داشت و همین امر نیز موجب رشد تولید شمش سرب در این کشور خواهد شد.

در ابتدای ماه جولای میزان قیمت شمش سرب در بازار بورس فلزات لندن و بورس شانگهای روند کاهشی داشت. اما این روند کاهشی ادامه نیافت و پس از آن قیمت شمش سرب وارد فاز افزایشی شد؛ به‌گونه‌ای که در روز ۲۵ جولای قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن به ۲ هزار و ۱۲۳ دلار به‌ازای هر تن رسید که این قیمت اوج قیمتی این فلز در ۴ ماه اخیر بود. کارشناسان بازار این رشد قیمت را ادامه‌دار نمی‌دانند و برای میان مدت و بلند مدت کاهش قیمت شمش سرب را پیش‌بینی کرده‌اند.

بخش عمده‌ای از سرب تولیدی در دنیا در باتری خودروها به مصرف می‌رسد که امروزه به تدریج در حال جایگزینی با باتری‌های نسل جدید لیتیومی است. کاهش تقاضا در بازار خودرو سبب می‌شود که بازار مصرف سرب نیز مثبت نباشد. در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۹ میزان خرید خودرو در اروپا کاهش ۳.۱ درصدی داشت. همچنین میزان فروش خودرو در چین تنها در ماه ژوئن کاهش ۹.۶ درصدی یافت. در آمریکا نیز میزان فروش خودرو در ماه ژوئن کاهش ۱.۵ درصدی داشت. همین کاهش مصرف کاهش قیمت شمش سرب را رقم خواهد زد.  

در ماه ژوئن میزان تولید سرب چین با رشد ۱۸.۲ درصدی همراه بود و به ۴۵۵ هزار تن رسید. در نهایت نیز پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میزان تولید شمش سرب از میزان مصرف پیشی گیرد و همین امر بر تضعیف قیمت این فلز در بازارهای جهانی بیفزاید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها