هند

نهاد ناظر بازارهای هند گستره قراردادهای تحویل اجباری بر پایه تحویل متناوب را در بورس های کالایی هند توسعه داد که هدف از این اقدام، ثبات نسبی قیمت‌ها و افزایش نقدینگی در بورس‌های کالا اعلام شده است.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر» هیات بورس و اوراق بهادار هند (Sebi) در راستای افزایش حضور مشارکت‌کنندگان و رشد نقدینگی در بورس‌های کالای این کشور، یک تصمیم جدید به درخواست بورس های کالای گرفته است که کارشناسان از اثرات مثبت این اقدام می گویند.

در تازه‌ترین تحول، نهاد ناظر بازارهای هند گستره قراردادهای تحویل اجباری بر پایه تحویل متناوب را توسعه داده است. هدف از این اقدام، ثبات نسبی قیمت‌ها و افزایش نقدینگی در بورس‌های کالا اعلام شده است. این نهاد همچنین حداقل زمان تحویل متناوب را از 10 روز به 5 روز کاری کاهش داده است. تحویل متناوب به معنای تحویل یک کالا در چند تاریخ مشخص است. معمولا این دوره زمانی چند روز قبل از سررسید هر قرارداد آغاز می‌شود و در زمان سررسید پایان می‌یابد.

هیات بورس و اوراق بهادار هند با انتشار این خبر، در بخشنامه‌ای که 26 جولای (4 مرداد) منتشر کرد، اعلام کرد: «تمامی قراردادهای آتی تحویل اجباری کالا (اعم از کالاهای کشاورزی و غیرکشاورزی) باید دارای دوره تحویل متناوب باشند. بر این اساس، حداقل دوره تحویل متناوب باید 5 روز کاری باشد.»

به گفته کارشناسان، نهاد ناظر بازارهای هند در حال اتخاذ تصمیم‌هایی مبتنی بر واقعیت‌های موجود و در راستای تقویت فعالیت‌های بورس‌های کالای این کشور است. هدف Sebi از این اقدام، جذب مشارکت‌کنندگان بیشتر به بورس‌های کالا و افزایش میزان نقدینگی است.

مانوج کومار جاین، مدیر بخش کالایی کارگزاری IndiaNivesh در این باره گفت: «هر جا که نیاز بوده، Sebi با ایجاد تغییرات لازم در قراردادهای موجود، همه بورس‌ها را در جهت ایجاد یک سازوکار واحد که منافع مشارکت‌کنندگان را تامین کند، هدایت کرده است. به نظر من، ایجاد یک سازوکار واحد تحویل متناوب برای بورس‌های کالا به بهبود فعالیت‌های مشارکت‌کنندگان (تحویل‌دهنده و تحویل‌گیرنده) کمک بزرگی خواهد کرد.»

کیشور نارن، معاون مدیر شرکت خدمات مالی Motilal Oswal نیز در این باره گفت: «تعمیم موضوع تحویل متناوب به همه قراردادهای تحویل اجباری اقدام بسیار خوبی است که برای همه مشارکت‌کنندگان مفید خواهد بود و به افزایش حجم معاملات و رشد نقدینگی بازار کمک خواهد کرد. به نظر من، فایده این اقدام برای قراردادهای ماهانه بیش از قراردادهای طولانی‌مدت خواهد بود.»

پیش از این بورس‌های کالای هند از هیئت بورس و اوراق بهادار این کشور خواسته بودند تا با کاهش زمان تحویل متناوب به 5 روز، به افزایش تعداد روزهای معاملاتی کمک کند. در این باره، ناوین ماتور مدیر کارگزاری Anand Rathi گفت: «تصمیم Sebi افزایش نقدینگی در بورس‌های کالا را در پی خواهد داشت.»

کارشناسان معتقدند، اقداماتی از این دست به رونق بورس کالای هند و توسعه فعالیت بخش‌های کشاورزی و غیرکشاورزی این کشور منجر خواهد شد.

منبع: Business Standard

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها