آمریکا

اقتصاد جهان وارد مقطع ترسناکی شده‌است؛ چین از کاهش شدید رشد اقتصادی رنج می‌برد؛ امریکای لاتین از درون در حال فروپاشی است و تهدیدهای ژئوپلیتیکی هر روز بیشتر اوج می‌گیرند. بازار سهام ایالات متحده امریکا نیز بدترین شروع خود را در سال جدید داشته‌است. تجربه‌ای که تا کنون نداشته‌است.

به گزارش «کالاخبر» با وجود تمام این مسائل، تحلیل‌گران خوشبین در مورگان استنلی معتقدند که اقتصاد امریکا نه تنها از این آشوب اقتصاد جهانی در امان خواهد ماند بلکه به رشد خود تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داد. به نظر می‌رسد اقتصاد امریکا تنها اقتصادی باشد که پس از بحران بزرگ رکود اقتصادی موفق شده‌است دوباره سرپا بایستد.

اما چرا اقتصاد این کشور دوام می‌آورد؟هفته گذشته مورگان استنلی گزارشی را برای سال ۲۰۲۰ منتشر کرد که نشان می‌دهد اقتصاد ایالات متحده امریکا به این زودی تسلیم نخواهد شد.

۱.پایه و اساس به نظر می‌رسد در وضعیت خوب و باثباتی است: تمامی پژوهش‌های اقتصادی نشان می‌دهند که اقتصاد ایالات متحده امریکا نسبت به سایر اقتصادهای همسایه، امن‌تر و بهتر است.

این کشور در سال ۲۰۱۵ در هر ماه ۲۰۰هزار شغل جدید ایجاد کرده‌است؛ این دومین سال خوب برای شغل در ایالات متحده امریکا از سال ۱۹۹۹ تا کنون بوده‌است.

وقتی کارگران در وضعیت قدرتمندی باشند، مصرف‌کننده نیز اطمینان بیشتری خواهد داشت. در حقیقت نیروی قدرتمند جدیدی برای خرج کردن و مصرف کردن در اقتصاد شکل می‌گیرد. شاخص احساسات مصرف‌کننده که توسط دانشگاه میشیگان معرفی می‌شود برای سال گذشته عدد ۹۲.۹را نشان می‌داد که بیشترین میزان از سال ۲۰۰۴ تا کنون بود. این بزرگ‌ترین پیشرفت از سال ۲۰۰۸ بوده‌است؛ در آن سال این شاخص به عدد ۵۵ رسیده بود.

این امر باعث تشدید خرید خانه نیز شده‌است. اکنون وضعیت خرید خانه نسبت به دوران بحران بزرگ اقتصادی در حال بهبود است.

۲.امریکایی‌های کمتری بدهی دارند: مصرف‌کنندگان دوران سختی برای تراز کردن و تسویه کردن بدهی‌های خود داشتند. اکنون مورگان استنلی اظهار کرده‌است که میزان بدهی‌ها نسبت به درآمدها کاهش چشمگیری داشته‌است. در حال حاضر میزان آن ۱۰۶درصد است که نسبت به ۱۳۵درصد در سال ۲۰۰۸ کاهش بسیاری داشته‌است.

یکی دیگر از علائم امیدوارکننده نیز به وام‌ها مربوط می‌شود که اکنون پس از مدت‌ها وضعیت بهتری دارند.

مورگان استنلی در این گزارش اظهار کرده‌است که مدیرعامل‌های شرکت‌ها خود را در وضعیتی قرار می‌دهند که در بازار حباب ایجاد می‌کند.

هر چند هیچ تضمینی وجود ندارد که اقتصاد امریکا به رشد خود تا چهار ماه دیگر نیز ادامه بدهد چه برسد به چهار سال دیگر، اما مورگان استنلی کاملاً خوشبین است. در کنار این خوشبینی‌ها به اقتصاد امریکا بسیاری نیز اظهار کرده بودند که امریکا نمی‌تواند مانند جزیره‌ای دورافتاده باشد و گرفتار رکود و بحران اقتصاد جهانی نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها