هند

مدیرعامل بورس کالای هند (ICEX) آخرین وضعیت قراردادهای آتی فولاد و برنج که در ابتدای راه اندازی با مخالفت های زیادی مواجه بود را تشریح کرد.

به گزارش اختصاصی «کالاخبر» ،«سانجیت پراساد» مدیرعامل بورس کالای هند (ICEX) طی گفت و گویی به آخرین وضعیت قراردادهای آتی فولاد و برنج که در ابتدای راه اندازی با مخالفت های زیادی مواجه بود اشاره کرده است که بخشی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 قراردادهای فولاد شما چگونه نظر بازار را جلب کردند؟

فولاد شاهد بسیار خوبی است که نشان می‌دهد، چگونه قراردادهای آتی می‌توانند نقش موثری برای تصمیم گیری فعالان بازارها داشته باشد. سال گذشته معاملات آتی فولاد مورد استفاده در پروژه‌های زیرساختی و ساختمان‌سازی را در بورس کالا راه‌اندازی کردیم. قیمت این قراردادها در ماه‌های آگوست و سپتامبر سیر صعودی داشتند اما از ماه اکتبر روند نزولی پیدا کردند. در آن زمان تعداد کمی از افراد حاضر به پذیرش سیگنال قیمت‌ها نبودند و آن را نادرست می‌دانستند. اما حالا که قیمت فولاد افت کرده، آنها هم پذیرفته‌اند که ابزارهای مالی می تواند برای اقتصاد کشور مفید باشد. به شکلی که امروز فعالان همه بخش‌های مصرف‌کننده فولاد همچون خودروسازی و ساخت‌وساز و ... در خصوص قیمت های چند ماه پیش فولاد در بازار آتی بورس کالا سخن می گویند. امروز چشم همه صنایع بزرگ و معامله‌گران قراضه به قیمت‌های فولاد بورس کالاست و همه انبارهای مهم فولاد کشور و بازارهای ثانویه محصولات خود را بر پایه اطلاعات بورس ICEX قیمت‌گذاری می‌کنند. در همین راستا همچنین قصد داریم معاملات قرارداد آتی فولاد نورد گرم را هم در بورس کالا راه‌اندازی کنیم.

برای این قراردادها، شما یک اپلیکیشن راه‌اندازی کرده‌اید. هدف از این کار چه بوده است؟

در یک کلام، حرکت به سوی شفافیت بیشتر. در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار نفر این اپلیکیشن را نصب کرده‌اند و حدود ۵ هزار نفر برای دریافت لحظه‌ای قیمت فولاد از آن استفاده می‌کنند؛ این پلتفرمی برای افزایش شفافیت در بازار است به طوریکه در هر بازاری، مردم می‌خواهند به سرعت از قیمت‌ها با خبر شوند که این اپلیکیشن چنین امکانی را به آنها می‌دهد.

واکنش‌ها نسبت به قرارداد شلتوک برنج باسماتی چگونه بوده است؟

حدود ۲۵ درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی هند به برنج باسماتی اختصاص دارد. قبل از راه‌اندازی قراردادهای برنج باسماتی، ما با کشاورزان، معامله‌گران و صادرکنندگان دیدار کردیم تا از مشکلات موجود آگاه شویم و برنامه‌ای متناسب با نیازهای آنان طراحی و اجرا کنیم. هند بزرگترین صادرکننده برنج باسماتی جهان است که یکی از مشتریان ما، ایران است که تحریم‌های آمریکا علیه این کشور مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان هندی ایجاد کرده است. در این میان قیمت این نوع برنج در فصل گذشته سیر نزولی پیدا کرد و به دلیل پیش‌بینی بارش مناسب، این روند نزولی ادامه یافت که رویدادها باعث شد تا مردم و کشاورزان به تدریج متوجه اهمیت معاملات هجینگ در بورس کالا شوند که این قراردادها با استقبال در جریان است.

یکی از بورس‌های رقیب شما (NCDEX) قرارداد مشابهی ارائه کرده است. نظرتان در این باره چیست؟

برای پاسخ به این پرسش بهتر است نگاهی به حجم محصولات در دو بورس بیندازیم. طی دو سال گذشته ما در سطح ریشه‌ای مشغول کار بر روی این قراردادها بوده‌ایم. قبل از راه‌اندازی این قرارداد به ما گفته شد که تاییدیه انجمن صادرکنندگان برنج هند را بگیریم. ما مجبور بودیم به آنها توضیح دهیم که کسی قصد ندارد قدرت قیمت‌گذاری انجمن را سلب کند و در واقع به نظر می‌رسید هیچکس خواهان یک پلتفرم قیمت‌گذاری شفاف و راه اندازی قرارداد آتی برای پوشش ریسک های آینده نیست. اما امروز صادرکنندگان و خریداران خوشحال هستند چون مبنایی برای قیمت‌گذاری وجود دارد. ریسک قیمت هم که تهدیدی برای کشاورزان به شمار می‌رفت، امروز رفع شده است و آنها با سیگنال‌هایی که دریافت می‌کنند، از زمان مناسب برای برنجکوبی و عرضه محصول به بازار آگاه می‌شوند.

چند کشاورز در پلتفرم شما مشارکت دارند؟

کشاورزان ممکن است به بورس بیایند یا نیایند. اما زیبایی بورس کالا این است که کشاورزان می‌توانند از این بستر، سیگنال‌های قیمت را دریافت کنند. تمرکز اصلی ما روی صادرکنندگان، انبارداران و انجمن‌های کشاورزی است که تاکنون نتایج مطلوبی بدست آمده است.

منبع: thehindubusinessline

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها