بورس كالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که"تعادل قیمت فلزات در بورس کالا"، "دود قیمت گذاری به چشم تولید کنندگان و مصرف کنندگان می رود"، "دولت از معاملات سلف بورس کالا برای تعادل بازارها استفاده کند"، "حل مشکل قیمت گذاری اقلام از طریق تابلو های بورس کالا" و "احتمال سبقت معاملات زیره از زعفران در بورس کالا" از مهم ترین عناوین آنها بود.

تعادل قیمت فلزات در بورس کالا

به گزارش «کالاخبر»، هفته گذشته معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: امروز شاهد تعادل قیمت فلزات در بستر بورس کالا هستیم.

جعفر سرقینی افزود: امروز شرایط بین المللی به نفع صنعت و معدن تمام شده است و ما شرایط رو به رشدی را شاهد بوده ایم. صادرات و مواد اولیه ما در حوزه معدن در این شرایط افزایش یافته است.بنابراین با تمام شرایط سخت توانسته ایم صنعت را سرپا نگه داریم و در این شرایط نه تنها آسیب ندیده ایم بلکه ارزآوری و صادرات ما به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به کاهش قیمت در بعضی از فلزات گفت: امروز شاهد تعادل قیمت ها در بستر بورس کالا هستیم و کالایی همچون الکترود گرافیکی ۴۰ درصد کاهش قیمت داشته است.

دود قیمت گذاری به چشم تولید کنندگان و مصرف کنندگان می رود

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس گفت: قیمت‌گذاری دستوری به سود تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیست و سود آن فقط به جیب واسطه‌ها می‌رود.

غلامرضا مصباحی مقدم  به برقراری تعادل نسبی بازار کالاها اشاره کرد و اظهار داشت: رانت اصولا در جایی شکل می‌گیرد که دو قیمت وجود داشته باشد. به طوریکه اگر قیمت به شکل دستوری مشخص و به تولیدکننده آن کالا تکلیف شود، به طور طبیعی قیمت دومی در بازار آزاد برای آن محصول ایجاد می‌شود که در اینجا سود اصلی حاصل از اختلاف دو نرخ فوق به جیب واسطه می‌رود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این روزها بحث بودن یا نبودن قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد مطرح می‌شود، افزود: بورس کالا به عنوان یک رکن بازار سرمایه توانست طی سال‌های اخیر اقتصاد ایران را از معاملات غیرشفاف حواله‌ای نجات دهد و کشف قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا را جایگزین قیمت‌گذاری دستوری کند؛ به این ترتیب اینکه کماکان عده‌ای موافق قیمت‌گذاری دستوری هستند نشان‌دهنده قدرت بالای واسطه‌ها در اقتصاد ایران است.  

دولت از معاملات سلف بورس کالا برای تعادل بازارها استفاده کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت پیشنهاد داد که برای تنظیم بهتر بازارها از معاملات سلف بورس کالا استفاده کند به طوریکه همواره زمان پیک مصرف کالاها به خصوص در اعیاد و مناسبت ها همچون ماه مبارک رمضان و ماه محرم مشخص است و دولت می تواند با پیش خرید محصولات با قیمت مشخص برای ماه های آینده از تعادل بازارها اطمینان داشته باشد.

سید فرید موسوی با اشاره به اهمیت تنظیم و تعادل بازارها برای دولت و مردم اظهار داشت: از سال ها پیش معاملات سلف به شکلی نظام مند و شفاف در بورس کالا در جریان است که می توان با این ابزار مالی ساده بسیاری از مشکلات تنظیم بازاری را حل کرد.

وی گفت: با استفاده از معاملات سلف بورس کالا هم تولیدکننده که محصولش را در بورس پیش فروش کرده به نوعی تامین مالی کوتاه مدت انجام داده و به افزایش تولید فکر می کند و هم دولت یا مصرف کننده می داند که با نوسانات عجیب قیمتی در آینده مواجه نمی شود.

حل مشکل قیمت گذاری اقلام از طریق تابلو های بورس کالا

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تمرکز معاملات در بستری قابل نظارت و شفاف، عمده مشکلات دولت در حوزه تنظیم بازار را رفع و دیگر نیازی به ورود در حوزه قیمت گذاری نخواهد بود.

حبیب الله نیکزادی پناه اظهار داشت: با وجود آنکه عمده ترین فعالیت‌ بخش کشاورزی به شکل سنتی و بدون بهره وری مناسب انجام می‌شود، اما همچنان به شیوه‌های قدیمی دل بسته ایم و قصد استفاده از تکنولوژی های نو  در این بخش را نداریم. این در حالیست که می‌توان در گام نخست نسبت به عرضه کالاهای کشاورزی در بورس اقدام کرد تا اصلاحات ساختاری بخش کشاورزی کلید بخورد.

وی افزود: با ورود محصولات کشاورزی در بورس و امکان عرضه مستقیم تولیدات کشاورزان در این بازار، سود واقعی حاصل از تولید به کشاورزان می‌رسد و انگیزه تولید در این بخش احیا می‌شود. از طرفی با  تمرکز معاملات در بستری قابل نظارت و شفاف، عمده مشکلات دولت در حوزه تنظیم بازار نیز مرتفع می‌شود و دیگر نیازی به ورود در حوزه قیمت گذاری نخواهد بود.

احتمال سبقت معاملات زیره از زعفران در بورس کالا

یک فعال باسابقه بازار زیره سبز از احتمال سبقت گرفتن معاملات زیره از زعفران در بورس کالا خبر داد و گفت: فقدان یک بازار منسجم، نوسانات نرخ ارز و عدم ثبات قوانین حاکم بر بازار سنتی در قیمت گذاری از مهم ترین مشکلات بازار زیره سبز است که وجود این مشکلات، فعالان و تولیدکنندگان را برای حل آن ها به عرضه محصول در بورس کالای ایران ترغیب کرده است.

محمد اسماعیل زاده با بیان اینکه شروع معاملات زیره سبز در بورس کالای ایران در قالب گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی شفافیت قیمتی و سهولت در انجام معامله را برای خریدار وفروشنده به ارمغان آورده است، اظهار داشت: به دلیل اینکه در بورس قیمت پیشنهادی خریدار و فروشنده و معاملات کاملا روشن و شفاف است، همه کشاورزان و زیره کاران به مرور و به شکل روزانه از قیمت های واقعی مطلع می شوند و در این میان سهولت در انجام معاملات به صورت مستقیم مشوقی برای عرضه کالا در بورس توسط تولیدکننده شده است.

وی افزود: البته ممکن است به دلیل عدم آشنایی کشاورزان و تولیدکنندگان زیره با مکانیسم های معاملاتی در بورس کالا، حضور و استقبال آن ها در ماه های ابتدایی قدری با سرعت پایین و یا بروز برخی مقاومت ها اتفاق بیفتد؛ اما بدون شک در آینده این محصول با استقبال بالایی رو به رو خواهد بود و حتی می توان گفت به دلیل گردش بالای معاملات زیره، انتظار می رود استقبال از معاملات این محصول در بورس به مراتب از زعفران نیز فراتر رفته و با استقبال بیشتری رو به رو شود.  

پذیرش انبار زعفران شرکت سحرخیز در بورس کالا

در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از گشایش انبار شرکت کشاورزی سحرخیز جهت انجام معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا خبر داد. پیش از این ۴ انبار شرکت های زرین زعفران مشرق زمین، نوین زعفران، طلای سرخ گلشید ایرانیان و انبار اتحادیه تعاونی های روستایی استان خراسان رضوی با ظرفیت ۱۴.۲ تن در بورس کالا پذیرش شده بود که با اضافه شدن انبار سحرخیر، ظرفیت انبارهای پذیرش شده زعفران در بورس به ۱۷.۷ تن افزایش می یابد.

بر این اساس انبار محصول زعفران شرکت کشاورزی سحرخیز از  روز ۲۸ مرداد ماه در بورس کالای ایران فعال و با ظرفیت ۲ تن برای محصول زعفران نگین و ۱.۵ تن برای محصول زعفران پوشال معمولی، آماده پذیرش محصول مشتریان و زعفران کاران شد.

پیرو پذیرش و گشایش این انبار بورسی، دو نماد معاملاتی گواهی سپرده زعفران نگین سحرخیز و زعفران پوشال معمولی سحرخیز با دوره تحویل شهریور ۹۸ بزودی گشایش خواهند شد که این دو نماد معاملاتی مبنای تحویل قراردادهای آتی زعفران نگین و پوشال معمولی از سررسید شهریور نیز خواهند بود.

پذیرش سیم و مفتول مسی یک شرکت در بورس کالا

در هفته گذشته همچنین کالای سیم و مفتول مسی شرکت بین المللی راشا مهر نیکان پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و سی و پنجمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ در بازار اصلی  بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها