• ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
  • کد خبر: 27794
نفت

پیش بینی قیمت نفت برنت در ۲۰۱۹ تا ۶۳ دلار در هر بشکه نسبت به ۶۶ دلار قبلی پایین آمده و قیمت آن برای ۲۰۲۰ هم ۶۲ دلار در هر بشکه اعلام شده است.

به گزارش «کالاخبر»، انتظار می رود بازارهای نفت در نیمه دوم ۲۰۱۹ و سال آینده علیرغم نشانه‌های رکود اقتصادی، به خاطر کاهش تولید و بهبود تقاضا متعادل شود.

طبق گزارش اقتصاددانان آکسفورد: ما در حال حاضر پیش بینی خود را از تولید ناخالص داخلی جهان و تولید صنعتی پایین می آوریم ولی با توجه به کاهش نرخ بهره در آمریکا و اقدامات محرک اقتصادی در کشورهای دیگر، خطر رکود در ۲۰۲۰ همچنان پایین است.

ترس از رکود به خاطر جنگ های تجاری بین آمریکا و چین افزایش یافته و سهام آمریکا سقوط کرده است. کاهش تولید اوپک و متحدانش به تعادل بازارهای نفت جهان کمک می کند.

این گزارش می گوید: بازار نفت از یک دوره عرضه بیش از حد عبور کرده ولی از نظر زیرساختی، این شرایط بد فعلاً پایان یافته است. در زمینه عرضه، گروه اوپک و متحدانش به سختی برای حمایت از قیمت نفت کار می کنند و تعهد آنها به قرارداد کاهش تولید بسیار بالا بوده و در جولای به ۱۳۴ درصد رسیده است.

تمام تولیدکنندگان نفت از قرارداد کاهش تولید پیروی نمی کنند ولی همکاری گسترده‌ای بین آن‌ها به رهبری عربستان سعودی وجود دارد.

اوپک، روسیه و سایر متحدان ۱.۲ میلیون بشکه در روز از تولید نفت خود کم کرده اند و باعث افزایش قیمت نفت شده اند. این قرارداد که در ژوئن منقضی شد، تا مارس ۲۰۲۰ تمدید شده است.بر اساس این گزارش چالش بعدی برای اوپک در راه است ولی طبق پیش بینی ها بازار نفت برای ادامه سال جاری و سال آینده نسبتاً متعادل خواهد بود.

این گزارش همچنین گفت که تقاضای نفت در نیمه اول ۲۰۱۹ پایین بوده ولی به نظر می رسد در ادامه بهبود خواهد یافت.

پیش بینی قیمت نفت برنت در ۲۰۱۹ تا ۶۳ دلار در هر بشکه نسبت به ۶۶ دلار قبلی پایین آمده و قیمت آن برای ۲۰۲۰ هم  ۶۲ دلار در هر بشکه اعلام شده است، در حالی که قبلاً ۶۳ دلار پیش بینی شده بود.

در حال حاضر نفت برنت کمی بالاتر از ۵۹ دلار در هر بشکه و نفت خام آمریکا ۵۴ دلار در هر بشکه معامله میشود.

یکی از بزرگترین مشکلات برای پیش بینی قیمت نفت این است که رشد تقاضای جهانی نفت به طرز قابل توجهی در نیمه اول ۲۰۱۹ کاهش یافته و از ۱.۱ درصد ۲۰۱۸ به ۰.۶ درصد رسیده است.

دلیل این کاهش می تواند هوای گرم زمستان در برخی کشورهای مهم مصرف‌کننده و سیل های شدید در آمریکا باشد.  تقاضا تحت تاثیر مشکلات خط لوله روسیه هم قرار گرفته است ولی در نیمه دوم ۲۰۱۹ و در ۲۰۲۰ بهبود خواهد یافت.

ولی در اوپک نقاط قوتی وجود دارد که نباید نادیده گرفته شوند. عراق، لیبی و نیجریه در حال تقویت تولید خود هستند که ممکن است باعث عرضه بیش از حد نفت به بازار شود.

لیبی در حال حاضر در قرارداد کاهش تولید اوپک قرار ندارد و تولید آن ۶۰ درصد به صورت سالانه در جولای افزایش یافته است. عراق در قرارداد هست ولی تولید آن تا ۴.۹ میلیون بشکه در روز در جولای افزایش یافته که ۴ درصد به صورت سالانه رشد داشته است.

این گزارش همچنین گفت که قیمت طلا و نقره افزایش یافته است ،در حالی که اکثر فلزات صنعتی به خاطر ترس از رکود در این ماه کاهش داشته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها