فولاد

بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از چهار ماهه ابتدایی امسال، تولید محصولات فولادی در این دوره زمانی به هفت میلیون و ۲۰۴ هزار و ۵۰۰ تن رسید که نسبت به ۶ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۰۰ تن عملکرد پارسال، ۱۱.۶ درصد رشد دارد.

به گزارش «کالاخبر»، معاونت طرح و برنامه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در این گزارش وضعیت شاخص‌های بخش معدن را مورد بررسی قرار داد و افزود: وصول حقوق دولتی معدن در این دوره زمانی ۱۲۶ درصد رشد داشت و به رقم پنج هزار و ۸۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال رسید؛ وصول حقوق دولتی معادن در چهارماهه ابتدایی ۹۷ حدود ۲ هزار و ۲۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بود.

صدور تعداد ۳۳۸ فقره پروانه اکتشاف در بخش معدن در دوره این گزارش صادر شده و تعداد ۱۷۶ فقره گواهی کشف و ۱۹۸ فقره پروانه بهره برداری صادر شد که نسبت به چهار ماهه ابتدایی سال ۹۷ به ترتیب شش دهم، ۳۰.۴ و ۷.۶ درصد رشد داشته است.براساس این گزارش، میزان اشتغال پروانه‌های بهره برداری معدنی صادر شده یک‌هزار و ۷۳۴ نفر بوده که ۱۷.۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

برابر اعلام مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۷ به قیمت پایه سال ۱۳۹۰ ، رشد ارزش افزوده در بخش معدن (سایر معادن به جز نفت و گاز ) هشت دهم درصد رشد داشت، این درحالی است که بخش صنعت با ۶.۵ درصد کاهش روبرو شد و علاوه براین بخش بازرگانی (عمده و خرده فروشی، هتل و رستوران ) نیز ۶ درصد کاهش نشان می دهد.

نرخ رشد اقتصادی بخش معدن با توجه به مبنا قرار دادن ۱۳۹۰ به عنوان سال پایه، سالهای ۹۶- ۱۳۹۳ به ترتیب چهار دهم، ۱.۳، ۳۲.۲ و ۱.۶ درصد رشد داشته، اما سال ۱۳۹۷ افت ۱۳.۱ درصدی را ثبت کرد.همچنین سرمایه مجوزهای صادره در زمینه گواهی کشف (هزینه عملیات اکتشاف) در چهارماهه ابتدایی امسال ۲۵۹.۱ میلیارد ریال بود و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که رقم ۱۶۱.۲ میلیارد ریال بود، رشد ۶۰.۷ درصدی دارد.

آمار تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی 

 آمارهای گردآوری شده در دوره این گزارش گویای آن است که در بین ۱۳ قلم کالای فهرست شده، ۹ قلم نسبت به چهار ماهه نخست سال گذشته رشد داشته و چهار قلم کاهش نشان می دهد که بیشترین افزایش مربوط به تولید ظروف چینی با ۲۳.۳ درصد و بالاترین افت با رقم ۳۲.۲ درصد به شمش آلومینیوم مربوط می شود.

چهار ماهه امسال هشت میلیون و ۵۵ هزار و ۱۰۰ تن فولاد میانی( خام ) تولید شد که در مقایسه با هفت میلیون و ۵۱۸ هزار تن مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۷.۱ درصدی را نشان می دهد، محصولات فولادی نیز هفت میلیون و ۲۰۴ هزار و ۵۰۰ تن در این مدت تولید شد که نسبت به ۶ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۰۰ تن عملکرد پارسال ۱۱.۶ درصد رشد دارد.

کاتد مس هم در دوره مورد بررسی به سطح ۹۱ هزار تن رسید که در مقایسه با رقم ۷۴.۷ هزار تن مربوط به عملکرد چهار ماهه نخست پارسال، ۲۱.۸ درصد افزایش داشت.

تولید شمش آلومینیوم نیز به رقم ۸۳.۷ هزار تن رسید و نسبت به ۱۲۳.۴ هزار تن که مربوط به چهار ماهه ابتدایی سال گذشته بود، کاهش ۳۲.۲ درصدی را نشان می دهد، علاوه براین آلومینا تولیدی نیز در دوره مورد بررسی به ۷۹.۳ هزار تن رسید و در مقایسه با ۸۲.۱ هزار تن مربوط به چهار ماهه نخست ۹۷ کاهش ۳.۴ درصدی را ثبت کرد.

کنسانتره سنگ آهن تولیدی در مدت این گزارش هم به رقم ۱۲ میلیون و ۸۳ هزار و ۱۰۰ تن رسید و در مقایسه با چهار ماهه ابتدایی پارسال که ۱۲ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۶۰۰ تن بود، افت ۳.۹ درصدی دارد.کنسانتره زغالسنگ تولید شده در چهار ماهه نخست امسال رقم ۴۹۲ هزار و ۳۰۰ تن را نشان می دهد و نسبت  به ۵۴۵ هزار و ۷۰۰ تن عملکرد چهار ماهه ابتدایی ۹۷ افت ۹.۸ درصدی نشان می دهد.

سیمان نیز در مدت مورد بررسی با تولید ۱۹ میلیون و ۲۶۸ هزار تن رشد ۲.۸ درصدی در مقایسه با چهار ماهه نخست ۹۷ که ۱۸ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۸۰۰ تن بود، ثبت کرد.

کاشی هم با رشد ۳.۴ درصدی در چهار ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم ۱۲۲ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۲۰۰ متر مربع رسید، درحالی که چهار ماهه ابتدایی ۹۷ بالغ بر ۱۱۸ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۴۰۰ متر مربع تولید شده بود.شیشه جام در فهرست کالایی وزارت صنعت در رده دهم جای دارد که در چهار ماهه نخست امسال ۳۶۰ هزار و ۶۰۰ تن تولید شد و در مقایسه با چهار ماهه ابتدایی ۹۷ که ۳۰۸ هزار و ۶۰۰ تن بود، رشد ۱۶.۹ درصدی دارد

ظروف شیشه ای تولیدی نیز در چهار ماهه ابتدایی امسال ۱۷.۹ درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه پارسال داشت که به سطح ۱۸۰ هزار و ۵۰۰ تن رسید، درحالی که چهار ماهه آغازین ۹۷ تولید این بخش ۱۵۳ هزار و ۱۰۰ تن بود.

ظروف چینی بالاترین رشد را در بین کالاهای معدنی و صنایع معدنی در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ با رقم ۲۳.۳ درصد کسب کرد و به رقم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن رسید، در حالی که چهار ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۵ هزار تن تولید شده بود.چینی بهداشتی آخرین کالای این فهرست محسوب می شود که تولید ۳۳ هزار تنی داشت و در مقایسه با چهار ماهه ابتدایی ۹۷ که ۲۷ هزار و ۳۰۰ تن بود، افزایش ۲۱.۱ درصدی را نشان می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها