حمید بنائی

حمید بنایی با اشاره به تجربه موفق عرضه زعفران در بورس و حمایت از کشاورزان گفت: مجلس این آمادگی را دارد که اگر برای عرضه و توسعه معاملات محصولات کشاورزی در بورس نیاز به تنقیح و بازنگری و اصلاح در برخی قوانین وجود دارد این اقدام را انجام دهد که حمایت از بورس کالا به معنای حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان خواهد بود.

به گزارش «کالاخبر»، نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی درگفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه ۹۳ درصد زعفران با کیفیت بالای جهان در استان خراسان رضوی تولید می شود، گفت: زعفران از اصلی ترین محصولات صادراتی ایران است که می توان با برنامه ریزی پایدار در این صنعت برای بسیاری از افراد و جوانان فرصت های اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرد که در این زمینه تدوام تولید صادراتی در محصولی همچون زعفران نیازمند توسعه صنایع تبدیلی کارآمد و اصولی است.

وی به عرضه زعفران در بورس کالا اشاره کرد و افزود: با مطرح شدن بحث عرضه زعفران در بورس کالا و آغاز معاملات این محصول شاهد ایجاد انگیزه در میان زعفران کاران هستیم چراکه به واسطه بورس این امیدواری به کشاورز داده شده که می تواند محصول تولیدی خود را با قیمت واقعی به فروش برساند و دیگر ناچار به عرضه با قیمت پایین در بازار و به واسطه ها نیست.

بنایی ادامه داد: با عرضه موفق زعفران به بورس بود که زیره نیز در صف ورود به بورس قرار گرفت و هم اکنون معاملات این دو محصول با حجم مناسبی دنبال می شود. همچنین قرارداد آتی و آپشن زعفران در بورس کالا راه اندازی شده که باید به کشاورزان آموزش لازم داده شود که از این مسیر می تواند قیمت محصولش در آینده را بیمه کند.

به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس، بدون شک با فرهنگ سازی و آشنایی کشاورزان نسبت به مزایای ابزارهای مالی در سال های آینده شاهد معامله عمده کشاورزان به خصوص جوانان در قراردادهای آتی و آپشن زعفران و زیره خواهیم بود.

وی با بیان اینکه کشاورز به دنبال اطمینان خاطر نسبت به فروش محصولش با قیمت عادلانه و بازگشت سرمایه خود در کوتاه ترین زمان است، گفت: این امکان با عرضه زعفران و زیره در بورس برای کشاورزان فراهم شده که رفته رفته همه فعالان بازار حتی سنتی ترین قشر کشاورزان نیز در خصوص بورس سوال می کنند و این یک نشانه مثبت در حوزه کشاورزی است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس به سایر محصولات گناباد و بجستان اشاره کرد و گفت: شهرستان بجستان علاوه بر زعفران با حجم بالایی زرشک ، انار، سماق و گیاهان دارویی و غذایی تولید می کند که امیدواریم همانند زعفران، زیر ساخت های عرضه و معامله  این محصولات در بورس کالا به منظور حمایت از تولیدکنندگان و شفافیت قیمتی فراهم شود.

بنایی تصریح کرد: بورس کالا در کشف قیمت‌ها و کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان از بازار پرسود زعفران نقش بسیار موثری داشته است و به طور یقین با عرضه محصولی همچون زرشک و یا سایر محصولات تولیدی در این شهرستان شاهد بهبود اوضاع تولید و رشد کمی و کیفی تولیدات خواهیم بود.

نماینده  مردم گناباد و بجستان در مجلس با تاکید بر رضایت کشاورزان منطقه از عرضه زعفران در بورس کالا، گفت: در صورتیکه مسئولان و دست اندرکاران وزارت جهاد کشاورزی و بورس کالا برای آگاهی کشاورزان، مزایای عرضه انواع محصولات علاوه بر زعفران را به طور گسترده و مستمر برای کشاورزان اطلاع رسانی کنند شک نکنید که به زودی سایر محصولات کشاورزی روی تابلوی بورس می رود.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: باید توجه داشت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا نه تنها باعث رسیدن کشاورز به سود واقعی از فروش محصول خود خواهد شد بلکه می تواند در بحث برند سازی و صادرات محصولات تاثیرگذار باشد و شاهد ارزآوری در این بخش بود.

نماینده مردم در مجلس دهم در پایان با بیان اینکه توسعه معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا مورد حمایت نمایندگان مجلس است، گفت: مجلس این آمادگی را دارد که اگر برای عرضه و توسعه معاملات محصولات کشاورزی در بورس نیاز به تنقیح و بازنگری و اصلاح در برخی قوانین وجود دارد به بورس کمک کند که حمایت از بورس کالا به معنای حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها