نفت

یک مؤسسه مشاوره پیش‌بینی کرد قیمت نفت محدود خواهند بود، زیرا قیمت‌های بالا سبب تشویق رقیبان اوپک برای ورود به بازارهای جهانی این کالای راهبردی می‌شود.

به گزارش «کالاخبر»، مؤسسه انگلیسی کپتال اکانومیکس اعلام کرد حتی اگر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بتواند به بقای خود ادامه دهد، قدرت آن در بازار رو به کاهش خواهد گذاشت.

این مؤسسه اعلام کرد: نخست، پیش‌بینی می‌کنیم که با کمک خطوط لوله و زیرساخت‌های صادراتی جدید و همچنین کاهش هزینه‌ها در فناوری تولید نفت خام شیل، تولید نفت آمریکا به رشد خود ادامه می‌دهد و در نتیجه، سهم تولیدکنندگان آمریکایی از بازار و قدرت آنها در قیمت‌گذاری همچنان افزایش خواهد یافت.دومین دلیل برای کاهش قدرت اوپک، کاهش شتابان قیمت باتری است که در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

کپتال اکنامیکس اعلام کرد: در نتیجه، خودروهای مبتنی بر باتری برقی ارزان‌تر و بسیار محبوب‌تر می‌شوند و به این ترتیب، مصرف نفت در بخش حمل و نقل جاده‌ای که مهمترین منبع تقاضای نفت است، کاهش می‌یابد.

مؤسسه مشاوره یاد شده همچنین اعلام کرد تقاضای نفت در دیگر بخش‌ها، از جمله هوانوردی و تولید برق، نیز به‌زودی رو به کاهش می‌گذارد، زیرا تلاش‌ها برای کاهش آلودگی کربنی ادامه می‌یابد.

سومین دلیلی که این مؤسسه برای کاهش نقش اوپک اعلام کرد، این است که با کاهش تقاضای نفت، قیمت‌ها رو به کاهش می‌گذارند. این مؤسسه اعلام کرد: این مسئله انگیزه بسیاری از کشورها در اوپک را برای تخطی از سهمیه خود افزایش می‌دهد.

کپتال اکنامیکس اعلام کرد: بیشتر کشورهای عضو اوپک همچنان ذخایر نفت بسیاری دارند که می‌خواهند اکنون که  تقاضای برای آن وجود دارد، بفروشند.

طبق اعلام این مؤسسه، شکی نیست که همچنان ممکن است اوپک به بقای خود ادامه دهد، زیرا بیشتر کشورهای عضو اوپک هزینه کمتری برای تولید نفت باید بپردازند. با این حال، قیمت‌ها محدود خواهند بود، زیرا قیمت‌های بالا سبب تشویق رقیبان اوپک برای ورود به بازارهای جهانی نفت خام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها