پسته

قائم مقام کارگزاری توسعه کشاورزی از نهایی شدن پذیرش پسته در بورس کالا خبر داد. او همچنین رسانه ملی را یک رکن مهم در خصوص آشنایی بیشتر کشاورزان با بورس کالا و کاهش واسطه‌گری در بخش کشاورزی دانست.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از اقتصاد آنلاین؛ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ظرفیت پذیرش و عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا بسیار بیشتر از مقطع کنونی است، به علاوه می‌توان زمینه‌ای را فراهم ساخت تا علاوه بر کاهش دست واسطه‌گران از بازار، کشاورزان هم به سود واقعی دست یابند. از طرفی در چند روز اخیر، خبرهایی مبنی بر آمادگی تعدادی از استان‌ها به منظور عرضه پسته در بورس کالا به گوش رسید که این مهم را می‌توان اتفاق خوبی در این راستا قلمداد کرد.

حسن رضایی‌پور قائم مقام کارگزاری توسعه کشاورزی، در خصوص عرضه آخرین محصولات کشاورزی و راه‌های تسهیل ورود کشاورزان به بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا در توسعه بازار فیزیکی خود و محصولات کشاورزی اقدام به پذیرش انبار کالاهای جدید کرد. به گونه‌ای که در سال‌های گذشته ما تجربه عرضه موفق زعفران را داشتیم، به تازگی زیره نیز به رغم برخی مشکلات، به این مجموعه اضافه شد، اما همچنان شاهد معاملات خوبی بود و سومین کالایی که قرار است در بورس کالا پذیرش شود، پسته است.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم صادرات غیرنفتی مربوط به پسته بوده و از این حیث حائز رتبه اول است، گفت: برآوردی که از تولید و عرضه داخلی و خارجی به عمل آمده نشان می‌دهد، حجم این محصول می‌تواند بیشتر از زعفران باشد. از طرفی استقبالی که تولیدکنندگان و کشاورزان به خصوص تشکل‌های مربوط به کشاورزی و شرکت‌های تعاونی در این قسمت داشتند، سبب شد تا مقدمات راه اندازی این امر فراهم شود.

قائم مقام کارگزاری توسعه کشاورزی ادامه داد: تا کنون چندین انبار برای پذیرش پسته نهایی شدند و به احتمال زیاد بعد از تعطیلات آماده پذیرش کالا از تولیدکنندگان خواهند بود.

رضایی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان انتظار داشت در عرضه پسته نیز مانند زعفران، تجربه مثبتی را پشت سر بگذاریم، افزود: این امر بستگی به نگاه بازار به این کالا خواهد داشت، اتفاقی که در زعفران افتاد، این بود که، شاهد افزایش نرخ کالا و حجم آن تا سه برابر بودیم و این به نوعی پتانسیلی برای موفقیت عرضه زعفران در بورس کالا شد. از دلایل دیگر، آشنایی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بورس با این اقدام مهم بود، به گونه‌ای که کشاورزان در مرحله اول زعفران را تحویل دادند و سپس ورود معامله‌گران فعال در بازار عاملی شد تا بخش عمده‌ای از مشتریان این کالاها به درستی بر روی کالای ذکر شده سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: همچنین پس از آن شرایطی فراهم خواهد شد تا صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان به بازار ورود پیدا کرده و در ادامه این امر انتظار می‌رود تا معامله‌گری که مشغول معامله زعفران است، به واسطه آشنایی بازار در محصولی مثل پسته هم تجربه موفقی را پشت سر بگذارد.

وی با بیان اینکه سه گروه تولیدکننده، مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار پتانسیل‌هایی برای  گردش مالی این کالا هستند، افزود: عمده مشکل ما در بخش کشاورزی بازرگانی آن است، به‌طوریکه کشاورزان اغلب در فصل برداشت برای نقد کردن کالا تعجیل و از سوی دیگر مصرف کنندگان برای جذب محصولات مشکل نقدینگی دارند، که این مسئله یا از محل منابع بانکی و یا از طریق واسطه‌گران تامین می‌شد. در این قسمت ما انتظار داریم فعالان بازار در تمامی کالاها از مزایای بورس استفاده کنند و شاهد افزایش انبارها به خصوص در بخش کشاورزی باشیم.

قائم مقام کارگزاری توسعه کشاورزی در ادامه، در خصوص راه‌هایی جهت تسهیل ورود کشاورزان و آشنایی آن‌ها به بورس کالا برای جلوگیری از پدیده دلالی و رسیدن کشاورزان به سود واقعی، توضیح داد: بهترین اتفاق در این قسمت، اطلاع رسانی به موقع است و این امر از طریق بورس کالا در حال پیگیری است. همچنین این نهاد با برگزاری کلاس‌ در مراکز استان‌ها و از طرفی دیگر کارگزاری‌ها نیز با فعالیت‌هایی از این قبیل می‌توانند نسبت به این اقدام مفید باشند. اما مهم‌تر از همه نقش رسانه ملی است که انتظار می‌رود وقت زیادی را صرف پرداختن به این مورد مهم کند، چراکه بورس و کارگزاری‌ها هزینه محدودی برای اجرای برنامه‌ها این چنینی دارند و این عمل از توان یک شرکت سهامی خاص خارج است؛ اما رسانه ملی با توجه به سرمایه‌گذاری مناسب و دسترسی عمومی باید پررنگ‌تر از سایر بخش‌ها به این موضوع ورود کند. از سویی امروزه با استفاده از شیوه بازاریابی دهان به دهان، بالای ۶۰ درصد کشاورزان مشغول در حوزه زعفران، مشتری بورس شدند. شایان ذکر است رسیدن به این مهم حدود یک سال طول به طول انجامید، ولی به طور قطع با کمک رسانه‌ها می‌توان این زمان را کوتاه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها