sa-iron.jpg

در پی افزایش ادامه‌دار قیمت فولاد و رشد تقاضا برای مواد خام، قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی روز چهارشنبه چین رشدی ۶ درصدی را تجربه کرد تا برای سومین روز متوالی با افزایش قیمت مواجه شوند.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، قیمت رو به رشد فولاد موجب بالارفتن سوددهی بخش فولاد چین شده است. بخشی که در گذشته در میان تقاضای داخلی پایین به شدت ضربه خورده بود. این موضوع موجب تشویق تولیدکنندگان فولاد برای افزایش محصول و تولید مجدد کارخانه‌های فولاد تعطیل شده و تقویت تقاضای سنگ‌آهن شد.

قیمت هر تن سنگ‌آهن در معاملات امروز با رسیدن به مرز ۶۰ دلار به بالاترین سطح یک ماه اخیر خود رسید. گفتنی است سنگ‌آهن از ابتدای سال تاکنون ۳۶ درصد رشد داشته است.

وانگ دی تحلیلگر گروه مشاور CRU در پکن اعلام کرد: «معامله‌گران انتظار دارند افزایش خرید سنگ‌آهن از سوی کارخانه‌های فولاد موجب رشد بیشتر قیمت فولاد شود.»

هر تن سنگ‌آهن برای تحویل در ماه سپتامبر در بورس کالای دالیان با رشدی ۶ درصدی و رسیدن به سقف تعیین شده معاملات ۴۲۴.۵۰ یوآن ( ۶۶ دلار) معامله شد. این دومین روزی است که سنگ‌آهن با رشد ۶ درصدی حد بالایی معاملات را می‌شکند. لازم به ذکر است که قیمت سنگ‌آهن در روز دوشنبه نیز ۳ درصد افزایش داشت. در بورس آتی شانگهای،‌ قیمت هر تن میلگرد با رشدی ۲.۱ درصدی ۲۳۶۰ یوآن رسید.

یک معامله‌گر اهل شانگهای اعلام کرد: «بسیاری از کارخانه‌ها حاشیه سود خود را از صفر در اوایل سال جاری به ۳۰۰-۲۰۰ یوآن برای هر تن افزایش داده‌اند.  من معتقدم کارخانه‌ها برای افزایش تولیدات خود در کوتاه مدت تا حد ممکن تلاش خواهند کرد.»

بر اساس TSI،‌ در روز سه‌شنبه هر تن سنگ‌آهن برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین با رشد ۴.۷ درصدی ۵۸ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

 ویوک دار تحلیلگر بانک کامان‌ولث استرالیا اعلام کرد: «اگر مصرف فولاد به روند صعودی خود ادامه دهد ما شاهد ایجاد یک سطح حمایتی ۵۵-۵۰ دلاری برای هر تن سنگ‌آهن خواهیم بود.‌»

واردات سنگ‌آهن چین در ماه مارس نسبت به ماه گذشته با ۱۶.۵ درصد افزایش به ۸۵.۷۷ میلیون تن رسید.

وانگ اظهار داشت:‌ «به دلیل تعطیلات سال جدید چین، واردات ماه فوریه بسیار پایین‌تر بوده و ما شاهد رشد تقاضای سنگ‌آهن و عرضه خارجی بودیم. واردات سنگ‌آهن در سه‌ماهه دوم سال جاری نیز بالا باقی خواهند ماند چرا که معدنکاران بزرگ استرالیایی برای رسیدن به هدف سالانه خود در انتهای سال مالی در ژوئن، صادرات بیشتری را انجام خواهند داد.»

منبع: اقتصادنیوز به نقل از رویترز

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها