مسرور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به امکان حضور همزمان بازرگانان ایرانی و خارجی در تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالا در انزلی گفت: رشد مبادلات کالاها از مسیر بورس کالا از اهداف منطقه آزاد انزلی در راستای توسعه تجارت بین المللی است.

به گزارش «کالاخبر»، رضا مسرور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: معتقدیم نباید وقت خود را صرف امور جاری کرد، بنابراین کارهایی که از سوی منطقه آزاد انزلی انجام‌شده قابلیت پیگیری از سوی رسانه‌ها را دارد.

 وی با بیان اینکه چشم‌انداز و حرکت منطقه آزاد انزلی در راستای برنامه طرح جامعه انجام می‌شود، افزود: منطقه آزاد از طرح و برنامه‌ریزی استراتژیک مجدد در راستای توسعه خودداری اما روی تفکر استراتژیک کارکرده است.

افزایش ترانزیت، استراتژی‌های منطقه آزاد انزلی

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد انزلی یکی از مهم‌ترین عملکرد سازمان را ایفای نقش منطقه آزاد در افزایش مبادلات تجاری و ترانزیت برشمرد و گفت: بندرانزلی در مسیر کریدورها به‌ویژه کریدور شمال و جنوب و کریدور تازه تأسیس از سوی چین - قزاقستان و چین و انزلی قرارگرفته است و نقش به سزایی را در افزایش مبادلات تجاری خواهد داشت.

مسرور با بیان اینکه در تلاشیم تا منطقه آزاد انزلی را مرکز ترانزیت کالاهای استراتژیک و غیراستراتژیک سوق دهیم، تصریح کرد: در این راستا باید زیرساخت‌ها فراهم شود و  این زیرساخت‌های حیاتی نسبت به سال ۸۸ تاکنون به شکل قابل‌توجهی افزایش‌یافته است گرچه در آن سال‌ها منطقه آزاد و بندر کاسپین شرایط مناسبی را نداشتند.

وی با بیان اینکه تمام‌وقت و هزینه‌های منطقه آزاد انزلی صرف تقویت زیرساخت‌ها شده و می‌شود، گفت: در سال ۹۶ بعد از مهندسی ارزش صورت گرفته، بندر کاسپین ایجاد و بخش خصوصی اسکله‌ها را ساخت و در کنار اینکه منطقه آزاد نیز در بخش اسکله‌سازی ورود کرده و ابتدای سال ۹۶ نخستین کشتی وارد منطقه و اسکله توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد.

یکی از اهداف منطقه آزاد، اتصال آن به کریدورها است

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی اتصال به کریدورها را از دیگر برنامه‌های منطقه آزاد انزلی دانست و افزود: برخی از کریدورها در کشور تنها نامی از آن‌ها شنیده و عملاً از آن‌ها ردپایی دیده نمی‌شد اما امروزه منطقه آزاد در این زمینه نیز ورود کرده و در تلاش است تا بااتصال خود به این کریدورها تراز تجاری و ترانزیت را در منطقه و جهان افزایش دهد.

مسرور با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی منطقه آزاد در عرصه بین‌المللی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته و امضای تفاهم‌نامه همکاری با طرفین چینی و قزاقستانی خوشبختانه طی پنج ماه گذشته ۱۸ کشتی از این کشورها از طریق گیلان وارد کشور شدند.

توسعه تجارت در منطقه آزاد با کمک بورس کالا

وی با اشاره به توجه سازمان به تبدیل‌شدن منطقه آزاد به بورس کالا گفت: افزایش ترانزیت، ایجاد زیرساخت و توسعه بورسکالا در منطقه آزاد انزلی مسیری است که به منظور پیشرفت منطقه باید طی شود.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به راه‌اندازی بورس کالا در سال ۹۴ در منطقه آزاد انزلی افزود: در تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالا علاوه بر تجار ایرانی، بازرگانان خارجی می‌توانند کالای خود را در بورس عرضه کنند و این مهم بسیار ارزشمند است.

مسرور با تأکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی باید در تقویت زیرساخت‌ها گام‌های اساسی بردارد، تصریح کرد: پروژه اسکله رورو یکی از خلأهای منطقه آزاد بود که خوشبختانه با امضای تفاهم‌نامه همکاری با مجموعه خاتم‌الانبیا از سر گرفته‌شده و مهم‌تر از پروژه اسکله رورو اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی است که مزیت نسبی به ریل رشت-آستارا و رشت-انزلی دارد.

درآمد ارزی، مهم‌ترین هدف منطقه آزاد

وی مهم‌ترین نقش منطقه آزاد انزلی را ایجاد درآمد ارزی برای کشور برشمرد و گفت: هدف اصلی از ایجاد مناطق آزاد برای کالای ضروری و مسافر و بار نیست بلکه هدف اصلی منطقه آزاد ایجاد درآمد ارزی برای کشور است.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به مزیت گردشگری موجود در گیلان افزود: گردشگری در گیلان باوجود منطقه آزاد انزلی متحول شده است و تجارت گردشگری ما در سال ۹۲ طی یک سال یک‌میلیون نفر بود درحالی‌که طی سال گذشته شش میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از فاز گردشگری منطقه آزاد انزلی استفاده کرده‌اند.

سرور با بیان اینکه در تقویت گردشگری منطقه آزاد مداوم باید طرح‌های جدید طراحی و ایجاد شود، گفت: ایجاد اسکله‌های تفریحی در انزلی، تالش و آستارا و لینک کردن آن‌ها با یکدیگر گردشگری دریایی جان گرفته و در افزایش درآمد ارزی و اقتصاد منطقه بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به توفیقات منطقه آزاد انزلی در حوزه صنعت بیان کرد: سهم منطقه آزاد انزلی از صادرات یک میلیارد دلاری مناطق آزاد کشور، ۴۰۰ میلیون دلار، یعنی ۴۰ درصد سهم صادرات از آن منطقه آزاد انزلی است.

نقش منطقه آزاد در میزبانی از صنایع پاک و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با تأکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه به صنایع آلاینده در منطقه اجازه فعالیت داده نمی‌شود، تصریح کرد: علاوه بر اینکه اجازه نمی‌دهیم صنایع آلاینده وارد منطقه آزاد انزلی شود مسیر و زمینه را برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کرده‌ایم و چندین شرکت در این زمینه با زمینه اشتغال بالا مشغول فعالیت هستند و در این حوزه منطقه آزاد انزلی در بین مناطق آزاد کشور رتبه نخست را دارا است.

مسرور از ایجاد پارک لجستیک در منطقه آزاد انزلی خبر داد و افزود: مجوز این پارک لجستیک در منطقه آزاد انزلی از وزارت راه و شهرسازی در حال گرفتن است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز دانشگاهی در منطقه آزاد انزلی گفت: در حال حاضر دانشگاه فنی و حرفه‌ای در منطقه آزاد انزلی با حضور وزیر افتتاح‌شده و در حال امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه شهید بهشتی جهت حضور در منطقه آزاد صورت گرفته است.

مسرور با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تأسیس واحد بین‌الملل در منطقه گفت: با تأسیس واحد بین‌الملل شاهد افزایش توریسم علمی و آموزشی در کشور و استان خواهیم بود.

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به اقدامات اجتماعی صورت گرفته از سوی سازمان منطقه آزاد، بیان کرد: ساخت چندین مدرسه، اجرای آسفالت در بسیاری از معابر، احداث مسجد و خانه عالم و بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی دیگر که در افزایش رضایتمندی مردم بسیار اثرگذار است.

مسرور با بیان اینکه میزان سطح اشتغال در منطقه آزاد انزلی از مرز ۲۰ هزار نفر نیز فراتر رفته، گفت: این عدد در سال ۹۲ در حدود ۶ هزار نفر بود و آمارها نشان از رشد قابل‌توجه ایجاد اشتغال در منطقه را می‌دهد درحالی‌که منطقه آزاد تنها ۰.۶ مساحت استان گیلان را به خود اختصاص داده است و گفتنی است که بیش از ۷ درصد تولید ناخالص استان گیلان در این منطقه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدل درآمدی منطقه آزاد انزلی تحول پیداکرده، بیان کرد: ما ریالی از دولت اعتبار نمی‌گیریم و سیاست ما این‌گونه است که با حمایت بخش خصوصی و تجار درآمد کسب و در منطقه هزینه می‌کنیم و فاز تحول در این منطقه در ابتدای کار است و رسانه‌ها در این مسیر بسیار نقش‌آفرین هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها