دلار

دبیرکل کانون صرافان کشور گفت: در حال حاضر معاملات آتی ارز نوسان‌های زیادی را تجربه می‌کند و به صورت غیررسمی در بازار انجام می‌شود.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عبدالامیر بیت لفطه درباره راه اندازی معاملات آتی ارز گفت: به دلیل وجود نوسانات نرخ ارز برخی تجار از ورود و سرمایه گذاری در بازار داخلی اجتناب می کنند و بسیاری از سرمایه ها در داخل کشور بلا استفاده مانده است، بنابراین باید برنامه ای تدوین شود تا علاوه بر افزایش فعالیت سرمایه گذاران داخلی، سرمایه گذاران خارجی هم برای ورود به بازار داخلی ترغیب شوند، بر همین اساس و در راستای خروج از رکود اقتصادی، ضرورت راه اندازی معاملات آتی ارز به میزان زیادی احساس می شود.

دبیرکل کانون صرافان کشور افزود: طی ماه ها و روزهای اخیر به دلیل نوسانات نرخ ارز مشکلات زیادی گریبان گیر فعالان بازار ارز شده است، بر این اساس راه اندازی معاملات آتی ارز با توجه به اینکه مطالعه و کارشناسی شده است، می تواند چشم انداز روشنی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار دهد.

به گفته وی، معاملات آتی ارز می تواند در ساماندهی بازار ارز و نرخ آن تاثیرگذار باشد و از حجم سفته بازی ها در معاملات نقدی بکاهد، از سوی دیگر معاملات آتی ارز در صورت حمایت کامل بانک مرکزی و دولت، به خصوص اکنون که تحریم ها علیه ایران رفع شده بدون شک سبب افزایش سرمایه گذاری های بلندمدت در صنایع مختلف می شود چرا که در این معاملات، یکی از ریسک های بزرگ سرمایه گذاران یعنی نوسانات نرخ ارز پوشش داده می شود و از همه مهمتر اینکه نقش واسطه در این میان کمرنگ تر خواهد شد.

دبیرکل کانون صرافان کشور همچنین در پاسخ به این پرسش که بازار آتی ارز قرار است در کدام نهاد راه اندازی شود؟ گفت: بورس کالا با توجه به تجربیات و سوابق موفق در معاملات آتی سکه که این بازار ثمرات فراوانی برای بازار طلا و سکه داشته است، مقدمات و زیرساخت های راه اندازی بازار آتی ارز را فراهم کرده و از این رو اگر بانک مرکزی به عنوان پایه اصلی بازار ارز نظارت کافی بر این بازار داشته باشد، دیگر جای بحثی باقی نمی ماند.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزان سیستم بانکی و دولت باید با تدوین آئین نامه ها، راه اندازی معاملات آتی ارز را مدیریت کنند، تاکید کرد: شورای عالی بورس با راه اندازی معاملات آتی ارز موافقت کرده و فعالان اقتصادی در انتظار استارت معاملات ارز در این سیستم هستند که تاکید می کنم این بازار به نفع کشور خواهد بود.

بیت لفطه همچنین به این سئوال که کانون صرافان چه نقشی در راه اندازی بازار آتی ارز می توانند داشته باشد؟ پاسخ داد: فعالان بازار ارز از جمله صرافی ها در انتظار راه اندازی این معاملات هستند و به عنوان بازوی این بازار در چهار چوب قانونی و با هماهنگی بانک مرکزی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر معاملات آتی ارز نوسان‌های زیادی را تجربه می کند و به صورت غیررسمی در بازار انجام می شود، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه قوانین مشخصی در روند معاملات بازار آزاد وجود ندارد، بعضا نوسان‌های کوتاه مدت ارز باعث می شود تا عده‌ای از معامله گران از این موقعیت‌ها استفادهای نامناسب و غیرقانونی ببرند که این موضوع مشکلات زیادی برای طرفین معامله ایجاد خواهد کرد اما با راه اندازی معاملات آتی ارز، قراردادها استاندارد و شفاف می‌شود و کلیه معاملات در بستر قانون‌مند بورس کالا صورت می گیرد.

بیت لفطه تاکید کرد: با این تفاسیر، اکثر فعالان، کارشناسان و بازیگران بازار ارز خواهان انجام معاملات در بازاری رسمی هستند که ریسک‌ها را به حداقل رسانده و شرایط مساعد را برای آنان فراهم کند.

دبیرکل کانون صرافان کشور در پایان گفت: معاملات آتی ارز ریسک‌ها را به حداقل می رساند و این موضوع مورد استقبال بخش دولتی و خصوصی است، چرا که بسیاری از شرکت های دولتی و خصوصی متقاضی ارز هستند و می توانند از معاملات آتی ارز و شفافیت در این بازار استفاده کنند.

وی گفت: راه اندازی معاملات آتی ارز می تواند علاوه بر ثبات نرخ ارز، در شفافیت و بهبود روند معاملات در بازار ارز تاثیر بسزایی داشته باشد، به طوری که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داخلی و خارجی با پیش بینی از آینده، می توانند به آسانی وارد معاملات شده و از نگرانی هایشان نسبت به نوسانات قیمت ارز بکاهند.

 

منبع: مهر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها