احمد خوروش، مدیرعامل مجتمع فولاد کویر

صنعت فولاد یکی از صنایعی است که به اهداف افق سال ۱۴۰۴ نزدیک شده است به طوریکه تولید فولاد کشور در حال حاضر به میزان ۲۵ میلیون تن رسیده و با طرح های در دست اجرا به ۳۰ میلیون تن و بعد از آن به ۳۵ میلیون تن خواهد رسید که رشد چشمگیری در این صنعت مهم کلیدی کشور به شمار می رود.

این روند مطلوب باعث شده که تولید فولاد ایران در سال جاری میلادی با سه پله رشد از رتبه سیزدهم به جایگاه دهم دنیا برسد. «کالاخبر» در گفت و گویی کوتاه با احمد خوروش مدیر عامل فولاد کویر به بررسی وضع صنعت فولاد و نقش بورس کالا در این توسعه پرداخته است. 

وضعیت صنعت فولاد کشور طی سال های اخیر چگونه بوده و این صنعت مهم ایران امروز در چه جایگاهی قرار دارد؟
فولاد یکی از استراتژیک ترین محصولات کشور است که صادرات آن ارزآوری مطلوبی به دنبال دارد و می تواند راه صنعتی شدن را هموارتر کند. همچنین توسعه بیشتر این صنعت می تواند به گونه ای باشد که در آینده فولاد جایگزینی برای نفت باشد. در این بین چنانچه دولت بازنگری در وضعیت مالیات و برخی مسائل این چنینی صنعت فولاد داشته باشد می تواند منجر به ارزش افزوده شده و حتی تمام مناطق کشور را مترقی کرده و اشتغالزایی به همراه داشته باشد. براساس آمارها نیز صنعت فولاد کشور طی نیمه دوم دهه ۸۰ و پس از آن در دهه ۹۰ دچار تحولات و اتفافات مثبتی شد به طوریکه تولید محصول خام فولاد با رشدی قابل توجه به حدود ۲۴ میلون تن رسیده که البته تحول بزرگی محسوب می شود.
در این شرایط امید است مسائل و مشکلاتی که به واسطه تحریم ها برای این صنعت مهم و استراتژیک کشور ایجاد شده هر چه سریع تر حل شده تا صادرات این محصول روبه افزایش باشد. البته برخی مشکلات توسعه صنعت فولاد کشور به مسائل داخلی بازمی گردد که به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت حرکت هایی را برای حل مسائل و مشکلات صنعت فولاد و صادرات آن آغاز کرده و اتاق فکری در این رابطه ایجاد شده است. 
وضعیت فروش محصولات فولادی در بازارهای بین المللی چگونه است و تحریم ها تا چه حدی بر فروش، بازار و مشتریان محصولات فولادی تاثیر گذاشته است؟
توجه به بازارهای بین المللی و رقبا در سطح بین المللی نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا کسب بازارهای بین المللی یک یا دو روزه اتفاق نمی افتد و بنابراین باید به هر طریقی به فکر حفظ آن باشیم؛ لازمه آن نیز صادرات است و تنها از طریق صادرات می توانیم بازارهایی را که داشته ایم همچنان حفظ کنیم؛ درغیر اینصورت کسب دوباره بازار و مشتری کار مشکلی است. به هر حال آمار سال گذشته از صادرات مطلوب فولاد حکایت دارد که امیدواریم در پایان سال ۹۸ آمارهای به مراتب بهتری در حوزه صادرات به ثبت رسیده باشد. 
نقش بورس کالا در توسعه صنعت فولاد و شفافیت قیمت ها چگونه بوده و بورس کالا تا چه حد توانسته در این زمینه موثر باشد؟
بورس کالای ایران مرجع مناسب و خوبی است که می تواند صنعت فولاد را در جهت صحیح واقعی کردن قیمت ها یاری رساند. در سال های ابتدایی فعالیت بورس تنها چند شرکت فولادی در بورس کالا فعال بودند و محصولات خود را ارایه می کردند اما طی چند سال اخیر شرکت های فولادی در این زمینه بسیار فعال شده اند که این امر به دلیل فراهم شدن زیرساخت ها در بورس بوده تا آنجا که در حال حاضر گستردگی عرضه محصولات فولادی را بیش از گذشته در بورس کالای ایران شاهد هستیم. 
با حضور شرکت های فولادی در بورس کالا مصرف کنندگان نهایی این محصول می توانند از قیمت های واقعی اطلاع حاصل کنند و بر این اساس است که گفته می شود بورس کالا مرجع خوبی برای بازار محصولات فولادی در راستای کشف قیمت است. این در حالی است که برخی موانع به ویژه در حوزه سپرده گذاری ها، وثایق و اخذ تضامین بلندمدت وجود دارد که براساس مذاکرات انجام شده این موضوعات در حال برطرف شدن است که با همه این تفاسیر می توان آینده صنعت فولاد و حضور همه جانبه تولیدکنندگان این محصول در رینگ بورس کالا را پر رونق پیش بینی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها