بورس کالا

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که مواردی با عنوان " عرضه پسته در بورس کالا سریع‌تر اجرایی شود"،" اهمیت توجه به ساختار بازار و مکانیسم عرضه و تقاضا"، " خروج از اقتصاد زیرزمینی به کمک بورس کالا" و  " نقش بورس کالا در رشد کیفیت زعفران کشور" از مهم ترین آنها بود.

عرضه پسته در بورس کالا سریع‌تر اجرایی شود

به گزارش «کالاخبر»، در هفته گذشته عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: برای عرضه و کسب بازارهای جهانی پسته نیاز به ابزار وجود دارد که یکی از ابزارهای مهم در جهت صادرات این محصول ارزآور، بورس کالا است؛ در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و باید مقدمات عرضه پسته در بورس سریع تر اجرایی شود.

احمد انارکی محمدی با اشاره به اینکه برای عرضه و کسب بازارهای جهانی برای محصول ارزآوری مانند پسته نیاز به ابزار وجود دارد، ادامه داد: یکی از ابزارهای مهم در جهت صادرات و عرضه پسته معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا است که در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و در رفسنجان دفتر بورس پسته تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: صدور گواهی سپرده پسته در بورس کالا نیاز به استاندارد سازی محصولات دارد که در این زمینه باید به اقدامات سرعت بیشتری داده شود.

نقش بورس کالا در رشد کیفیت زعفران کشور

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: از دو سال گذشته که زعفران به ترتیب در قالب گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی وارد بازار بورس کالا شد، نشاط زیادی در بین زعفران کاران ایجاد گردیده و رضایت خاطر آنها را فراهم کرده است.

محمدعلی فرهمندراد افزود: پیش از راه اندازی بورس زعفران کیفیت محصول چندان برای تولیدکننده مهم نبود و کشاورزان و زعفران کاران بیشتر دنبال افزایش وزن محصول تولیدی بودند. ولی از زمانی که زعفران وارد بورس شده، زعفران نگین بورسی به عنوان یک محصول شاخص در بین زعفران کاران مطرح شده و همه زعفران کاران به دنبال آن هستند که زعفران نگین بیشتری فرآوری کنند لذا کشاورزان به کمک بورس به این موضوع پی برده اند که ارزش افزوده بیشتر در کیفیت بالاتر محقق می شود و این امر به عرضه محصول با کیفیت بالاتر کمک کرده است. 

وی تاکید کرد: به طور قطع با افزایش کیفیت محصولات و لزوم رعایت استانداردهای مورد تایید بورس از طریق عرضه در این بازار شاهد توسعه اقتصاد بخش کشاورزی در کشور خواهیم بود. چراکه تاکنون در بخش کشاورزی کمیت مهم تر از کیفیت بوده زیرا بیشتر تولیدات کشور برای مصرف داخلی بوده و بحث صادراتی چندانی اهمیت نداشته است.

خروج از اقتصاد زیرزمینی به کمک بورس کالا

معاون اسبق عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: اگر می خواهیم اقتصاد ایران از سایه بیرون بیاید و فعالیت های زیر زمینی و غیر شفاف کمرنگ شود، چاره ای جز بها دادن به بازارهای رسمی و شفاف نداریم که بورس کالا در این سال ها به عنوان بستری برای دادوستد شفاف کالاها قطعا به تقویت سلامت اقتصاد و حمایت از تولید کمک کرده و می کند.

مهرزاد نامداری افزود: ورود دولت ها به اقتصاد و تلاش برای هدایت دستوری بازارها در اقتصاد ایران موضوع جدیدی نیست و بررسی تاریخی یکی از راهکارهای دنیا در حل اینگونه موضوعات به پیدایش بورس های کالایی ختم می شود. در واقع راه اندازی بورس های کالا یکی از رویدادهایی است که به منظور فاصله گرفتن دولت ها از اقتصاد و سپردن امور بازار به دست تولیدکنندگان و مصرف کنندگان البته در نظارت دولت ها شکل گرفته است.

وی ادامه داد: باید در اقتصاد، اهمیت بازار را قبول کنیم تا دیگر با روش های غیربازاری سعی در کنترل غیرمنطقی قیمت ها نداشته باشیم. این اتفاق سال گذشته نیز بار دیگر تکرار شد و امیدوارم دیگر شاهد قیمت های دستوری در اقتصاد ایران که حاصلی جز دونرخی شدن بازارها و دامن زدن به التهاب ندارد، نباشیم.

اهمیت توجه به ساختار بازار و مکانیسم عرضه و تقاضا

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت: در صورتیکه به بازار اجازه آزادی عمل داده شود وعرضه و تقاضا تحت فشار قرار نگیرد، شاهد افزایش سرعت توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی فولاد خواهیم بود.

جمشید ملارحمان گفت: چند نرخی بودن ارز در بازار، تاثیرات مستقیمی در تولید و فروش بنگاه های اقتصادی دارد. لذا اگر ارز حاصل از فروش و خدمات با برنامه به پشتیبانی از تولید برآید، سبب خواهد شد تا نیاز تولیدکنندگان در زمینه قطعات تامین شده و به دنبال آن صنایع پایین دستی تقویت شود و توسعه صنایع وابسته فولاد مانند مسکن و بخش های اساسی دیگر اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت.

وی افزود: باید دقت داشته باشیم که تعیین نرخ ارز یا نحوه عرضه محصولات در بازار کار دولت نیست. دولت باید در تخصیص صحیح منابع و ارز کشور به شکل بهینه برای توسعه کشور کمک کند. لذا تغییر مداوم بخشنامه ها در شرایط فعلی اگرچه طبیعی است اما باید به بازار اجازه آزادی عمل داد و عرضه و تقاضا را تحت فشار قرار نداد. از این رو انتظار ما از مسئولان تسهیل فرآیندها است.

مشکلی برای عرضه خشکبار در بورس کالا وجود ندارد

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: صحبت از بورس خشکبار زیاد بوده و قرار است برخی از اقلام آجیل و خشکبار در بورس ارایه شود، شرایط این کار نیز وجود دارد و کشور توانمندی در این حوزه هستیم.

علیرضا ارزانی ممقانی گفت: مشکلی در زمینه عرضه خشکبار در بورس وجود ندارد، پتانسیل این کار هست و کشور توانمندی به ویژه در بحث خشکبار هستیم؛ در این میان اگر تصمیم‌گیری‌ در این زمینه در بدنه دولت انجام شود، در نتیجه هیچ مشکل و مانعی برای عرضه پر حجم خشکبار در بورس وجود نخواهد داشت. 

وی در خصوص صادرات آجیل و خشکبار، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که سال ۹۸ سال خوبی برای صادرات خواهد بود، البته این پیش‌بینی تاکنون محقق نشده اما با توجه به افزایش تولید، سال خوبی است. محصولات کشاورزی آفت چندانی نداشتند و پیش‌بینی ما این است که محصول خوبی داشته باشیم.

پذیرش محصول ۲ شرکت در بورس کالا

در هفته گذشته و بر اساس اعلام مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران، میلگرد فولادی تولید شرکت قائم پروفیل رازی و کلوخه سنگ آهن تولیدی شرکت تماس پس از بررسی مدارک و مستندات در بازار اصلی شرکت بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت.

فرآیند تحویل قراردادهای اختیار معامله زعفران سررسید شهریور ۹۸

همچنین در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای فرآیند تحویل قراردادهای اختیار معامله زعفران سررسید شهریور ۹۸ را اعلام کرد.

بر اساس این اطلاعیه فرآیند تحویل در قرارداد اختیار معامله زعفران سررسید شهریور ۹۸ در روز شنبه ۳۰ شهریور ماه ۹۸ انجام می شود و تحویل از طریق گواهی سپرده زعفران با نمادهای زعفران ۹۸۰۸ نگین ت. روستا(پ)(زعف ۹۸۰۸ پ ۰۸)، زعفران ۹۸۰۸ نگین زرین (پ) (زعف ۹۸۰۸ پ ۰۵)، زعفران ۹۸۰۸ نگین نوین(پ)(زعف ۹۸۰۸ پ ۰۹) و زعفران ۹۸۰۸ نگین طلای سرخ(پ)(زعف ۹۸۰۸ پ ۱۰) ، زعفران ۹۸۰۸ نگین سحرخیز(پ)(زعف ۹۸۰۸ پ ۱۱) امکانپذیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها