خلیفه سلطان

سرعت مطلوب توسعه صنعت فولاد در سال های اخیر باعث شده تا کارشناسان به ریشه های این توسعه بپردازند. در این بین یکی از عوامل اصلی که تقریبا همه کارشناسان روی آن تاکید دارند، میسر شدن رشد صنایع بالادستی و پایین دستی فولاد به مدد مکانیسم بازار بوده است.

به گزارش «کالاخبر» به نقل از ایلنا، به منظور بررسی شرایط فعلی صنعت و عوامل موثر در توسعه صنعت فولاد با سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید.

وضعیت تولید و فروش صنعت فولاد کشور به عنوان یکی از صنایع بزرگ و مهم به چه نحوی بوده و سهم داخلی و میزان مصرف داخلی چه میزان است و برای افزایش سهم صادرات این محصول چه اقداماتی صورت گرفته است و چه چشم اندازی برای این صنعت ترسیم می شود؟

یکی از شاخص های مهم صنعت فولاد طی سال های اخیر رشد سالانه آن است؛ صنعت فولاد یکی از صنایعی است که به اهداف آن در افق سال  ۱۴۰۴ نزدیک شده ایم به طوریکه تولید فولاد کشور در حال حاضر به میزان ۲۵ میلیون تن رسیده و با طرح های در دست اجرا به ۳۰ میلیون تن و بعد از آن به ۳۵ میلیون تن خواهد رسید که رشد چشمگیری در این صنعت مهم  کلیدی کشور به شمار می رود. این روند مطلوب باعث شده که تولید فولاد ایران در سال جاری میلادی با سه پله رشد از رتبه سیزدهم به جایگاه دهم دنیا برسد.

یکی از جنبه های مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم بحث صادرات فولاد است؛ به عبارت دیگر اگر نیمی از تولید ۲۵ میلیون تن به مصرف داخلی اختصاص می یابد باید نیم دیگر آن را به صادرات اختصاص دهیم که این میزان توانایی بالایی محسوب می شود.

برای افزایش صادرات این محصول استراتژیک چه اقداماتی انجام شده و یا لازم است انجام شود و از سوی دیگر آیا با رشد صادرات، مشکلی در تامین نیاز بازار داخلی وجود خواهد داشت یا خیر؟

یکی از مهمترین مباحث در صنعت فولاد توجه دولت به سیاست مقررات زدایی بوده که لازم است این موضوع به شدت پیگیری شود تا با کمک آن صادرات فولاد به خوبی و با سهولت بیشتری انجام شود.

در سیاست های تنظیم بازار داخلی به دلیل فراوانی و تولید بالا مشکلی وجود ندارد و چنانچه با آرامش با بازار برخورد شود، مشکل خاصی در تنظیم بازار داخلی وجود نخواهد داشت.

به طور نسبی فولاد تولیدی به جز در برخی از اقلام کفاف نیاز داخلی را می دهد؛ اقلامی مانند ورق، میلگرد و تیرآهن و غیره نیازهای داخلی را مرتفع می کند البته در برخی اقلام ورق ساخت داخل، هنوز کمبودهایی ممکن است وجود داشته باشد؛ اما در مجموع بازار فولاد کشور توانسته رسالت های خود را در سال های اخیر انجام دهد که نشانه آن همان تامین نیاز داخلی کشور است.

حدود یک دهه گذشته مثلا در سال ۸۶ کشور سالانه ۱۱ میلیون تن فولاد وارد می کرد که از این حیث جزو بزرگترین واردکنندگان فولاد در جهان محسوب می شدیم؛ اما این روند در حال حاضر کاملا برعکس شده و رقم ۱۱ میلیون تن واردات فولاد به کمتر از دو میلیون تن رسیده و از سوی دیگر صادرات فولاد هم به ۸ میلیون تن در سال بالغ شده است.

بورس کالای ایران طی سال های اخیر تا چه حد توانسته به توسعه، فروش محصولات فولادی و رونق بازار این محصول کمک کند؟

بورس کالا نقش بارزی در توسعه صنعت فولاد کشور ایفا می کند، در حقیقت این بازار مالی دارای ابزارهایی است برای کمک به حذف تشریفات زاید توسعه، تولید و فروش فولاد به طوری که کمپانی های بزرگ دیگر نیازی به برگزاری مناقصه ندارند و خریدهای خود را در بورس کالا انجام می دهند و یا تولیدکنندگان نیز با عرضه و فروش محصولات فولادی در بورس کالا نیاز به تشریفات ندارند و بدون نیاز به حضور در پروسه های زمانبر، فروش خود را انجام می دهند و تمامی این ها امکانات خوبی محسوب می شود.

از سوی دیگر بورس کالا ضامن عرضه های بالا است و عرضه های زیاد باعث رقابتی کردن قیمت می شود و لازم است که تشویق ها و مشوق ها برای افزایش عرضه ها در بورس کالا بیشتر شود. همچنین می توان با هم اندیشی مقررات ورود محصولات به بورس کالا را آسان تر کرد تا همه تولید کنندگان برای عرضه محصولات و تولیدات خود در بورس کالا ترغیب شوند.

در پایان اینکه دولت نیز باید با استفاده از بورس کالا دیگر به سمت قیمت گذاری کالاها نرود چراکه در بورس همه چیز شفاف و براساس عرضه و تقاضا معامله می شود و به نظر می رسد که بهترین اتفاق برای رونق تولید و رشد انگیزه تولیدکنندگان نیز دخالت نکردن در قیمت ها باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

آخرین اخبار

پربازدیدترین‌ها

بورس های کالایی جهان

بازار جهانی

آموزش

کلیدواژه ها